آخرین شهروند یهودی افغانستان هم این کشور را ترک کرد

زبولون سیمینتوف ۶۲ ساله، آخرین یهودی بازمانده از جمع هزاران یهودی افغانستان بود

رسانه‌های اسرائیلی می‌گویند تصاویری به دست آورده‌اند که نشان می‌دهد زبولون سیمینتوف، آخرین شهروند یهودی افغانستان، سرانجام این کشور را ترک کرده و در حال حاضر، در یکی از کشورهای همسایه به سر می‌برد.

زبولون سیمینتوف ۶۲ ساله، پسر یوسف سیمینتوف آخرین یهودی اهل افغانستان بود که از جمع هزاران یهودی افغانستان در کشورش باقی مانده بود و در تنها کنیسه یهودیان افغانستان زندگی می‌کرد.

براساس تصاویری که شبکه کان اسرائیل به دست آورده، زبولون، همراه حدود ۳۰ زن و کودک، پنج روز را با اتوبوس طی کردند و با کمک تیم نجات وی، سرانجام توانستند آخر هفته گذشته از خاک افغانستان خارج شوند.

او پیشتر، در دوران حکومت طالبان در فاصله سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ در افغانستان باقی مانده بود. با حمله آمریکا و در پی سقوط طالبان، زبولون مورد توجه رسانه‌های غربی قرار گرفت.

سخنگوی طالبان، ماه پیش در گفتگویی اعلام کرده بود که زبولون در امان خواهد بود؛ اما هراس اصلی از بمبگذاری‌های انتحاری داعش در افغانستان بود که او را سرانجام متقاعد کرد از افغانستان خارج شود.

گمان می‌رود که او و زنان و کودکان افغانستانی که همراه وی از کشور خارج شده‌اند به آمریکا برده شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پی خروج آخرین سربازان آمریکایی، فشار بر او برای ترک افغانستان افزایش پیدا کرده بود. زبولون ابتدا پیشنهادها برای خروج از کشور را رد کرده بود، اما سرانجام با این کار موافقت کرد.

هزینه عملیات نجات او را موشه مارگارتن، یک یهودی بسیار متعصب آمریکایی، تامین کرده بود که علاقه فراوانی به نجات یهودیانی دارد که جانشان در خطر است.

در ویدیو منتشر شده از زبولون سیمینتوف، او از روی برگه‌ای به انگلیسی می‌گوید: «موشه مارگارتن، لطفا به و کمک خدا مرا به نیویورک ببر.»

کاهانا، که پیش از این به تخلیه مردم در سوریه جنگ‌زده کمک کرده بود، پیش از این نیز به نمایندگی از موشه مارگارتن تلاش کرده بود که همزمان با خروج نیروهای آمریکایی، زبولون را به خروج از افغانستان ترغیب کند.

براساس برخی گزارش‌ها، زبولون ابتدا این پیشنهادها را نیز از جمله به دلیل پرونده طلاق همسرش که اکنون در اسرائیل زندگی می‌کند، رد کرده بود.

او نگران بود که دستگاه قضایی اسرائیل با وی برخورد کند و طبق قوانین او را به دلیل خودداری از طلاق همسرش، مجازات کند.