هیچ مدرکی مبنی بر دست داشتن عربستان در ١١ سپتامبر وجود ندارد

عربستان از افشای کامل همه پرونده‌های محرمانه برای «پایان دادن به اتهامات بی اساس علیه عربستان» حمایت می‌کند

بر اساس اسناد منتشر شده دولت عربستان نقشی در عملیات یازده سپتامبر نداشته است - HENNY RAY ABRAMS / AFP

اف‌بی‌آی یک سند ۱۶ صفحه‌ای جدید طبقه‌بندی شده در ارتباط با حمایت لجستیکی از دو هواپیما ربا در حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر را منتشر کرد. این سند تماس‌هایی را که ربایندگان با همدستان عربستانی خود در ایالات متحده داشته‌اند، تشریح می‌کند، اما هیچ مدرکی مبنی بر مشارکت دولت سعودی در این طرح ارائه نمی‌دهد.

به نوشته گاردین، این سند که در بیستمین سالگرد حملات منتشر شد، اولین پرونده تحقیقی است که پس از دستور جو بایدن برای انتشار برخی اسناد طبقه‌بندی شده در دسترس عموم قرار گرفته است.

مدتی است که ادعای همدستی مقامات ارشد سعودی در حملات ۱۱ سپتامبر مطرح می‌شود. این در حالی است که عربستان سعودی همواره هرگونه دخالت خود در این اقدام تروریستی را رد کرده است.

سفارت عربستان در واشنگتن روز چهارشنبه اعلام کرد که از افشای کامل همه پرونده‌های محرمانه به‌عنوان راهی برای «پایان دادن به اتهامات بی اساس علیه عربستان برای یک بار برای همیشه» حمایت می‌کند.  

در ادامه این بیانیه آمده است هرگونه ادعایی مبنی بر مشارکت عربستان سعودی در فاجعه ۱۱ سپتامبر «کاملاً نادرست» است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بایدن هفته گذشته به وزارت دادگستری و سایر نهادها دستور داد تا اسناد تحقیقی را از طبقه‌بندی خارج و طی شش ماه آینده آنها را منتشر کنند. انتشار این ۱۶ صفحه، ساعاتی پس از حضور بایدن در مراسم یادبود ۱۱ سپتامبر در نیویورک، پنسیلوانیا و شمال ویرجینیا منتشر شد.

این اسناد که روز شنبه منتشر شد، مصاحبه سال ۲۰۱۵ با شخصی که متقاضی تابعیت ایالات متحده بود و سال‌ها پیش با اتباع سعودی تماس مکرر داشت را توصیف می‌کند. این فرد به گفته محققان «پشتیبانی لجستیکی» برای چندین رباینده را انجام داده است.

از سوی دیگر، این اسناد در زمان حساس سیاسی برای ایالات متحده و عربستان سعودی منتشر می‌شود، دو کشوری که اتحادی استراتژیک در امور مبارزه با تروریسم ایجاد کرده‌اند.

پس از حادثه ۱۱ سپتامبر و زمانی که مشخص شد ۱۵ نفر از ۱۹ مهاجم تابعیت سعودی داشته‌اند، گمانه‌زنی‌هایی درباره دخالت مقامات عربستان مطرح شد. ایالات متحده مدت‌ها در این مورد تحقیق کرد. با این وجود، گزارش کمیسیون ۱۱ سپتامبر «هیچ مدرکی مبنی بر این که دولت عربستان به‌عنوان یک نهاد یا مقامات ارشد سعودی به طور جداگانه بودجه حملات القاعده را تأمین کرده است، پیدا نکرد.»  

بیشتر از جهان