وعده‌های بی‌پایان واکسن؛ این بار ۹۰ میلیون دوز 

رئیس جمعیت هلال‌احمر گفت تا آبان ۹۰ میلیون دوز واکسن به کشور وارد می‌شود 

رای واکسیناسیون جمعیت هدف در کشور۱۲۰ دوز میلیون واکسن نیاز است - ATTA KENARE / AFP 

تاکنون حدود ۳۰ میلیون دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. از این میان، پنج واکسن سینوفارم، آسترازنکا، اسپوتنیک و بهارات وارداتی بوده‌اند و واکسن برکت نیز در داخل ایران تولید شده است. در واکسن‌های خارجی، بیشتری سهم واکسن ترزریق شده به ایرانیان به سینوفارم چین اختصاص دارد؛ به‌طوری‌که بیش از ۱۴ میلیون دوز واکسن سینوفارم در نوبت اول و دوم تزریق شده است. تعداد واکسن‌های روسی از یک میلیون دوز فراتر نمی‌رود و تعداد واکسن‌های برکت تزریق شده نیز با وجود اینکه سازندگان آن وعده داده بودند در شهریورماه، ۵۰ میلیون دوز از آن به وزارت بهداشت تحویل می‌دهند، حدود سه میلیون دوز است.

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، پس از اینکه مسئولیت خود را آغاز کرد، وعده داد که تا پایان شهریورماه ۲۰ میلیون دوز واکسن به کشور وارد می‌شود. در خبری دیگر، مسئولان جمعیت هلال‌احمر اعلام کردند که سرعت واردات واکسن از کانال این سازمان بیشتر می‌شود و هر هفته پنج میلیون دوز واکسن به کشور می‌آید. با این حال، با عبور ماه شهریور از نیمه، واکسیناسیون همچنان به‌کندی انجام می‌شود. 

با وجود اینکه تاکنون حدود ۱۰ میلیون نفر در کشور با دریافت دو دوز واکسن به طور کامل واکسینه شده‌اند، مسئولان دولتی و در راس آنان وزیر بهداشت، با وعده واکسیناسیون معلمان و دانشجویان اصرار دارند مراکز آموزشی از مهرماه بازگشایی شوند. بهرام عین‌اللهی در روزهای اخیر بارها تاکید کرده است که دانشگاه‌ها در سال تحصیلی جدید «باید» بازگشایی شوند و به صورت حضوری-مجازی فعالیت خود را از سر گیرند. با این حال گفته شده است که شرط شرکت دانشجویان در کلاس‌های درس حضوری، دریافت دو دوز واکسن است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حال حاضر کمتر از یک ماه تا آغاز سال تحصیلی جدید در ایران باقی مانده است و با وجود اصرار مسئولان درباره بازگشایی مراکز آموزشی، روز گذشته سعید حبیبا، معاون دانشجویی دانشگاه تهران، به خبرگزاری ایسنا گفت که واکسیناسیون دانشجویان متوقف شده است. پیش‌تر مسئولان دیگر دانشگاه‌ها نیز اعلام کرده بودند که واکسیناسیون دانشجویان به حالت تعلیق درآمده است. به گفته سعید حبیبا، پس از واکسیناسیون دانشجویان خوابگاه‌ها دستور رسیده است که واکسیناسیون متوقف شود چون برنامه جدیدی اعلام خواهد شد.

ابراهیم رئیسی در نخستین روزهای آغاز به کار خود از واکسیناسیون عمومی به‌عنوان یکی از اولویت‌های اصلی دولت خود سخن گفت. پس از او، دیگر مسئولان از جمله وزیر بهداشت جدید نیز با اعتراف به اینکه تولید داخلی واکسن نیاز کشور را برطرف نمی‌کند، واردات انبوه واکسن را وعده دادند. 

بنا بر اعلام بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، برای واکسیناسیون جمعیت هدف در کشور۱۲۰ دوز میلیون واکسن نیاز است. اگرچه کریم همتی، رئیس جمعیت هلال‌احمر، تاکنون دو بار تاکید کرده که تعداد موردنیاز واکسن در کشور ۱۸۰ میلیون دوز است و نیاز کشور به واکسن تقویتی را نیز باید محاسبه شود. 

با وجود وعده واردات انبوه واکسن، روز جمعه ۱۲ شهریور در حالی بزرگ‌ترین محموله واکسن به کشور وارد شد که حاوی تنها چهار میلیون و ۶۰۰ هزار دوز واکسن بود. از ۲۰ میلیون واکسنی که قول واردات آن در شهریور داده شده، تاکنون کمتر از ۱۰  میلیون وارد شده است. با این حال کریم همتی، رئیس جمعیت هلال‌احمر می‌گوید که تا پایان آبان ۹۰ میلیون دوز واکسن به کشور وارد می‌شود. به گفته او، ۲۰ میلیون دوز در شهریور و ۶۰ میلیون دوز در ماه‌های مهر و آبان به کشور خواهد آمد. این خبر را پیش‌تر عین‌اللهی نیز اعلام کرده بود. 

از زمستان سال ۱۳۹۹ که واکسیناسیون عمومی در کشور آغاز شد، مردم همواره وعده‌های مداوم واردات واکسن یا تولید انبوه واکسن‌های داخلی را شنیده‌اند ولی از اردیبهشت ۱۴۰۰ تاکنون که حدود چهار ماه گذشته است، وعده‌های تهیه واکسن نتیجه‌ای جز وقت‌کشی و قربانی شدن شهروندان ایرانی به دلیل ابتلا به کرونا نداشته است. در ابتدای ماه اردیبهشت که وعده‌های واردات واکسن اوج گرفت، آمار رسمی جان‌باختگان کرونا حدود ۶۷ هزار نفر بود اما حالا بر اساس اعلام وزارت بهداشت بیش از ۱۱۰ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند و بسیاری از این افراد درصورتی‌ که در زمان مناسب واکسن دریافت می‌کردند، زنده می‌ماندند.