ملاحسن آخوند، نخست‌وزیری که برای سرش جایزه تعیین کرده‌اند

آخوند به دلیل نزدیکی‌اش به رهبر طالبان صاحب این جایگاه شده است 

بالاخره پس از گفت‌وگو‌های زیاد، تنش‌های درونی و میانجی‌گری پاکستان، کابینه «امارت اسلامی» در افغانستان اعلام شد و سخنگوی طالبان، عصر روز سه‌شنبه اعضای رهبری «امارت اسلامی» را معرفی کرد. بر این اساس، ملامحمدحسن آخوند به عنوان رئیس‌الوزرا یا نخست وزیر دولت طالبان معرفی شد. معرفی ملاحسن آخوند در این سمت تا حدی غیرمترقبه بود. محافل سیاسی در داخل و خارج افغانستان، منتظر حضور ملا برادر در این جایگاه بودند. اما در هر حال، این تصمیم نتیجه سه روز گفت‌وگو‌های رهبری طالبان در قندهار بود. 

ملاحسن آخوند از چهره‌هایی نیست که در طول ۲۰ سال گذشته زیاد آفتابی شده باشد. با این حال، نفوذش در دستگاه طالبان، او را مورد تحریم امریکا قرار داده است. او همچنین در فهرست سیاه سازمان ملل متحد نیز قرار دارد. 

ملاحسن آخوند در سال ۱۳۳۰ شمسی در شهرستان پنجوایی استان قندهار زاده شده است. او به تیره کاکر از قبیله درانی تعلق دارد و نسبش به احمدشاه درانی می‌رسد. ملاحسن آخوند هیچ گونه تحصیلات آکادمیک ندارد. او تنها چند سال در مدارس محل زندگی خود دروس علوم دینی خوانده است و پس از آن هم مدتی در مدرسه‌های پاکستان درس خوانده است. او علاقه‌ای هم به علوم متداول ندارد جز قرآن خواندن. وحید مژده، تحلیل‌گر سیاسی که در دوران حکمروایی طالبان در وزارت خارجه افغانستان کار می‌کرده است و در سال ۱۳۹۸ ترور شد، در کتاب «افغانستان و پنج سال سلطه طالبان» نوشته است که یک بار به دیدار ملامحمدحسن آخوند، معاون نخست وزیر دولت طالبان، رفته بوده است. او می‌نویسد: «او بسیار آشفته و عصبانی بود. دلیل را از وی پرسیدم. معلوم شد از بابت استفاده از کاغذ روزنامه در زیر کیک‌ها ناراضی است. او گفت در سفر به قندهار به ملاعمر خواهم گفت که نشر روزنامه‌ها را در افغانستان منع کند. ملا حسن آخوند به من گفت من هرگز روزنامه نمی‌خوانم و به عوض این که وقتم را با این چیز‌ها ضایع کنم، چرا قرآن نخوانم.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ملامحمدحسن آخوند جزو نخستین کسانی است که گروه طالبان را همراه با ملاعمر پایه‌ریزی کردند. او در زمان سلطه طالبان در افغانستان، نخست سمت معاونت وزارت خارجه را بر عهده داشت. پس از آن که ملا ربانی به عنوان نخست وزیر دولت طالبان تعیین شد، او هم به عنوان معاون نخست وزیر برگزیده شد. ملاحسن آخوند پس از سقوط طالبان و فرارشان به پاکستان، در کشور ماند. او هیچ گاه به جبهه‌های جنگ در افغانستان سر نزده است. اما به دلیل نزدیکی‌اش با ملاعمر، نخستین رهبر طالبان، در مقام رئیس شورای رهبری طالبان فعالیت کرده است. پس از آن که ملاهبت‌الله رهبری طالبان را به دست گرفت، این بار نیز او به دلیل نزدیکی‌اش با ملا هبت‌الله، ریاست شورای رهبری طالبان را بر عهده گرفت. ملامحمدحسن آخوند دانش نظامی ندارد و طالبان بیشتر به او به عنوان یک چهره سیاسی اثرگذار احترام قایلند. نفوذ او بر طالبان باعث شد تا امریکا او را از همان سال ۲۰۰۱ در فهرست تحریم‌های خود بگنجاند، و سازمان ملل متحد نیز نام او را در فهرست سیاه آن نهاد درج کند، زیرا به عنوان دستیار خاص ملاعمر شناخته می‌شد. 

زمانی که دفتر طالبان در قطر ایجاد شد و اعضای آن دفتر مشخص شدند، نام ملا محمدحسن آخوند در میان‌شان نبود. به همین دلیل، زمانی که ذبیح‌الله مجاهد نام او را به عنوان رئیس‌الوزرا معرفی کرد، برای بسیاری نامنتظره بود. به نظر می‌رسد که نزدیکی او به ملاهبت‌الله دلیل اصلی معرفی او به عنوان نخست وزیر طالبان بوده باشد. مسلما در میان طالبان نیز «خودی» و «غیرخودی» وجود دارد. 

او در حال حاضر می‌خواهد دولت فعلی افغانستان را که بر اساس معیار‌های دولت‌داری مدرن شکل گرفته است، رهبری کند. گذر زمان مشخص خواهد کرد که او چقدر خواهد توانست دستاورد‌های افغانستان در عرصه دولت‌داری را همچنان حفظ کند، یا نابود سازد.