الهلال ۲ - استقلال صفر: اولین نمایش استقلال جدید با تلخ‌ترین شکست

فرهاد مجیدی: فکر می‌کنم مقصر من باشم

الهلال در نیمه اول اگرچه کمتر از استقلال موقعیت گل ساخت اما هم در مالکیت توپ موفق‌تر بود و هم در گل-عکس از باشگاه استقلال

بازی استقلال - الهلال در آسیا ۳۰ سال سابقه دارد، یکی از نمایش‌های مشهور فوتبال آسیا از دو تیم محبوب آبی که خاطرات ماندگار ساخته‌اند. الهلال و استقلال در مرحله یک هشتم لیگ قهرمانان آسیا در ورزشگاه زعبیل دبی به دیدار هم رفتند. الهلال با پیروزی ۲ - صفر از این مرحله عبور کرد و برای استقلال لیگ قهرمانان آسیا در این فصل به تلخی تمام شد.

استقلال با ترکیب جدیدی در میانه فصل نقل و انتقالات با الهلال بازی کرد. مقایسه قیمت بازیکنان دو تیم و اشاره به بازیکنان ۱۰ و ۱۵ میلیون دلاری الهلال در مقابل استقلالی که شب قبل از بازی پس از مدتها بدعهدی باشگاه، قسطی از قرارداد بازیکنانش پرداخت شد، موقعیت اقتصادی متفاوت دو باشگاه را نشان می‌دهد. استقلال ماه‌های اخیر را درگیر اختلافات شدید مدیرعامل و سرمربی بود و این اختلافات نقل و انتقالات بازیکنان را تحت تاثیر قرار داد.

الهلال در نیمه اول اگرچه کمتر از استقلال موقعیت گل ساخت اما هم در مالکیت توپ موفق‌تر بود و هم در گل. استقلال فرصت‌های خوبی برای گل زدن ساخت اما تجربه گل کردن موقعیت‌ها در استقلال پیدا نبود. الهلال اما از یک اشتباه استقلال به یک گل رسید.

استقلال که در نیمه اول سعی داشت با زبیر نیک‌نفس و آرش رضاوند خط میانی الهلال را از کار بیندازد، وقتی یک لحظه کار از دستش در رفت، متئوس پریرا پاس گل را داد و برای بافتیمبی گومیس با سر خوردن مرادمند کار آسان شد و او دروازه استقلال را دقیقه ۳۹ باز کرد. استقلال همواره سعی داشت پریرا را مهار کند اما یارگیری نفر به نفر همیشه لحظه‌ای غفلت را در پی دارد.

استقلال از آغاز نیمه دوم برای جبران، یار جدید و باتجربه‌اش را به میدان فرستاد. امین قاسمی‌نژاد که گران‌ترین خرید جدید استقلال است جانشین سبحان خاقانی شد. استقلال به خیال جبران نیمه دوم را شروع کرد اما گل دقیقه ۵۶ الهلال، کار را تمام کرد.

موسی مارگا با پاس به سمت راست خط دفاع استقلال سالم الدوسری را صاحب توپ کرد. در جناح راست وریا غفوری جا مانده بود و عارف آقاسی هم مثل اکثر صحنه‌های بازی آماده بود که در جای خودش نباشد یا اشتباه کند. الدوسری گل دوم الهلال را زد تا الهلال برای پیروزی با خیال راحت بازی را ادامه دهد.

استقلال با تعویض‌های پی‌در‌پی قصد داشت سراپا حمله شود اما با تعویض‌ها به ایده‌های بهتری برای حمله نرسید و به تیم آشفته‌ای تبدیل شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بازیکنانی مثل جعفر سلمانی، عارف آقاسی، زبیر نیک‌نفس و امین قاسمی‌نژاد که به تازگی پیراهن استقلال را پوشیده‌اند، نتوانستند نمایش موفقی را در اولین حضورشان در استقلال ارائه دهند و این نشان می‌داد که استقلال بازیکنان ارزشمندی مثل شیخ دیاباته، مهدی قائدی یا حتی فرشید اسماعیلی و میلیچ را بدون آنکه جانشین مناسبی برای‌شان پیدا کند، از دست داده است.

در استقلال امیرحسین حسین‌زاده مثل یک پدیده درخشید و تنها بازیکن جدید استقلال بود که امیدواری برای آینده ایجاد کرد. او پدیده جوان استقلال است که نمایشی موفق و مسلط داشت. در خط دفاع استقلال نیز سیاوش یزدانی بازی خوبی را به نمایش گذاشت و اگرچه استقلال دو گل خورد، اما یزدانی از بهترین بازیکنان تیمش بود. در کنار او انتخاب محمد دانشگر برای ترکیب اصلی می‌توانست برای استقلال نجات‌دهنده باشد اما ترجیح فرهاد مجیدی این بود که آقاسی تازه‌وارد به استقلال را برای خط دفاع انتخاب کند.

نکته جالب که البته کوشش استقلال برای فشار روی دروازه حریف را نشان می‌دهد، این بود که عبدالله معیوف، دروازه‌بان الهلال بهترین بازیکن زمین شد و البته با رسیدن به ۲۴ کلین‌شیت آسیایی در کنار مهدی رحمتی، دروازه‌بان سابق استقلال قرار گرفت. پیش از این، هوا یانگ شین دروازه‌بان تیم‌های پوهانگ استیلرز و سوون سامسونگ و همچنین چنگ ژنگ از گوانگژو چین با ۲۴ کلین شیت در کنار رحمتی برترین دروازه‌بان‌های لیگ قهرمانان آسیا بودند.

سرنوشت استقلال پس از این شکست مشخص نیست و شاید این شکست تغییراتی را در استقلال پدید بیاورد؛ چه تغییر مدیرعامل به خواست وزیر جدید ورزش و چه تغییر سرمربی به خواست احمد مددی، مدیرعامل مستقر.

فرهاد مجیدی، سرمربی استقلال بعد از شکست تیمش مقابل الهلال گفت: «به الهلال به خاطر این پیروزی تبریک می‌گویم. به بازیکنان استقلال هم خسته نباشید عرض می‌کنم که تمام تلاش خود را انجام دادند و فکر می‌کنم مقصر اصلی شکست خود من هستم. بازی سنگینی بود و با توجه به اینکه چند بازیکن فقط دو، سه جلسه با ما تمرین کرده بودند، آن هماهنگی لازم را برای این دیدار نداشتیم. شانس‌های گلزنی خوبی داشتیم که از آنها استفاده نکردیم. نمی توانم کتمان کنم که الهلال، تیم بسیار قدرتمندی است و خیلی خوب سیستم خودشان را برای این دیدار تغییر دادند و نفرات خارجی آنها بسیار تاثیرگذار بودند.»

بیشتر از فوتبال