جفت‌گیری کرگدن هراسان به مرگ ختم شد

کرگدن ماده هر سه تا چهار سال یک بار پس از ۱۶ ماه بارداری، یک بچه به دنیا می‌آورد

کرگدن نر را که نامش لیمپوپو است، در چارچوب طرح پیشنهادی جفت‌گیری در محوطه این کرگدن ماده قرار داده بودند - LOIC VENANCE / AFP

یک کرگدن ماده پس از اولین دیدار با کرگدن نر جدید که سرانجام خوبی نداشت، در باغ‌وحش غرق شد.

النا با ورود جفت نر جدید به پارک وایلدلندز در شهر اِمِن هلند، «رم کرد».

مسئولان این مکان تفریحی روز جمعه ۱۷ سپتامبر (۲۶ شهریور)، گفتند پس از تعقیب و گریز، ماده خسته و بی‌رمق سر خورد و داخل یک چاله آب افتاد و جان باخت. 

نر جدید، که نامش لیمپوپو است، در چارچوب طرح پیشنهادی جفت‌گیری در این مکان تفریحی، در محوطه این کرگدن ماده قرار داده شده بود.

آن‌ها در حالی که در آغل‌های جداگانه نگهداری می‌شدند از طریق بویایی و بصری، محتاطانه به یکدیگر معرفی شدند.

اما وقتی مسئولان این پارک تفریحی اجازه دادند لیمپوپوی ۱۹ ساله وارد محوطه‌ای شود که النا با خواهرش زهرا شریک بود، ورق برگشت و به فاجعه ختم شد.

سخنگوی وایلدلندز گفت: «از آن لحظه به بعد بود که اوضاع ناآرام شد. هر دو ماده با دیدن نر رم کردند و به‌جای اینکه دو تایی او را سر جایش بنشانند، هر دو فرار کردند.»

«در نتیجه، لیمپوپو هم دنبالشان گذاشت. به نظر می‌رسید بیشتر روی النا تمرکز داشت چون او نزدیک‌تر بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا بر اعلام باغ‌ وحش، پس از ۱۵ دقیقه، او در چاله آب کم‌عمقی سر خورد و به پهلو افتاد و نتوانست برخیزد.

سرپرست‌ها‌ــ که فقط وقتی او زیر آب رفت مداخله کردند‌ــ نتوانستند جلو غرق شدنش را بگیرند.

یوپ استامپل، دامپزشک باغ‌ وحش، در این زمینه گفت: «می‌خواهی بپری آن‌جا و سرش را بالای آب نگه داری اما نمی‌توانی. کرگدن‌ها نه تنها خیلی خطرناک‌اند، بلکه تقریبا ۲۰۰۰ کیلو وزن دارند.»

او در گفت‌و‌گو با روزنامه ای‌دی هلند اضافه کرد: «ما با بیل دویدیم و با آن دنبال نر گذاشتیم و فراری‌اش دادیم، تا بتوانیم خودمان را به ماده برسانیم اما کار از کار گذشته بود.»

مسئولان باغ وحش گفتند چنین آشناسازی‌هایی «اغلب نیازمند مداخله است، اما قبلا هرگز موردی مرگبار پیش نیامده بود.»

اما شاید این طرح سوال‌برانگیز باشد؛ به‌خصوص پس از اینکه تایید شد لیمپوپو را شش سال قبل به‌ این دلیل که «با جفت ماده رفتار مناسب نداشت» از باغ وحشی در آلمان منتقل کردند.

اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت کرگدن سفید جنوبی را در فهرست گونه‌های «نزدیک به خطر [انقراض]» قرار داده است. از این گونه  تنها ۱۰ هزار و ۸۰ راس در جهان وجود دارد.

اما زاد و ولد این کرگدن‌ها می‌تواند دشوار باشد، زیرا کرگدن ماده هر سه تا چهار سال یک بار پس از ۱۶ ماه بارداری، یک بچه به دنیا می‌آورد.

© The Independent

بیشتر از جهان