حزب حامی پوتین اکثریت پارلمان را به دست آورد

آرای حزب کمونیست طی چند دوره اخیر رشد داشته است

انتخابات پارلمان روسیه - Yuri KADOBNOV / AFP

نتایج انتخابات پارلمانی روسیه در روز دوشنبه نشان می‌دهد که «حزب روسیه واحد» که از ولادیمیر پوتین حمایت می‌کند، علی‌رغم از دست دادن بیش از یک دهم از حامیانش و پس از سرکوب گسترده منتقدان، توانست اکثریت پارلمانی خود را حفظ کرد.

به گزارش رویترز، با شمارش نزدیک به ۷۴ درصد از آرا، کمیسیون مرکزی انتخابات اعلام کرد که روسیه واحد تقریبا ۴۹ درصد از آرا را به دست آورده است و آرای نزدیک‌ترین رقیب آن یعنی حزب کمونیست، حدود ۲۰ درصد است.

اگرچه این یک پیروزی قاطع است، اما به نظر می‌رسد نسبت به آخرین باری که انتخابات پارلمانی در سال ۲۰۱۶ برگزار شد و حزب کمی بیش از ۵۴ درصد آرا را به دست آورد، عملکرد نسبتا ضعیف‌تری برای روسیه واحد محسوب می‌شود.

مشکلات طولانی‌مدت، سطح پایین زندگی و فسادی که الکسی ناوالنی منتقد زندانی کرملین آن را افشا کرد، حمایت‌ها را کاهش داده است. موضوعی که با کمپین رای‌گیری تاکتیکی سازماندهی شده توسط متحدان ناوالنی تشدید شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

منتقدان کرملین که مدعی تقلب گسترده در انتخابات‌اند، اظهار کردند که با توجه به اقدام‌های دولت قبل از برگزاری انتخابات، در هر صورت یک تقلب رخ داده است. به گفته آن‌ها، با توجه به سرکوب پیش از انتخابات که جنبش ناوالنی را غیرقانونی اعلام کرد، متحدانش را از شرکت در انتخابات منصرف کرد و رسانه‌های مهم و سازمان‌های غیردولتی را هدف قرار داد ، وضعیت حزب روسیه واحد در یک رقابت عادلانه قطعا بدتر از این می شد.

مقامات انتخاباتی می‌گویند که هرگونه نتیجه‌ای را در مراکز رأی‌گیری که بی‌نظمی‌های آشکار در آن‌ها وجود داشته است باطل کرده‌اند و رقابت به طور کلی عادلانه بوده است.

بعید به نظر می‌رسد نتیجه انتخابات چشم‌انداز سیاسی را تغییر دهد، زیرا پوتین که از سال ۱۹۹۹ به‌عنوان رئیس‌جمهور یا نخست‌وزیر در قدرت بوده، هنوز در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری بعدی در سال ۲۰۲۴ فرد غالب است. پوتین هنوز نامزد نشده است. قرار بود او روز دوشنبه سخنرانی کند.

این رهبر ۶۸ ساله همچنان در بین بسیاری از روس‌ها به‌عنوان چهره‌ای محبوب شناخته می‌شود. حامیانش به دلیل ایستادگی در برابر غرب و بازگرداندن غرور ملی به او اعتبار می‌دهند.

نتایج جزئی نشان داد که حزب کمونیست در رده دوم قرار گرفت و پس از آن حزب ملی‌گرای LDPR با حدود هشت درصد و حزب روسیه عادل با حدود هفت درصد قرار گرفتند.

هر سه حزب معمولا در بیشتر موضوع‌های کلیدی از کرملین حمایت می‌کنند. به نظر می‌رسد که حزب جدیدی به نام «مردم جدید» با کمی بیش از پنج درصد به مجلس وارد شده است.

بیشتر از جهان