امنیت و ثبات افغانستان، محور بیانیه مشترک ایران، روسیه، چین و پاکستان

پس از به قدرت‌رسیدن طالبان، دارایی‌های ارزی افغانستان در خارج از این کشور مسدود شده است

اجلاس سران کشورهای عضو سازمان شانگهای- REUTERS/Didor Sadulloev

وزیران امور خارجه ایران، روسیه، چین و پاکستان در دیدار روز جمعه خود در حاشیه اجلاس سران کشورهای عضو سازمان شانگهای درباره افغانستان، بر اراده این کشورها برای تقویت صلح، امنیت و ثبات در افغانستان و کل منطقه تاکید کردند.

چهار وزیر خارجه در یک بیانیه مشترک در حاشیه این اجلاس که در پایتخت تاجیکستان برگزار شد، ضمن تاکید بر احترام به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی افغانستان، بر رعایت اصل پایه‌ای «به رهبری افغان‌ها، در مالکیت افغان‌ها» تصریح کردند.

آن‌ها ضمن تایید ضرورت مرتبط ماندن با کشورهایی که «در بازسازی اجتماعی، اقتصادی دوران پس از جنگ در افغانستان، مسئولیت اولیه را دارند»، بر فراهم نمودن کمک‌های اقتصادی و بشردوستانه اضطراری به آن کشور تاکید کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این بیانیه ضمن تاکید بر لزوم شکل‌گیری آشتی ملی و تشکیل دولت فراگیر برای تامین منافع تمامی نیروهای سیاسی و قومی در افغانستان، به ضرورت تشدید هماهنگی‌ها برای مقابله با تهدیدها از جمله گسترش تروریسم و قاچاق مواد مخدر هم اشاره شده است.

ابراز نگرانی از وضعیت شکننده انسانی، اجتماعی و اقتصادی در افغانستان و نیز خطر به‌وجود آمدن موج آوارگان در منطقه و دعوت از جامعه بین‌المللی برای استمرار کمک‌های بشردوستانه اضطراری به افغانستان، از دیگر محورهای این بیانیه‌اند.

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران، که عضویت کامل ایران در سازمان شانگهای پس از سال‌ها رسما تایید شد، گفت که این سازمان توانسته است در کوتاه‌مدت «جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی ممتازی» کسب کند و ابراز امیدواری کرد که به این روند تداوم بخشد.

وی در بخشی از سخنرانی امروز خود، ضمن انتقاد از آمریکا و متحدانش بابت وضعیت به‌وجود آمده در افغانستان، اظهار داشت: «ما کشور‌های منطقه باید شرایطی فراهم کنیم تا مردم افغانستان بتوانند بر مشکلات خود چیره شوند و مسیری را برای آینده‌ای مطمئن ترسیم کنند.»

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، نیز که به صورت مجازی در این اجلاس شرکت کرده بود گفت که سازمان همکاری شانگهای باید از قابلیت‌های خود برای ترغیب حاکمان جدید افغانستان در عمل به وعده‌های خود برای تامین امنیت در افغانستان، استفاده کند.

وی همچنین رفع محدودیت بین‌المللی دسترسی افغانستان به دارایی‌های خارجی خود را خواستار شد و افزود که باید با حکومت طالبان همکاری شود.

پس از به قدرت‌رسیدن طالبان، دارایی‌های ارزی افغانستان در خارج از این کشور مسدود شده است.

بیشتر از جهان