خروج دست‌کم ۳۶ شهروند دیگر آمریکا از افغانستان

بایدن و بلینکن از عملکرد دولت آمریکا در عملیات خروج نظامی از افغانستان دفاع کرده‌اند

هفته گذشته دو هواپیمای قطری ده‌ها شهروند و دارندگان اقامت دایم آمریکا را از کابل به خارج منتقل کردند-KARIM JAAFAR / AFP

وزارت خارجه ایالات متحده روز چهارشنبه اعلام کرد واشنگتن از زمان پایان روند خروج نظامیان و شهروندان آمریکایی و همیاران افغان‌ آن‌ها از ۳۱ اوت به این سو، دست‌کم ۳۶ شهروند آمریکا و دست‌کم ۲۴ دارنده اقامت دایم آمریکا را با استفاده از پروازهای چارتر تسهیل کرده است.

بنا به اعلام این وزارتخانه، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه در تماسی تلفنی با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر، درباره افغانستان و دیگر تحولات عمده در منطقه گفت‌وگو کرد. قطر پس از پایان ماه اوت برای خارج کردن شهروندان خارجی از افغانستان کمک کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هفته گذشته دو هواپیمای قطری ده‌ها شهروند و دارندگان اقامت دایم آمریکا را از کابل به خارج منتقل کردند. سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت، دولت آمریکا تلاش می‌کند انتقال امن شهروندان آمریکا و دیگر کشورها، از جمله افغان‌های همیار را که می‌خواهند از افغانستان بروند، تسهیل کند.

روند خروج از افغانستان و باقی ماندن شماری از شهروندان آمریکایی در آن کشور، به همراه فروپاشی ارتش و دولت افغانستان و قدرت ‌گرفتن دوباره طالبان، موجب شده است که دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، به شدت از سوی قانونگذاران آن کشور از هر دو حزب حاکم، مورد انتقاد قرار گیرد.

بایدن و بلینکن از عملکرد دولت در عملیات خروج نظامی از افغانستان دفاع کرده‌اند. جو بایدن در مراسم بیستمین سالگرد حملات تروریستی یازدهم سپتامبر گفت که هدف آمریکا کشتن بن لادن، بنیان‌گذار شبکه القاعده، بود که نیروهای آمریکایی در ۲ مه سال ۲۰۱۱ به آن دست یافتند.