تصویر ماهواره‌ای، نشان‌دهنده توسعه تاسیسات غنی‌سازی کره شمالی

کره شمالی این هفته موشک‌های کروز و بالیستیک به دریا شلیک کرد که با محکومیت ژاپن روبه‌رو شد

عکس ترکیبی از تصاویر ماهواره‌ای که توسط Maxar Technologies در روز ۱۶ سپتامبر ۲۰۲۱ منتشر شده، نشان‌ دهنده نمای نزدیک از منطقه‌ای قبل از ساخت و ساز در ۳ آگوست ۲۰۲۱ (تصویر سمت چپ) و تصویر دوم (راست) که در ۱۴ سپتامبر گرفته شده است، نشان‌گر عملیات احداث زیربنا، دیواری جدید  که محوطه را محصور کرده است- Satellite image ©2021 Maxar Technologies / AFP

تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که کره شمالی در حال گسترش یک کارخانه غنی‌سازی اورانیوم در مجتمع هسته‌ای یونگ بیون است.

کارشناسان می‌گویند این امر نشان از آن دارد که آن کشور قصد دارد تولید اورانیوم با درجه تسلیحاتی را تا ۲۵ درصد افزایش دهد.

در گزارشی از موسسه مطالعات بین‌المللی میدلبری در مونتری (مستقر در ایالت ورمونت در آمریکا) آمده است که عکس‌هایی که از سوی شرکت ماهواره‌ای ماکسار ثبت شده است، نشان می‌دهد که در قطعه‌ای مجاور کارخانه یونگ بیون ساخت‌و‌ساز جدید انجام گرفته است.

بر اساس این گزارش، تصویری که در ۱ سپتامبر گرفته شده است، یک ماشین بیل مکانیکی را در مکانی نشان می‌دهد که در آن درختان پاکسازی شده‌اند و زمین برای ساخت‌و ساز آماده شده است.

تصویر دوم که در ۱۴ سپتامبر گرفته شده است، نشان‌گر عملیات احداث زیربنا، دیواری جدید  که محوطه را محصور کرده است، و نقطه‌ای برای دسترسی به ساختمانِ همینک موجودِ کارخانه غنی‌سازی با برداشتن بخشی از دیواره‌های نمای خارجی آن است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جفری لوئیس، از نویسندگان این گزارش، گفت که مساحت بنای جدید تقریباً ۱۰۰۰ متر مربع است که فضای کافی برای استقرار ۱۰۰۰ سانتریفیوژ، مضاف بر ۴۰۰۰ سانتریفیوژ موجود کنونی (در آن کارخانه غنی‌سازی) در آن مکان فراهم می‌کند.

یونگ بیون همچنین ظرفیت تولید پلوتونیوم با عیار تسلیحاتی دارد. عکس‌های ماهواره‌ای ماه گذشته علایمی را نشان داد که عملیات تولید در آن از سر گرفته شده است.

کیم جونگ اون، رهبر حکومت کره شمالی، در دیدارش  با دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۹، پیشنهاد تخریب این مجموعه را در ازای برچیدن تحریم‌های بزرگ ارائه داد، اما آمریکایی‌ها آن پیشنهاد را گامی محدود در روند خلع سلاح هسته‌ای کره‌ شمالی ارزیابی، و رد کردند.

برخی از کارشناسان آمریکایی و کره جنوبی بر این باورند که کره شمالی مخفیانه در حال اجرای دست‌کم یک طرح اضافی برای غنی‌سازی اورانیوم است.

کره شمالی این هفته موشک‌های کروز و بالستیک به دریا شلیک کرد. آن اقدام با محکومیت از جانب ژاپن روبه‌رو شد.

کارشناسان می‌گویند این آزمایش‌ها نشان‌دهنده تلاش  کره شمالی برای افزایش زرادخانه تسلیحاتی خود در میانه بن‌بست دیپلماسی هسته‌ای بین پیونگ یانگ و واشنگتن است.

در تنظیم این خبر از گزارش تکمیلی اسوشیتدپرس استفاده شده است.

© The Independent

بیشتر از جهان