پیام ترامپ به مناسبت سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر: بایدن در افغانستان با شکست تسلیم شد

«این بیستمین سال جنگ آمریکا در افغانستان است و می‌‌بایست سال پیروزی و افتخار باشد، در عوض بایدن و دولت بی‌کفایت او با شکست تسلیم شدند»

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده، روز شنبه در یک پیام ویدیویی به مناسبت بیستمین سالگرد حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر، رئیس جمهوری کنونی و دولت  او را متهم کرد که با خروج نظامی از افغانستان پس از دو دهه جنگ، با شکست تسلیم شدند.

وی با انتقاد شدید از جو بایدن و دولت او بابت شرایط کنونی در افغانستان پس از خروج نیروهای نظامی آمریکایی و ائتلاف بین‌المللی، دلیل این وضعیت را «برنامه‌ریزی بد، ضعف غیرقابل باور، رهبرانی که حقیقتا درکی از آنچه رخ می‌دهد نداشتند» دانست.

ترامپ ۱۱ سپتامبر را «یک روز بسیار غم‌انگیز» توصیف کرد و شهامت ماموران پلیس و امداد و فوریت‌های پزشکی را ستود، و گفت که آن روز «همچنین زمان غم‌انگیزی در نحوه پایان نبرد ما علیه آن‌هایی است که چنین خسارت بزرگی را به کشور ما وارد کردند.»

«این بیستمین سال جنگ آمریکا در افغانستان است و می‌‌بایست سال پیروزی و افتخار باشد، در عوض بایدن و دولت بی‌کفایت او با شکست تسلیم شدند»

رئیس جمهوری سابق آمریکا افزود: «این بیستمین سال جنگ آمریکا در افغانستان است و می‌‌بایست سال پیروزی، افتخار و قدرت باشد. در عوض جو بایدن و دولت بی‌کفایت او با شکست تسلیم شدند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ترامپ این پیام را پیش از آغاز مراسم یادبود قربانیان حملات در نیویورک منتشر کرد؛ مراسمی او در آن حضور نداشت. جز جیمی کارتر، سالمندترین رئیس جمهوری زنده سابق آمریکا، ترامپ تنها رئیس جمهوری زنده سابق است که در مراسم حضور نداشت.

آقای کارتر ۹۶ ساله و همسرش در بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند که به دلیل شرایط جسمانی، در خانه یاد قربانیان را گرامی می‌دارند.

بایدن پس از نیویورک راهی شنکسویل پنسیلوانیا، محلی که هواپیمای ربوده شده چهارم با دخالت مسافرانش به هدف نرسید و در آنجا سقوط کرد، خواهد شد. او سپس به وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، در آرلینگتون ویرجینیا خواهد رفت تا در مراسم مشابهی حضور یابد.

ترامپ قرار است شنبه‌شب در محل برگزاری مسابقه بوکس بین اوندر هالیفیلد و ویتور بلفورد در فلوریدا صحبت کند.

او در پیام امروز خود همچنین به کشته شدن ۱۳ سرباز آمریکایی در بمب‌گذاری انتحاری ماه گذشته داعش در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی کابل اشاره کرد، و گفت: «از دست دادن این سیزده جنگاور و بسیاری دیگر که زخمی شدند، هرگز نباید رخ می‌داد.»

دونالد ترامپ که دولت او سال گذشته با گروه طالبان در مورد خروج نظامیان آمریکایی و خارجی از افغانستان در ازای ارائه تضمین این گروه به توقف حملات علیه نیروهای آمریکایی و متحدان آن توافق کرده بود، بارها از جو بایدن و دولت او در نحوه اجرای روند خروج انتقاد کرده است.

طبق توافق دولت ترامپ، نظامیان خارجی تا ماه مه ۲۰۲۱ باید از افغانستان خارج می‌شدند. دولت بایدن آن ضرب‌العجل را تا ۳۱ اوت به تعویق انداخت.

بیشتر از جهان