سکوت تشکیلات خودگردان فلسطین در قبال بازداشت اسیران فراری فلسطینی

میزان رضایت عمومی از تشکیلات خودگردان فلسطین به شدت کاهش یافته است

گوشه‌ای از راهپیمایی فلسطینیان در کرانه باختری برای آزادی اسیران فلسطین از زندان‌های اسرائيل. عكس از:  AFP

پس از انتشار خبر فرار شش زندانی فلسطینی از زندان جلبوع (گیلبوآ) در اسرائیل، تشکیلات خودگردان فلسطین حدود ۴۸ ساعت را در سردرگمی و سکوت سپری کرد بدون این‌که در قبال این موضوع که در همه جا سر و صدا ایجاد کرده بود، واکنشی نشان دهد. سرانجام تشکیلات خودگردان فلسطین با افکار عمومی فلسطین همسویی نشان داده و «اقدام اسیران فلسطینی برای به دست آوردن آزادی از زندان رژیم اشغالگر» را مورد حمایت قرار داد.

این در حالی است که طی چند ماه گذشته، به ويژه از آغاز جنگ غزه تا مرگ نزار بنات، فعال سیاسی، سطح رضایت عمومی از تشکیلات خودگردان فلسطین به شدت کاهش یافته و همین امر باعث شد مقامات فلسطینی در برخورد با مسئله حساسی مانند پرونده زندانیان بیشتر از پیش محتاطانه عمل کنند.

در همین حال، محمد آشتیه، نخست وزیر فلسطین در مورد فرار شش زندانی فلسطینی، گفت که «هر اسیر فلسطینی آزادی می‌خواهد و این حق یک زندانی است که برای دستیابی به آزادی از هر گزینه و شیوه استفاده کند». وی از اسرائیل خواست «همه زندانیان اعم از زندانیان مادام العمر، بیماران، زنان و همه افرادی که در زندان‌های رژیم اشغالگر به سر می‌برند» را آزاد کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر و در اظهاراتی جنجال برانگیز، بنی‌گانتز، وزیر دفاع اسرائیل گفت که نیروهای امنیتی اسرائیل «همه زندانیان فراری را به زندان باز خواهند گرداند» و افزود که تماس با تشکیلات خودگردان فلسطین ادامه دارد. گانتز تاکید کرد که ارتش اسرائیل آماده مقابله با «هرگونه شورش در کرانه باختری» است. وی خاطرنشان کرد که «هدف اصلی، بازداشت اسیران فراری و بازخواست افرادی است که با آن‌ها همکاری کرده اند، بدون این‌که در ثبات و امنیت جامعه خللی ایجاد شود.

در همین حال، اسرائیل برای بازگردان اعتبارش که به دنبال فرار زندانیان از زندان مستحکم اسرائيل، خدشه‌دار شده است، تصمیم گرفته است تمام نیروهای امنیتی و نظامی خود را بسیج کند تا اسیران فلسطینی فراری بازداشت شوند.

با این حال، سرتیپ طلال دویکات، سخنگوی سرویس‌های امنیتی فلسطین، همکاری تشکیلات خودگردان فلسطین با اسرائیل در زمینه جست‌وجوی اسیران فراری را به طور قاطع رد کرده و افزود که تشکیلات خودگردان فلسطین «هرگز خود را در چنین موقعیتی قرار نمی‌دهد».

بازداشت چهار تن از زندانیان فلسطینی توسط ارتش اسرائیل در منطقه‌‌ای در شمال زندان گیلبوآ و جنوب ناصره، نشان می‌دهد که اسیران فراری به سمت شمال و داخل اسرائيل رفته اند و نه به سمت جنوب که به کرانه باختری منتهی می‌شود. همچنان، دستگیری آن‌ها در محلی نه چندان دور از زندان، نشان می‌دهد که اسیران فراری بدون دریافت کمک از طرف‌های بیرونی و حتی بدون برنامه‌ریزی، پیاده از زندان فرار کرده اند.

ناظران فلسطینی، مشارکت تشکیلات خودگردان فلسطین را در زمینه جست‌وجوی اسیران فراری رد می‌کنند، زیرا این پرونده یکی از حساس‌ترین پرونده‌ها برای ملت فلسطین است، علاوه براین‌که زندانیان فراری به سمت اسرائيل رفته اند و نه به کرانه باختری.

از سوی دیگر، جهاد حرب، نویسنده و پژوهشگر سیاسی گفت که «به دلیل حضور اسیران فراری در قلمرو اسرائیل و حساسیت شدید این پرونده»، تشکیلات خودگردان فلسطین نمی‌تواند در عملیات جست‌وجوی زندانیان همکاری کند. وی افزود حتی اگر تشکیلات خودگردان فلسطین قادر به انجام چنین کاری می‌بود، همچنان به دلیل همسویی و همبستگی کامل ملت فلسطین با اسیران فراری، از همکاری با تل‌آویو خودداری می‌کرد.

با این حال، جهاد حرب، اظهار داشت که هماهنگی امنیتی فلسطین و اسرائیل به دور از موضوع زندانیان به عنوان بخشی از توافق اسلو و تفاهمات اخیر بین محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و بنی‌گانتز، وزیر دفاع اسرائیل ادامه دارد.

البته بنی‌گانتز، رهبری تلاش‌های اسرائیل برای تقویت تشکیلات خودگردان فلسطین را از لحاظ اقتصادی و سیاسی با اعطای تسهیلات اقتصادی به منظور بهبود زندگی فلسطینیان بر عهده دارد.

همچنان، عصمت منصور، کارشناس امور اسرائیل اظهار داشت که تشکیلات خودگردان فلسطین هیچ چیزی برای ارائه به اسرائیل در مورد زندانیان ندارد و صحبت در مورد تماس‌ها میان دو جانب، اشاره به همکاری‌های عمومی است و ربطی به مسئله اسیران فراری فلسطینی ندارد.

بیشتر از جهان