غیبت مرموز رهبران طالبان پس از مشاجره جدی در کاخ ریاست‌جمهوری

میان ملا عبدالغنی برادر، یکی از بنیان‌گذاران گروه طالبان و خلیل عبدالرحمان حقانی، یکی از رهبران شبکه حقانی، جروبحث درگرفته بود

مقام‌های طالبان پیش‌بینی می‌کردند ملابرادر، نخست‌وزیر بعدی باشد - KARIM JAAFAR / AFP

منابع آگاه فاش کرده‌اند که در پی مشاجره بر سر تشکیل دولت جدید، رهبران طالبان در کاخ ریاست‌جمهوری در کابل دچار اختلاف جدی شده‌اند.

منابع آگاه به بی‌بی‌سی پشتو گفته‌اند میان ملا عبدالغنی برادر، یکی از بنیان‌گذاران گروه طالبان، و خلیل عبدالرحمان حقانی، وزیر امور پناهندگان دولت فعلی و از رهبران برجسته شبکه حقانی که آمریکا در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده است، جروبحث درگرفته بود.

به گفته یک منبع آگاه طالبان، سخنان تندی میان این دو نفر ردوبدل شد و حامیانشان در همان نزدیکی با یکدیگر درگیر شدند.

خبرهای اختلاف داخلی میان طالبان در حالی می‌رسد که گمانه‌زنی‌ها در مورد غیبت دو شخصیت بلندپایه این گروه اسلام‌گرا از انظار عمومی‌ـ ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، و آقای برادر، معاون نخست‌وزیر‌ــ بالا گرفته است.

برادر همچنین در هیئت وزرا که روز یکشنبه ۱۲ سپتامبر (۲۱ شهریور) در کابل با شیخ محمد بن‌عبدالرحمان آل‌ثانی، وزیر خارجه قطر، دیدار کردند حضور نداشت‌ــ موقعیتی که معمولا در آن حضور می‌یافت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان گزارش‌ها در مورد اختلاف و شایعه‌ها را تکذیب کرده و «تبلیغات پوچ و بی‌اساس» خوانده است.

مقام‌های طالبان پیش‌بینی می‌کردند برادر، که یکی از بنیان‌گذاران این گروه و رئیس دفتر سیاسی طالبان بود، نخست‌وزیر بعدی باشد. اما در عوض، او معاون اول نخست‌وزیر موقت، ملا حسن آخوند، شد.

برادر همچنین اولین رهبر طالبان بود که در سال ۲۰۲۰، با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا، مستقیم گفت‌و‌گو کرد و در فوریه ۲۰۲۰، توافق دوحه را امضا کرد. او در حلقه رهبری طالبان فردی «میانه‌رو» تصور می‌شود.

گفته می‌شود مشاجره در کابل به این دلیل رخ داد که برادر از ترکیب کابینه جدید ناراضی بود و در مورد اینکه پیروزی گروه در افغانستان باید پای چه کسی نوشته شود اختلاف‌نظر وجود داشت.  

گزارش‌ها حاکی از آن است که برادر بر تلاش‌های دیپلماتیک تاکید داشت، که او در آن تا حد زیادی نقش داشت، در حالی که گروه حقانی تاکید بیشتری بر پیروزی نظامی داشت که راه را برای قبضه قدرت هموار کرد.

آمریکا شبکه حقانی را سازمان تروریستی خارجی نامیده است و رهبر این گروه، سراج‌الدین حقانی، به‌رغم اینکه اف‌بی‌آی برای سرش ۱۰ میلیون دلار جایزه گذاشته، به سرپرستی وزارت کشور منصوب شده است.

این شبکه با برخی از بدترین حملات صورت‌گرفته علیه نیروهای خارجی و دولت افغانستان مرتبط است.

به گفته سخنگوی طالبان، برادر پس از مشاجره، اواخر هفته پیش به قندهار رفته است. اما به نظر می‌رسد این سخن با آنچه بعد به بی‌بی‌سی پشتو گفت تناقض دارد. سخنگوی طالبان به بی‌بی‌سی پشتو گفت ملا برادر «خسته است و نیاز به استراحت دارد».

با این حال، گمانه‌زنی‌ها در مورد مکان آخوندزاده ادامه دارد؛ او از زمانی که طالبان در ۱۵ اوت (۲۴ مرداد) قدرت را قبضه کرد، دیده نشده است.

© The Independent