بازگشت فضانوردان چینی از ماموریت در ایستگاه فضایی چین

«رکورد تازه طولانی‌ترین مدت اقامت فضایی در یک تک پرواز به نام فضانوردان چینی ثبت شد»

فضانوردان پس از فرود در پایگاه فرود دانگ فنگ در «شرایط خوبی» بودند- CCTV / AFP

سه فضانورد چینی پس از ۹۰ روز اقامت در ایستگاه فضایی چین به زمین بازگشتند. این ماموریت فضایی تا این لحظه طولانی‌ترین ماموریت فضایی چین محسوب می‌شود. این فضانوردان به نام‌های «نیه‌های شنگ»، «لیو بو مینگ» و «تانگ هونگ بو» از روز ۱۷ ژوئن (۲۷ خرداد) یعنی از زمان رسیدن فضاپیمای «شن جوئو-۱۲» به مدول ایستگاه فضایی «تیان هه» چین، به مدت ۹۰ روز در آنجا به سر بردند.

روز چهارشنبه خبر بسته شدن حریم هوایی چین منتشر شده بود که نشان می‌داد این سه فضانورد در روز جمعه بین ساعت‌های ۱:۱۴ تا ۱:۴۴ بعدازظهر به زمین باز خواهند گشت. گلوبال تایمز گزارش داد که سرنشینان فضاپیما «به مدت ۹۰ روز در فضا مانده و کار کرده اند» و [بر این اساس] «رکورد تازه طولانی‌ترین مدت اقامت فضایی در یک تک پرواز فضایی را برای فضانوردان چینی» ثبت کرده اند. 

گزارش‌های محلی این فضانوردان را با عنوان «قهرمانان فضایی چین» معرفی کردند و بازگشت آنها را همزمان با جشن نیمه پاییز - یکی از مهمترین مناسبت‌های دید و بازدید خانوادگی در تقویم چینی- جشن گرفتند.

سازمان فضایی ‌سرنشین‌دار چین (CMSA) روز پنجشنبه اعلام کرد که این فضانوردان پیش از عزیمت به سوی زمین، «با کمک تیم فنی مستقر در زمین»، رشته‌ای از وظایف از جمله «ارسال داده‌های آزمایشی به زمین و همچنین مرتب کردن و انتقال محموله‌هایی که باید در مدار باقی می‌ماندند» انجام دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فرود آنها برای نخستین بار در نزدیکی دانگ فنگ در صحرای گبی در مغولستان انجام شد. به گزارش تارنمای اسپیس دات کام (Space.com)، منطقه فرود فضاپیما در نزدیکی مرکز پرتاب ماهواره‌ای «جیو چوان» یعنی محل پرتاب این فضاپیمای ‌سرنشین‌دار به فضا است. 

فضانوردان سرنشین «شن جوئو-۱۲» [در این مدت] دو فعالیت برون ناوی (EVA) یا اصطلاحا راه‌پیمایی فضایی انجام دادند، تعدادی آزمایش انجام دادند و تعدادی تصویر به زمین ارسال کردند. 

در این میان، ایستگاه فضایی «تیان هه» به زودی میزبان بازدیدکننده جدیدی خواهد بود. گزارش‌ها حاکی از آنند که انتظار می‌رود فضاپیمای «تیان ژو ۳» کارگو حوالی بیستم سپتامبر از ون چانگ در جنوب چین به فضا پرتاب شود. تیان ژو ۳ «تجهیزات [لازم] را برای انجام ماموریت سرنشین‌دار بعدی به ایستگاه فضایی «شن جوئو-۱۳» می‌رساند.» - که قرار است در ماه اکتبر از جیو چوان پرتاب شود. 

گلوبال تایمز در ماه ژوئن گزارش داده بود که زمان انجام این ماموریت فضایی از اهمیت بسیاری برخوردار است زیرا این ماموریت با جشن‌های صد سالگی حزب کمونیست چین همزمان شده است. این گزارش می‌گوید «همه فضانوردانی که در این ماموریت مشارکت دارند تجربه و قدرت خود را از تاریخچه حزب گرفته‌اند، به خصوص از توسعه صنعت فضایی تحت رهبری حزب.» این گزارش می‌افزاید که هر سه این فضانوردان «عضو حزب»اند. گلوبال تایمز، از قول اندرو جونز، روزنامه نگار اسپیس نیوزکه صنعت فضایی چین را به دقت دنبال می‌کند می‌گوید: «شن جوئو-۱۲ توانایی چین را در انجام ماموریت‌های طولانی مدت سرنشین‌دار نشان داد. قابلیت‌هایی از جمله عملیات طولانی و چالش برانگیز مانند فعالیت برون ناوی (راه‌پیمایی فضایی) و ارائه پشتیبانی از سوی تیم مستقر در زمین.»

گزارش‌های محلی همچنین به این نکته اشاره می‌کنند که چین در سال جاری دو پرتاب فضایی دیگر به منظور ساخت ایستگاه فضایی خود انجام می‌دهد. - فضاپیمای «تیان ژو ۳» کارگو با یک موشک حامل «لانگ مارچ ۷» که از پایگاه فضایی ون چانگ در‌هاینان پرتاب خواهد شد و یک پرواز ‌سرنشین‌دار دیگر با فضاپیمای «شن جوئو-۱۳» که با موشک «لانگ مارچ-۲اف» از مرکز فضایی جیو چوان انجام خواهد شد.

فضانوردان پس از فرود در پایگاه فرود دانگ فنگ در «شرایط خوبی» بودند. «نیه‌های شنگ» فرمانده این ماموریت، زمانی که فضانوردان به اتمسفر زمین وارد شدند با نقل قول یک ضرب‌المثل چینی به شوخی به سایر خدمه پرواز فضایی گفت که «طلای واقعی از هیچ آتشی نمی‌ترسد.»

© The Independent

بیشتر از جهان