غنی: خروج من از افغانستان تنها راهی بود که می‌توانست سلاح‌ها را خاموش نگه دارد 

غنی از حسابرسی مالی از دارایی‌های خود و همسرش و انجام تحقیقات تحت نظارت سازمان ملل متحد یا هر نهاد مستقل مناسب دیگر استقبال کرد

رئیس جمهوری پیشین افغانستان که در پی ورود طالبان به کابل در ماه گذشته از کشور گریخت،  روز چهارشنبه در بیانیه‌ای در حساب کاربری خود در توییتر، از مردم عذرخواهی کرد و گفت به آن‌ها یک توضیح درباره تصمیم خود بدهکار است.

محمد اشرف غنی در آن بیانیه گفت که در پی ورود نامنتظره طالبان به پایتخت در پانزدهم اوت، به توصیه مسئولان امنیتی ارگ ریاست جمهوری که به او گفتند ماندنش در ارگ به درگیری خیابانی در شهر منجر خواهد شد، تصمیم به ترک کشور گرفت.

وی ترک کابل را «دشوارترین تصمیم زندگی خود» توصیف کرد، و در ادامه افزود: «با این حال، معتقد بودم تنها راهی بود که می‌توانست سلاح‌ها را خاموش نگه دارد و کابل و شش میلیون شهروند آن را نجات دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اشرف غنی با بیان این که «اکنون زمان ارزیابی تحولاتی که منتهی به خروج او از کشور شد، نیست»، گفت که در آینده نزدیک به آن خواهد پرداخت، اما در این لحظه می‌خواهد به اتهام‌های بی‌پایه در مورد بردن میلیون‌ها دلار همراه خود اشاره کند.

رئیس جمهوری پیشین افغانستان این اتهام را کامل و از اساس رد کرد و آن را «کذب» خواند، و افزود، «فساد عفونتی است که کشور ما را برای دهه‌ها فلج کرده است»، و مبارزه با فساد، تمرکز اصلی اقدامات او در مقام ریاست جمهوری بوده است.

او همچنین از حسابرسی مالی از دارایی‌های خود و همسرش و انجام تحقیقات «تحت نظارت سازمان ملل متحد یا هر نهاد مستقل مناسب دیگر» استقبال کرد تا بتواند اظهارات امروز خود را اثبات کند.

اشرف غنی در انتهای بیانیه خود ضمن قدردانی از فداکاری‌های مردم افغانستان، از این که به گفته او، دوران خدمتش در مقام رئیس جمهوری «به شکل متفاوت پایان نیافت» عذرخواهی کرد، و افزود: «هیچ‌گاه تعهد‌اتم به کشور متزلزل نخواهد شد.»