با فناوری جدید خود را مانند آفتاب‌پرست استتار کنید

«استتار مصنوعی علاوه بر کاربردهای نظامی، در معماری، هنر، مد و کالاهای مصرفی برای شکار مورد توجه قرار گرفته است»

استتار مصنوعی «یک فناوری مهم برای امور نظامی» است - REUTERS/Minwoo Park REFILE - CORRECTING DATE

یک تیم تحقیقاتی می‌‌گوید که ماده‌ای مصنوعی پوست‌مانندی شبیه به پوست آفتاب‌پرست ساخته است که می‌تواند رنگ خود را برای تطابق با محیط تغییر دهد. این «پوست» انعطاف‌پذیر و چندلایه که کمتر از صد میکرومتر ضخامت دارد و از موی انسان نیز نازک‌تر است با استفاده از جوهر خاصی ساخته شده که طیف رنگ خود را بسته به دما تغییر می‌دهد و با گرم‌‌کننده‌های ریز و انعطاف‌پذیر کنترل می‌شود.

دکتر کو سئونگ‌هوان، استاد مهندسی مکانیک در دانشگاه ملی سئول، به رویترز می‌گوید: «اگر در بیابان از لباس‌های استتار مخصوص جنگل استفاده کنید به راحتی شناسایی می‌شوید. تغییر مداوم رنگ و الگو در هماهنگی با محیط، کلید فناوری استتاری است که ما تولید کرده‌ایم.»

دکتر کو و تیم او از این فناوری رونمایی کرده‌اند که از جوهر بلور مایع ترموکرومیک (گرمارنگ) و چیدمانی از گرم‌کننده‌های نانوسیم چندلایه نقره‌ای و همچنین روباتی با حسگرهای شناسایی رنگ استفاده می‌کند. در جریان نمایش این فناوری نشان داده می‌شود که پوست، تلاش می‌‌کند با رنگ‌هایی که حسگر پیرامون خود «دیده» هماهنگی و سازگاری پیدا کند. زمانی که روبات در مناطقی با رنگ‌های مختلف جابه‌جا می‌شد، [رنگ] پوست آن تقریبا فوری تغییر می‌‌کرد تا پس‌زمینه سازگاری پیدا کند.

پژوهشگران می‌گویند که توانسته‌اند با افزودن لایه‌های نانوسیم نقره‌ای اضافی در شکل‌های ساده مانند نقطه، خط یا مریع، این امکان را برای پوست [مصنوعی] فراهم کنند که الگوهای پیچیده ایجاد کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر کو ادامه می‌دهد: «داده‌های رنگ تشخیص‌داده‌شده از طرف حسگر به یک ریزپردازنده و سپس به گرم‌کننده نانوسیم نقره‌ای منتقل می‌شود. به محض آنکه گرم‌کننده‌ها به دمای مشخصی برسند، لایه‌های بلور مایع ترموکرومیک، رنگ خود را تغییر می‌دهد.»

دانشمندان سازنده این [فناوری] بر این باورند که این [پوست مصنوعی] می‌تواند «گزینه‌ای مناسب برای نسل بعدی لباس‌های استتار مصنوعی باشد.»

این پژوهش که در نشریه «نیچر» (Nature) منتشر شده بیان می‌‌کند که استتار مصنوعی «یک فناوری مهم برای امور نظامی» است - بازاری که به گفته محققان «به سرعت در حال رشد و گسترش است».

این تحقیق می‌‌گوید: «پیشرفت‌های اخیر در زمینه پارچه‌های هوشمند با اهداف نظامی همچنین اشتیاق و علاقه به [توسعه] فناوری‌های استتار تطبیق‌پذیر را افزایش می‌دهد. استتار مصنوعی علاوه بر کاربردهای نظامی در معماری و هنر و مد و همچنین در تعدادی از کالاهای مصرفی برای شکار و فعالیت‌های فضای باز نیز مورد توجه قرار گرفته است.»

دکتر کو به رویترز می‌گوید: «این پوست منعطف می‌تواند به عنوان یک وسیله [فناوری] پوشیدنی برای مُد، لباس‌های استتار نظامی، با اهداف زیبایی‌شناختی برای نمای بیرونی خودروها و ساختمان‌ها و برای فناوری آینده نمایش توسعه پیدا کند.»

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی