رئیس ستاد کل نیروهای مسلح: حمله سپاه به مخالفان کرد در خاک عراق ادامه خواهد یافت

جمهوری اسلامی ایران در سال‌های جنگ ایران و عراق نیز با ایجاد پدیده «کُردهراسی»، کوشید نگاه مردم ایران را به مخالفان حکومت در مناطق غربی تغییر دهد

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، دولت عراق و احزاب کرد ایرانی را تهدید کرد - ATTA KENARE / AFP

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، روز یکشنبه با انتقاد از بی‌توجهی دولت عراق نسبت به حضور احزاب کرد ایرانی در خاک اقلیم کردستان عراق، تهدید کرد: «نیروهای مسلح با مباشرت و مسئولیت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بساط این گروه‌های تروریستی را از بین خواهند برد و عملیات‌هایی که در دو هفته گذشته صورت گرفت، ادامه خواهد یافت.»  

به گزارش باشگاه خبرنگاران، محمد باقری با ادعای اینکه احزاب کرد ایرانی از سوی آمریکا، اسرائیل و کشورهای عربی حمایت می‌شوند، گفت که کشور عراق و «اقلیم شمال عراق» نباید اجازه دهند تا مزدوران آمریکا و اسرائیل و گروه‌های ضدانقلاب مسلح در آن منطقه پادگان آموزشی، مقرهای رادیو و تلویزیونی و اردوگاه داشته باشند، کنگره برگزار کنند، آموزش نظامی بدهند.

او در ادامه دولت عراق را نیز تهدید کرد که با توجه به اینکه قبلاً هشدار داده شده، توقع می‌رود که دولت عراق جلوی فعالیت این گروه‌ها را بگیرد، اما اگر این اقدام صورت نگیرد، «با تکرار و توسعه عملیات‌های خود، آن‌ها را منهدم خواهیم کرد تا کاملاً بساطشان را جمع کنند و بروند.»

چندی پیش رویترز گزارش داد پهپادها و جنگنده‌های ایرانی مناطق سیدکان و چومان و حاجی عمران در شمال شرق استان اربیل را هدف قرار داده‌اند. همچنین این مناطق توسط توپخانه جمهوری اسلامی ایران هدف قرار گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در آن‌سوی مرزهای غربی ایران، در کردستان عراق بیش از ۳۰ هزار پناهجوی کرد ایرانی ساکن هستند که به دلیل مخالفت با نظام جمهوری اسلامی امکان بازگشت به کشور خود را ندارند و در شرایط سختی زندگی می‌کنند. با این حال، جمهوری اسلامی ایران با بهانه‌های مختلف در صدد دور کردن آنان از مرزهای ایران است و ادعا می‌کند که گروه‌های کرد مخالف آن، اقدام‌های نظامی خود را علیه ایران، در عراق از سر گرفته‌اند.

محمد پاكپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیش‌تر مدعی شده بود که دولت عراق مرزهای غربی ایران را رها کرده است و جمهوری اسلامی ایران در مرزها با «عناصر غیردولتی» طرف است.

حزب دمکرات کردستان ایران (حدکا)، حزب دمکرات کردستان(حدک)، کومله کردستان ایران و کومله زحمتکشان کردستان احزابی هستند که از سال ۲۰۱۶ بخشی از نیروهای خود را در ارتفاعات مرزی مابین اقلیم کردستان و پیرانشهر و اشنویه مستقر کرده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران در سال‌های جنگ ایران و عراق نیز با ایجاد پدیده «کُردهراسی»، کوشید نگاه مردم ایران را به مخالفان حکومت در مناطق غربی تغییر دهد.

عبدالرحمن قاسملو، نخستین دبیرکل حزب دموکرات کردستان ایران در دوران پس از انقلاب ۵۷، وقتی پای میز مذاکره با نمایندگان جمهوری اسلامی در اتریش نشسته بود، ترور شد. صادق شرفکندی، دومین دبیرکل حزب دموکرات کردستان ایران نیز در رستوران معروف میکونوس برلین، همراه با چند تن دیگر از رهبران آن حزب ترور شد. اگرچه هیچ‌گاه جمهوری اسلامی ایران مسئولیت مستقیم آن ترورها را بر عهده نگرفت، اما دادگاه برلین پس از بررسی پرونده، حکم جلب بین‌المللی علیه علی فلاحیان، وزیر وقت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران، صادر کرد.