سخنگوی طالبان: بیخ گوش آمریکا بودم

مجاهد گفت که در طول جنگ‌های ۲۰ سال گذشته در افغانستان زندگی می‌کرد و ترک کشور هرگز به مخیله‌اش راه نیافته است

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان - Aamir QURESHI / AFP

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان، گفته است در حالی که همه او را شخصیتی «شبح مانند» تلقی می‌کردند، او در کنار نیروهای آمریکا و دولت افغانستان سکونت داشته است.

آقای مجاهد پس از سال‌ها عملیات مخفیانه و مکالمات تلفنی غیابی، با حضور در نخستین کنفرانس مطبوعاتی این گروه اسلامی پس از دردست گرفتن قدرت در افغانستان، بسیاری از شخصیت‌های رسانه‌ای را شگفت‌زده کرد.

در این کنفرانس تاریخی، او برای نخستین بار در مقابل رسانه‌ها ظاهر شد.

آقای مجاهد به نشریه «اکسپرس تریبیون» پاکستان گفت: «آن‌ها (نیروهای ملی افغان و ایالات متحده) تصور می‌کردند من وجود ندارم. چند بار از حملات و تلاش آن‌ها برای بازداشتم گریختم تا جایی که جدا فرض را بر این گذاشتند که «ذبیح‌الله» شخصیتی خیالی است و در واقعیت چنین کسی وجود ندارد.»

او گفت که به رغم پیگرد نیروهای آمریکایی توانسته است به راحتی به افغانستان سفر کند و افزود که این تصور که او یک شخصیت خیالی است، به او کمک کرده است. 

او به این نشریه گفت: «من مدت‌ها در کابل زیر چشم همگان اقامت داشتم. به تمام گوشه‌و کنار کشور سفر کردم و توانستم به خط مقدم جبهه که طالبان در آن عملیات می‌کردند، راه یابم و اطلاعات دست‌اول جمع‌آوری کنم. این برای دشمنان ما کاملا گیج‌کننده بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای مجاهد گفت که در طول جنگ‌های ۲۰ سال گذشته در افغانستان زندگی می‌کرد و ترک کشور هرگز به مخیله‌اش راه نیافته است.

او افزود که نیروهای آمریکایی برای به دست آوردن اطلاعاتی در مورد محل اختفای او به مردم محلی پول می‌دادند و حتی برای یافتنش حمله‌هایی ترتیب داده بودند.

پس از این کنفرانس خبری، یلدا حکیم، گزارشگر شبکه بی‌بی‌سی گفت که از دیدن چهره مردی که تا سال‌ها با هاله‌ای مرموز پوشیده شده بود، تکان خورده است. او گفت مشکل می‌توان درک کرد چگونه مردی که «بیانیه‌های خونین صادر می کرده، حالا ناگهان صلح‌طلب شده است.»

خانم حکیم گفت: «برخی از (این بیانیه‌ها) متون افراطی اسلامی بوده‌اند. (با خواندن) برخی از آن‌ها فکر می‌کنید که این مرد به خون آمریکایی‌ها تشنه است؛ او به خون همه اعضای دولت افغانستان تشنه است و بعد امروز آنجا نشسته است و می‌گوید هیچ تلافی در کار نخواهد بود.» 

شریف حسن، گزارشگری دیگر، گفت: «ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان کسی است که بیش از یک دهه از تمام تیم سخنگویان غنی فعال‌تر بود و من در موارد بسیاری با او صحبت کرده و برایش پیامک فرستاده بودم اما این نخستین بار است که چهره‌اش را می‌بینم.»

برخی گمان می‌کردند ذبیح الله مجاهد یک فرد نیست و چند «ذبیح‌الله» وجود دارد که نوبتی کار می‌کنند. برخی دیگر هم می‌گفتند آقای مجاهدی که به سوال‌ها پاسخ می‌دهد، جوان‌تر از آن است که بتواند در تمام آن سال‌ها سخنگو بوده باشد.

بی‌بی‌سی به نقل از لیز دوسِت، سردبیر اخبار بین‌المللی این شبکه، می‌گوید: «سال‌ها این شایعه وجود داشت که این نامی جعلی است و افراد بسیاری به نوبت خود را «ذبیح‌الله» می‌نامند اما اکنون همه ما پذیرفته‌ایم که او خودِ ذبیح‌الله مجاهد است. اما شاید هم نباشد.» 

ذبیح‌الله در اشاره به زندگی خصوصی خود به نشریه پاکستانی گفت که او زمانی در سال ۱۳۵۶ در ناحیه گردیز ایالت پکتیا متولد شده و مبارزه مسلحانه علیه نیروهای خارجی را در ۱۶ سالگی آغاز کرده است.

او گفت: «در مراحل نخست، در نبردهایی در نقاط مختلف کشور شرکت می کردم. برای شش ماه هم در زمان مسعود به زندان افتادم.»

او افزود که ذبیح‌الله نام واقعی او است اما لقب مجاهد را که به آن بسیار علاقه دارد، فرماندهانش به او داده‌اند.

© The Independent