احتمال وجود حیات بیگانه در کهکشان ما: صد بار بیش از برآورد قبلی

ترکیبات مشابه لازم برای شکل‌گیری حیات در سیاره ما، پیرامون سایر ستارگان نیز پیدا می‌شود

مولکول‌های آلی بزرگ، «گذرگاه» بین ساختارهای ساده کربن و مولکول‌های پیچیده، در قرص‌های پیش‌سیاره‌ای پیرامون ستارگان تازه متولد شده پیدا شده‌اند- HO / NASA / AFP

دانشمندان کشف کرده‌اند که در کیهان «ذخایر قابل توجهی» از مولکول‌های بزرگ آلی مورد نیاز برای شکل‌گیری حیات وجود دارد.

 این کشف به معنای آن است که شرایط اولیه شیمیایی که به شکل‌گیری حیات در زمین کمک کرده است، ممکن است در سایر سیارات سراسر کهکشان (راه شیری) نیز وجود داشته باشد. 

مولکول‌های آلی بزرگ، «گذرگاه» بین ساختارهای ساده کربن و مولکول‌های پیچیده، در قرص‌های پیش‌سیاره‌ای پیرامون ستارگان تازه متولد شده پیدا شده‌اند. 

این دیسک‌ها مجموعه‌های متراکمی از گاز و غبارند که مستقیما پس از فروپاشی یک ابر مولکولی تشکیل شده‌اند. بررسی‌های نظری و آزمایشگاهی نشان داده‌اند که این «عناصر خام و ابتدایی» می‌توانند قند، اسیدهای آمینه، و تحت شرایطی حتی اجزای تشکیل‌دهنده اسید ریبونوکلئیک (RNA)، مولکول تک‌رشته‌ای شبیه به نیمه‌ای از مارپیچ در دی‌ان‌ای (DNA)، تولید کنند. 

گمان می‌رود که این ماده در پی برخورد سیارک‌ها و دنباله‌دارها به زمین رسیده باشد، اما مشخص نبود که آیا همه قرص‌های پیش‌سیاره‌ای این مولکول‌ها را دربردارند، یا خیر.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برای پاسخ به این پرسش، محققان دانشگاه لیدز از تلسکوپ رادیویی «آرایه میلی‌متری بزرگ آتاکاما» یا «آلما» (ALMA) در شیلی استفاده کردند تا در میان قرص‌های پیش‌سیاره‌ای در فواصل ۳۰۰ تا ۵۰۰ سال نوری از زمین، به دنبال سه مولکول، سیانواستیلن (HC3N)، استونیتریل (CH3CN)، و سیکلوپروپنیلیدن (c-C3H2)، بگردند. 

در چهار مورد از پنج مورد دیسک‌های پیش‌سیاره‌ای مشاهده شده، این مولکول‌ها پیدا شدند و مشخص شد که مقدار آنها نیز بیشتر از حد انتظار است. 

دکتر جان ایلی، پژوهشگر دانشگاه لیدز، می‌گوید: «آلما به ما این امکان را داد که برای نخستین بار در سامانه‌های ستاره‌ای با ابعاد مشابه منظومه شمسی، به جست‌وجوی درونی‌ترین نواحی قرص‌های پیش سیاره‌ای بپردازیم.»

او می‌افزاید: «تجزیه و تحلیل‌های ما نشان می‌دهد که این مولکول‌ها عمدتا در قسمت‌های درونی قرص‌های پیش‌سیاره‌ای و با فراوانی بین ۱۰ تا ۱۰۰ مرتبه بیشتر از میزان پیش‌بینی مدل‌های نظری قبلی پیدا می‌شوند.»

مناطقی که این مولکول‌ها در آن‌ها یافت شده‌اند نیزهمان مناطقی بود که سیارک‌ها و دنباله‌دارها قرار دارند و این بدان معنا است که فرایندی که در زمین روی داده است، ممکن است در سایر سیارات نیز رخ دهد و به شکل‌گیری حیات بینجامد. 

دکتر کاترین والش، استاد دانشکده فیزیک و نجوم دانشگاه لیدز، می‌‌گوید: «نتیجه کلیدی این پژوهش نشان می‌دهد که ترکیبات مشابه لازم برای شکل‌گیری حیات در سیاره ما، پیرامون سایر ستارگان نیز پیدا می‌شود. این امکان وجود دارد که این مولکول‌ها که وجودشان برای راه‌اندازی حیات در سیارات لازم است، در همه محیط‌‌های شکل‌گیری سیارات، به سهولت در دسترس باشند.»

© The Independent

بیشتر از علوم