۵۱ هزار کودک ایرانی پدر یا مادر خود را به خاطر کرونا از دست داده‌اند

حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار زن سرپرست خانوار در کشور وجود دارد

در حال حاضر ۳۰ هزار زن سرپرست خانوار در نوبت برقراری مستمری سازمان بهزیستی قرار دارند - عکس از مهر

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی در ایران با اشاره به اینکه در دنیا یک میلیون و ۲۰۰ هزار کودک به‌واسطه شیوع کرونا یتیم شدند، در مورد آمار ایران اظهار داشت برآورد می‌شود که ۵۱ هزار کودک، پدر یا مادر خودشان را از دست داده‌اند و نیاز به حمایت دارند.

این آمار مبتنی بر آمار رسمی اعلام شده از سوی مقامات جمهوری اسلامی است، اما بسیاری از کارشناسان، از جمله رئیس سازمان نظام پزشکی و حتی برخی از اعضای ستاد مقابله با کرونا تایید کرده‌اند که آمار واقعی جان‌باختگان کرونا دو تا سه برابر آمار رسمی اعلام شده است.

حبیب ‌الله مسعودی فرید در گفتگو با روزنامه جام‌جم، در مورد حمایت از کودکانی که یکی از والدین خود را از دست داده‌اند، گفت: «ما سال گذشته چند بار از وزارت بهداشت خواستیم تا خانواده‌های زن سرپرست و کودکانی را که بدون سرپرست مانده‌اند به ما معرفی کند تا اگر نیازمند هستند تحت پوشش بهزیستی قرار بگیرند ولی تا امروز آماری به ما ارائه نشده است. با این حال ما پیگیری‌هایمان را همچنان ادامه می‌دهیم تا اگر کسی به کمک نیاز دارد کمک‌شان کنیم.»

او افزود: «در حال حاضر ۳۰ هزار زن سرپرست خانوار در نوبت برقراری مستمری سازمان بهزیستی قرار دارند، اما ما نمی‌دانیم چه تعداد از این افراد به علت فوت سرپرست خانواده با بیماری کرونا، نیازمند شده ولی مطمئناً زنانی که کرونا آنها را سرپرست خانوار کرده میان این ۳۰ هزار نفر وجود دارند.»

در مورد آمار جهانی گفته می‌شود که به‌ازای هر دو بزرگسالی که فوت می‌کنند، یک کودک یکی از مراقبان خود را از دست می‌دهد. همچنین گفته می‌شود در دنیا تعداد بچه‌هایی که پدر خودشان را از دست می‌دهند دو تا پنج برابر کودکانی است که مادر خودشان را از دست می‌دهند، این در حالی است که در دنیا هر ۱۲ ثانیه نیز یک کودک به علت کرونا یتیم می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از دست رفتن سرپرست کودکان باعث شده تا تعداد بیشتری از آنها به‌عنوان فرزند خوانده به خانواده‌های حائز شرایط واگذار شوند.

بنا بر اعلام دفتر کودکان و نوجوانان بهزیستی کشور، در سال ۹۹ فرزندخواندگی تا ۱۰ درصد رشد داشته است؛ یعنی خانواده‌های بدون فرزند، ۱۰ درصد بیشتر از سال گذشته موفق شدند از سازمان بهزیستی کودکی را به فرزندی بگیرند.

به گفته سعید بابایی، مدیر دفتر کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کل کشور، مقایسه آمار فرزندخواندگی شش ماه اول سال ۹۹ نسبت به شش ماه اول سال ۹۸، رشد پنج تا ۱۰ درصدی فرزندخواندگی را نشان می‌دهد.

آمار دقیق فرزندخواندگی سال گذشته در فروردین‌ماه ۱۴۰۰ و پس از نهایی شدن احکام قضایی مشخص می‌شود اما به گفته سعید بابایی، در سال ۹۹ نیز بیش از یک هزار و ۷۰۰ کودک به فرزندخواندگی سپرده شده‌اند.

در این شرایط، معاون اجتماعی سازمان بهزیستی معتقد است تعداد زنان سرپرست خانوار نیازمند کمک به علت فوت‌های ناشی از کرونا و وضعیت اقتصادی کشور افزایش یافته است.

به گفته وی اکنون حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار زن سرپرست خانوار در کشور وجود دارد که از این میان حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از آنها تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد هستند.