یک سال زندگی در فضا: رکورد جدید فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی

نگرانی‌ از احتمال بروز مشکلات بالقوه خطرناک در ایستگاه فضایی بین‌المللی افزایش یافته است

«مارک وند هی»، فضانورد ناسا- NASA

با تمدید ماموریت دو تن از فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی، مدت اقامت آن‌ها در فضا تقریبا به یک سال رسیده است که گونه‌ای رکورد محسوب می‌شود. تاخیر در بازگشت این دو فضانورد به زمین در شرایطی صورت می‌گیرد که نگرانی‌ها در خصوص استمرار حیات ایستگاه فضایی بین‌المللی و نیز احتمال بروز مشکلات بالقوه خطرناکی در آن، افزایش یافته است.

ناسا اعلام کرده است که این دو نفر از ساکنان ایستگاه فضایی بین‌المللی، «مارک وند هی»، فضانورد ناسا، و «پیوتر دوبروف»، فضانورد روس کاسموس (سازمان فضایی فدرال روسیه)، تا ماه مارس ۲۰۲۲ (فروردین ۱۴۰۱) در  آزمایشگاه فضایی شناور باقی خواهند ماند. این دو تن در ماه آوریل ۲۰۲۱ به ایستگاه فضایی رسیده بودند. 

این  مدت زمان اقامت، رکورد طولانی‌ترین مدت اقامت در فضا برای یک آمریکایی را نصیب آقای «وند هی» خواهد کرد. این رکورد در حال حاضر در اختیار «اسکات کلی» است که ۳۴۰ روز در ایستگاه فضایی بین‌المللی به سر برده است. (رکورد طولانی‌ترین مدت اقامت در فضا متعلق است به والری پلیاکوف، فضانورد روس، که ۴۳۷ روز در سال‌های ۱۹۹۴ و ۱۹۹۵ در ایستگاه فضایی میر به سر برد.)

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ناسا می‌گوید که دانشمندان از این زمان اضافی اقامت در ایستگاه فضایی بین‌المللی تا حدودی به این منظور استفاده می‌کنند که نگاه بهتری به واکنش بدن انسان در شرایط ریز گرانش در بازه‌های زمانی طولانی بیندازند. این موضوع، می‌تواند از آن رو مفید باشد که ناسا اکنون برای سفرهای برنامه فضایی آرتمیس و بازگشت به ماه آماده می‌شود. امید می‌رود که برنامه فضایی آرتمیس به زودی حتی با سفرهای طولانی‌تر به مریخ پیگیری شود و ادامه داشته باشد.

تاخیر در بازگشت این دو فضانورد در حالی اعلام می‌شود که ساکنان ایستگاه فضایی بین‌المللی، از جمله آقای «وند هی»، مشغول ادامه کارهای مهم تعمیر و نگهداری ایستگاه فضایی هستند که به مشکل برخورده است. «وند هی» پیش از آن نصب قطعه تجهیزاتی در ایستگاه فضایی، قطعات مربوطه را که ماه گذشته با اسپیس شیپ کارگو دراگون اسپیس‌ ایکس به ایستگاه ارسال شده بود، از آن دریافت کرد.

© The Independent

بیشتر از علوم