آموزش و پرورش: اگر پدر و مادر جدا نشده باشند، کارنامه به هر دو نفر داده می‌شود

فقط مادرانی می‌توانند برای دریافت پرونده تحصیلی فرزند خود مراجعه کنند که از همسرشان جدا نشده باشند

«در شرایط عادی خانواده، پدر و مادر هر دو می‌توانند برای پیگیری امور تحصیلی فرزند خود به مدرسه مراجعه کنند» - عکس از ایرنا 

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در واکنش به خبر ممنوعیت تحویل کارنامه دانش‌آموزان به مادرانشان گفت: «در شرایطی که پدر و مادر از هم جدا می‌شوند، اگر حضانت فرزند انحصارا در اختیار پدر باشد، طبیعتا این موضوع شرایط خاص خود را دارد.» به گفته رضوان حکیم‌زاده، در شرایط عادی خانواده، پدر و مادر هر دو می‌توانند برای پیگیری امور تحصیلی فرزند خود به مدرسه مراجعه کنند.

روزنامه شرق، روز دوشنبه ۲۲ شهریور، در گزارشی از صدور بخشنامه‌ای در آموزش و پرورش خبر داد که بر اساس آن مدارس موظف شده‌اند پرونده تحصیلی دانش‌آموزان را فقط به پدران تحویل دهند. در پیامکی که آموزش و پرورش برای مادران ارسال کرده، آمده است که «ضمن احترام»، مادران نمی‌توانند مدارک تحصیلی فرزند خود را دریافت کنند. در این گزارش با برخی از مادرانی که چنین پیامکی گرفته‌اند، گفت‌وگو شده است.

پس از اینکه این خبر در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بازتاب وسیعی پیدا کرد، رضوان حکیم‌زاده، معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش، به آن واکنش نشان داد و به خبرگزاری ایلنا گفت: «در شرایط عادی خانواده، پدر و مادر هر دو می‌توانند برای پیگیری امور تحصیلی فرزند خود به مدرسه مراجعه کنند.»

این مقام آموزش و پرورش ممنوعیت تحویل پرونده دانش‌آموزان به مادران را تایید نکرد اما گفت: «در شرایطی که پدر و مادر از هم جدا می‌شوند، اگر حضانت فرزند انحصارا در اختیار پدر باشد، طبیعتا این موضوع شرایط خاص خود را دارد.»

رضوان حکیم‌زاده در حالی مدعی شد که در «شرایط عادی» پدر و مادر هر دو می‌توانند برای پیگیری امور تحصیلی فرزند خود به مدرسه مراجعه کنند که روزنامه شرق در گزارش خود با مادرانی صحبت کرده است که چنین شرایطی دارند ولی پیامک آموزش و پرورش را هم دریافت کرده‌اند. با این حال معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادعا کرده است که این‌ها مواردی «خاص» بوده‌اند و باید درباره آن تحقیق شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تاکید حکیم‌زاده بر دو عبارت «شرایط عادی» و «شرایط خاص» به معنای آن است که در صورت جدایی پدر و مادر و حق حضانت پدر، آموزش و پرورش مادران را از حقوق طبیعی آنان برای پیگیری امور تحصیلی فرزندشان منع می‌کند و فقط مادرانی اجازه دارند برای تحویل پرونده تحصیلی فرزند خود به مدرسه مراجعه کنند که از همسرشان جدا نشده باشند یا دادگاه حق حضانت فرزند را به آنان داده باشد.

عباس سلطانیان، مدیرکل دفتر متوسطه نظری آموزش و پرورش، نیز این موضوع را تایید کرد و به خبرگزاری ایلنا گفت: «در مواقعی که مشکلی ایجاد شده یا به جدایی منجر شده است و حضانت دانش‌آموز با مادر باشد، پرونده را به او می‌دهند.»

اقدام آموزش و پرورش در ممنوعیت مراجعه مادران به مدارس علاوه بر اینکه آنان را از حقوق طبیعی خود محروم می‌کند، آسیب‌های روحی زیادی برای کودکان نیز به همراه دارد.

بر اساس ماده ۱۸ پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک، کشورهای عضو متعهد شده‌اند حداکثر تلاش خود را به کار ببندند تا این اصل که هر دو والد در مورد پرورش و رشد کودک مسئولیت مشترک دارند به رسمیت شناخته شود. آنان همچنین موظف‌اند به منافع عالی کودک توجه کنند. ایران نیز در سال ۱۳۷۲ پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک را امضا کرد و متعهد شد آن را اجرا کند؛ با این حال بر اساس قوانین ایران، مادران از بسیاری حقوق طبیعی خود محروم‌اند.

در جمهوری اسلامی ایران، مادران نمی‌توانند برای فرزند خود گذرنامه بگیرند یا بدون اجازه پدر او را به سفر خارج از کشور ببرند. در صورت فوت پدر هم جد پدری می‌تواند حضانت فرزند را از مادر بگیرد. در مواردی مثل قتل فرزند نیز مادران به قصاص محکوم می‌شوند اما مجازات پدران حداکثر ۱۰ سال زندان است.