نظرسنجی سی‌ان‌ان: اکثریت جمهوری‌خواهان می‌خواهند ترامپ رهبر حزب بماند

۵۹درصد جمهوری‌خواهان می‌گویند باور داشتن به پیروزی ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰، بخشی مهمی از معنای جمهوری‌خواه بودن محسوب می‌شود

دونالد ترامپ بارها به‌طور ضمنی و تلویحی به نامزدی خود در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ اشاره کرده است- Andy JACOBSOHN / AFP

نظرسنجی شبکه خبری سی‌ان‌ان نشان می‌دهد اکثریت جمهوری‌خواهان آمریکا از ماندن دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده، در جایگاه رهبری آن حزب حمایت می‌کنند اما درباره امکان پیروزی‌اش در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری اختلاف نظر دارند. 

براساس یک نظرسنجی جدید شبکه خبری سی‌ان‌ان که روز یکشنبه، ۲۱ تیرماه، منتشر شد، ۶۳درصد جمهوری‌خواهان و افراد مستقل متمایل به حزب جمهوری‌خواه معتقدند که ترامپ باید همچنان رهبر این حزب باشد و در مقابل، ۳۷درصد از آن‌ها با رهبری او مخالف‌اند. اما همین گروه از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی درمورد نامزدی ترامپ در انتخابات ریاست‌ جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا، به دو دسته تقریبا مساوی تقسیم می‌شوند. ۵۱درصد از آن‌ها گفته‌اند که حزب جمهوری‌خواه با نامزدی دونالد ترامپ شانس بیشتری برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ خواهد داشت و در مقابل ۴۹درصد جمهوری‌خواهان درصورت داشتن نامزدی دیگر غیر از ترامپ، شانس پیروزی حزب در آن انتخابات را بیشتر دانسته‌اند. این درحالی است که در سال ۲۰۱۹ بیش از ۷۵درصد جمهوری‌‌خواهان امکان پیروزی درصورت حضور ترامپ به‌عنوان نامزد حزب در انتخابات ۲۰۲۰ را بیش از این امکان درصورت نامزدی افراد دیگر به‌عنوان نماینده حزب می‌دانستند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

براساس این نظرسنجی میانگین حمایت از رهبری ترامپ ۶۳درصد بوده، اما میزان حمایت در میان گروه‌های مختلف جمهوری‌خواه به‌طور یکنواخت توزیع نشده است. ۶۹درصد از جمهوری‌خواهانی که مدرک دانشگاهی ندارند، معتقدند که ترامپ باید رهبر حزب باشد، اما از میان جمهوری‌خواهانی که مدرک دانشگاهی دارند، تنها ۴۹درصدشان این‌طور فکر می‌کنند. ۷۲ درصد از جمهوری‌خواهان تندرو از رهبری او حمایت می‌کنند، اما از میان جمهوری‌خواهان میانه‌رو که گروه کوچک‌تری را در حزب تشکیل می‌دهند، تنها ۴۹درصدشان حامی رهبری ترامپ بوده‌اند. آمار میزان این حمایت در میان کسانی که خود را جمهوری‌خواه معرفی کرده‌اند و افرادی که در نظرسنجی گقته‌اند خود را مستقل متمایل به حزب جمهوری‌خواه می‌دانند نیز ۷۱ و ۵۱درصد بوده است.

علاوه‌بر این، براساس نتایج نظرسنجی سی‌ان‌ان، اکثربت جمهوری‌خواهان حمایت از ترامپ و مدعای پیروزی او در انتخابات ۲۰۲۰ را در کنار حمایت از اصول محافظه‌کارانه، بخش مهمی از هویت حزبی خود می‌دانند. ۵۹درصد از آن‌ها معتقدند باور داشتن به پیروزی ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰، بخشی بسیار مهم یا دست‌کم تااندازه‌ای مهم از معنای جمهوری‌خواه بودن محسوب می‌شود. 

البته جمهوری‌خواهان در این نظرسنجی، مشخصه‌های سنتی‌تر جمهوری‌خواهی را نیز همچنان به‌عنوان موارد بااهمیت در هویت حزبی خود دانسته‌اند. ۶۹ درصد از آن‌ها  می‌گویند برای جمهوری‌خواه خوانده شدن، دست‌کم تاحدی مهم است که با سیاست‌های دموکرات‌ها مخالف باشیم. ۸۱ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی نیز حمایت از حضور جمهوری‌خواهان در کنگره، ۸۵درصد آن‌ها حفظ ارزش‌ها و مواضع محافظه‌کارانه و ۸۶درصد اعتقاد به قدرت کمتر برای دولت فدرال را برای جمهوری‌خواه دانسته شدن، دست‌کم تا اندازه‌ای بااهمیت دانسته‌اند.

نظرسنجی شبکه خبری سی‌ان‌ان از سوم اوت تا هفتم سپتامبر ۲۰۲۱ به‌صورت آنلاین و تلفنی از دوهزار و ۱۱۹ فرد بزرگسال آمریکایی انجام شده است که به‌طور تصادفی و براساس آدرس محل سکونت انتخاب شده‌ بودند.

با وجود گزارش‌ها از صحبت‌های خصوصی دونالد ترامپ با بعضی افراد درمورد قصدش برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۴، او هنوز به‌طور رسمی چیزی در این زمینه اعلام نکرده است. البته رئیس جمهوری پیشین آمریکا در ماه‌های اخیر هم‌زمان با انتقاد از عملکرد دولت فعلی، در سخنرانی‌ها و گفت‌وگوهای مختلف خود بارها به‌صورت ضمنی و تلویحی به قصدش برای حضور در انتخابات آینده ریاست جمهوری اشاره کرده است.