شادمانی خاندان سلطنتی بریتانیا از غیبت مگان در خاکسپاری شاهزاده فیلیپ

مگان و هری دومین سالگرد ازدواجشان را در هنگام برقراری قرنطینه در خلوت جشن گرفتند

کتاب «یافتن آزادی»، زندگینامه غیررسمی دوک و دوشس ساسکس با جلد کاغذی و پایان‌نامه جدیدی در مورد این‌که این زوج سال گذشته را چگونه سپری کردند، منتشر شده است. 

این کتاب که نویسندگان آن، امید اسکوبی و کارولین دوراند، گزارشگران خاندان سلطنتی‌اند بر اساس یک رشته مصاحبه با سایر اعضای خانواده سلطنتی بریتانیا و منابع نزدیک به مگان و هری تالیف شده است که نخواسته‌اند نامشان فاش شود.

تیم حقوقی مگان و هری پیشتر گفته‌‌اند که اسکوبی و دوراند به نیابت از آن‌ها سخن نگفته‌اند و اینکه آن‌ها «با مولفان کتاب همکاری نداشته و با آن‌ها مصاحبه نشده است». 

پایان‌نامه جدید کتاب از آنچه در دوازده ماه گذشته و از هنگام انتشار کتاب با جلد ضخیم بر هری و مگان گذشته می‌‌گوید. محتوای آن از جزئیات زندگی آن‌ها در ناحیه سانتا باربارای کالیفرنیا و سقط جنین مگان گرفته تا مصاحبه با اپرا وینفری و تنش در خاندان سلطنتی در جریان تشییع جنازه دوک ادینبورو در ماه آوریل را پوشش می‌دهد.

این آنچه است که ما بر اساس ادعاهای مندرج در نسخه جدید کتاب «یافتن آزادی» جمع‌‌آوری کرده‌ایم: 

مگان حس می‌کند مصاحبه با اپرا وینفری روحش را تصفیه کرده است

مولفان کتاب به نقل از یکی از دوستان دوشس ساسکس می‌گویند برای مگان این مصاحبه تصفیه‌کننده روحش بوده است. 

آن‌ها می‌گویند: «او (مگان) سرانجام توانست تمام چیزهایی که در درونش ریخته یا (در مقام یک عضو فعال خاندان سلطنتی) جرئت بیان آن را نداشت، به اشتراک بگذارد. این رهایی‌بخش بود.» 

هری و مگان چه واکنشی مقابل بیانیه ملکه انگلستان پس از پخش مصاحبه نشان دادند؟

پس از مصاحبه هری و مگان با وینفری، کاخ باکینگهام یک بیانیه صادر کرد

بیانیه کاخ با این عبارت آغاز شد: «تمام (اعضای) خانواده سلطنتی از آگاهی از اینکه چند سال گذشته برای هری و مگان چنین چالش‌برانگیز بوده متاسف‌اند. نکاتی که مطرح شد، به ویژه در مورد نژاد، موجب نگرانی است. هرچند یادآوری شرایط (از فرد به فرد) متفاوت است اما (این نکات) بسیار جدی تلقی شده و در حریم خصوصی خانواده بررسی خواهد شد. هری، مگان و آرچی همواره اعضای عزیز خانواده خواهند بود.»

اما به گفته منبع نزدیکی که در کتاب «یافتن آزادی» از او نقل شده، محتوای این بیانیه هری و مگان را ناراحت کرده بود.

در این کتاب آمده است که آن سه واژه، یادآوری خاطرات (از فرد به فرد) متفاوت است از چشم این دو پنهان نماند. یک منبع نزدیک (به هری و مگان) گفت که آن‌ها از اینکه حرفشان به طور کامل پذیرفته نشده تعجب نکردند.

هری و مگان از اینکه پس از سقط جنین مگان در بیمارستان از او و هری عکس گرفته شد سخت برآشفته شدند 

در ماه ژوئیه سال گذشته (۲۰۲۰)، پاپاراتزی‌ها تصاویر هری و مگان را که از یک مرکز درمانی در بورلی هیلز خارج می‌شدند منتشر کردند. این تصاویر همراه با انتقاد از این دو برای استفاده از یک کادیلاک شاسی‌بلند با مصرف زیاد بنزین در نشریه دیلی میل چاپ شد. 

این گزارش روی کادیلاک اسکالِید هری و مگان تمرکز داشت که بنا به نقدهایی که از آن شده، «بدترین خودروی ممکن برای محیط زیست» است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته مولفان «یافتن آزادی»، هنگامی که هری و مگان متوجه شدند که کسی در مورد حضور آن‌ها در مرکز درمانی به عکاس خبر داده بوده سخت برآشفتند. مگان در حوالی تاریخ سقط جنین خود در این مرکز درمانی دیده شده بود.

آن‌ها نوشته‌اند: «آنچه باید یک لحظه بسیار خصوصی می‌بود به سرعت تبدیل به یک داستان اصلی در نشریه آنلاین دیلی میل با چهره ماسک پوشیده این زوج در حال سوار شدن به یک کادیلاک شاسی‌بلند شد.»

هیچ میزان نزاع میان شاهزاده هری و شاهزاده ویلیام نمی‌توانست تاثیری بر مراسم پرده‌برداری از تندیس دایانا بگذارد

در روز نخست ماه ژوئیه هری و ویلیام به مناسبت ۶۰‌مین سالروز تولد شاهدخت دایانا در کاخ کنزینگتون به یکدیگر پیوستند. او در اوت سال ۱۹۹۷ در ۳۶ سالگی در پاریس درگذشت.

یکی از دوستان هری که نامش در کتاب برده نشده به اسکوبی و دوراند گفت که «هر دو برادر عمیقا به ادامه میراث مادرشان متعهدند و هیچ میزان نزاع و احساسات جریحه‌دار شده مانع (این تعهد) نمی‌شود.»

آن‌ها می‌افزایند: «این یک اولویت مطلق است و حتی بین همه مسائل دیگر میان آن‌ها بدون همراهی دیگری (این مراسم) را انجام نمی‌دادند.»

هری و ویلیام در آن هنگام در یک بیانیه مشترک گفتند که این تندیس «برای همیشه به دیده نماد زندگی (دایانا) و میراث او نگریسته خواهد شد».

دسته گل شاهزاده هری برای قرار دادن روی مقبره سرباز گمنام در روز بزرگداشت پایان جنگ جهانی اول رد شد.  

شاهزاده هری به مدت ۱۰ سال عضو ارتش بریتانیا بود اما به دنبال نقل مکان به کالیفرنیا و کناره‌گیری از وظایف سلطنتی مجبور به استعفا از جایگاه‌های نظامی‌اش از جمله کاپیتان نیروی دریایی سلطنتی شد.

مولفان کتاب «یافتن آزادی» می‌گویند لژیون سلطنتی بریتانیا یک حلقه گل شقایق (نماد روز بزرگداشت) به نیابت از شاهزاده هری سفارش داده بود که در روز بزرگداشت پایان جنگ جهانی اول در سال ۲۰۲۰ روی مقبره سرباز گمنام قرار داده شود.

اما این کتاب می‌گوید: «اما این روز آمد و رفت و حلقه گل هری در مقر این نهاد خیریه در استان کنت در جعبه باقی ماند. اسکوبی و دوراند در ادامه می‌‌گویند تقاضای هری در این مورد به این دلیل رد شد که او دیگر «عضو ارشد» خاندان سلطنتی نیست. یک «منبع نزدیک» به دوک ساسکس گفته است که او «از این تصمیم متاسف و مایوس» شده بود.

این منبع افزود: «۱۰ سال خدمت و یک عمر تعهد به جامعه نظامیان و این قدردانی خانواده‌اش است.»

هری و مگان افشای نام شخصی که در مورد رنگ پوست آرچی اظهارنظر نژادپرستانه کرده بود را مد نظر قرار داده بودند

نویسندگان این کتاب می‌‌گویند که هری و مگان افشای علنی نام فردی که در مورد رنگ پوست پسرشان اظهارنظر نژادپرستانه کرده بود، مد نظر قرار دادند.

این نکته در مصاحبه جنجال‌برانگیز هری و مگان با اپرا وینفری مطرح شد. مگان در جریان این گفت‌وگو گفت که «گفت‌وگوها و نگرانی‌هایی در مورد اینکه رنگ پوست آرچی هنگام تولد تا چه حد تیره خواهد بود» در جریان بود.  

اپرا وینفری از مگان پرسید چه فرد (یا افرادی) در این مورد صحبت کرده بودند. مگان در پاسخ گفت: «هری این مکالمات را که اعضای خانواده با او داشتند به من گفت.»

هرچند هری و مگان در جریان این مصاحبه از کسی نام نبردند اما یک منبع ناشناس به اسکوبی و دوراند گفت که «این دو افشای جزئيات آن را مورد بررسی قرار دادند» اما در نهایت تصمیم گرفتند در این مورد سکوت کنند.

نزدیکان به مگان می‌گویند پیش از مصاحبه، کاخ (باکینگهام) «در صدد تضعیف او» بر آمده بود.

اسکوبی و دوراند در پایان‌نامه کتاب به زمان انتشار مقاله‌ای اشاره می‌کنند که نشریه تایمز در مورد ادعای یکی از کارمندان پیشین مارکل در اکتبر ۲۰۱۸ پیرامون قلدری و زورگویی‌های او منتشر کرد. 

این نشریه گزارش داد که دوشس ساسکس با اخراج دو تن از کارمندانش آن‌ها را «تحقیر» کرده بود. در این گزارش آمده بود که جیسون نُف، منشی مگان و هری در امور ارتباطاتی رسما از مارکل شکایت کرده است.

سخنگوی دوشس در آن هنگام گفت که او «از بابت تازه‌ترین حمله‌ای که علیه شخصیت او شده، متاسف است به ویژه آنکه او خود هدف قلدری و زورگویی بوده و به حمایت و پشتیبانی از افرادی که درد و ضربه (روانی) را تجربه کرده‌اند عمیقا متعهد است.»

این اتهامات چهار روز پیش از پخش مصاحبه مگان و هری با اپرا وینفری گزارش شد. مولفان «یافتن آزادی» می‌نویسند که این اتهامات عزم مگان و هری را برای ترک خانواده سلطنتی راسخ‌تر کرد. آن‌ها می‌‌گویند که «هرچند دوشس ساسکس به گزارش‌های افتراآمیز عادت داشت اما این مقاله که در صفحه اول (تایمز) چاپ شده بود بیشتر موجب نگرانی بود».

در این میان یکی از دوستان مگان و هری به مولفین کتاب گفت:«بنظر می آمد برخی از افراد کاخ (باکینگهام) تمام تلاش خود را بکار می بردند که هرچه گفته ها یا ناگفته های ایندو در طول مصاحبه موجب نگرانیشان است، تضعیف و از اعتبار ساقط  کنند.»

دوک و دوشس ساسکس دومین سالگرد ازدواجشان را به آرامی جشن گرفتند

در پایان‌نامه کتاب آمده است که مگان و هری دومین سالگرد ازدواجشان را در ماه مه و هنگامی که مقررات قرنطینه برقرار بود به آرامی جشن گرفتند.

این دو در عوض گذراندن ساعات روز در خارج از خانه، تصمیم گرفتند عقد ازدواجشان در سال ۲۰۱۸ را با کسانی که در مراسم عقد دخالت داشتند گذرانده و در پایان با غذای بیرون بر از رستوران مکزیکی محله جشن بگیرند. آن‌ها همچنین بر اساس سنت دومین سالگرد ازدواج، به یکدیگر هدیه از جنس کتان دادند.

هری و مگان برای خرید خانه‌شان در سانتا باربارا وام گرفتند 

مولفان کتاب می‌گویند دوک و دوشس ساسکس برای خرید خانه ۹ اتاق خوابه خود در سانتا باربارا در کالیفرنیا وام گرفتند.

تعدادی از اعضای خاندان سلطنتی از اینکه مگان نتوانست در مراسم تشییع جنازه شاهزاده فیلیپ شرکت کند «بی سر و صدا خوشحال» شدند

مگان در مراسم تشییع جنازه دوک ادینبورو در ماه آوریل شرکت نکرد. سخنگوی کاخ باکینگهام گفت که او «نهایت تلاش» خود را کرده که از ایالات متحده (به بریتانیا) سفر کند اما پزشکان او با توجه به آنکه مگان دومین فرزندش را باردار بوده و مسافتی که پیش رو داشته او را از سفر منع کرده بودند.

نویسندگان «یافتن آزادی» همچنین می‌گویند چنین به نظر می‌رسد که تعدادی از اعضای خاندان سلطنتی از اینکه مگان در مراسم شرکت نکرده «بی سر و صدا خوشحالند» زیرا آن‌‌ها خواهان «یک سیرک (جار و جنجال)» و به گفته یک منبع سلطنتی «جلب توجه به دوشس» نبودند.

مراسم خاکسپاری شاهزاده فیلیپ سردی میان شاهزاده هری و اعضای خاندان سلطنتی را از بین برد

مراسم تشییع جنازه و خاکسپاری شاهزاده فیلیپ برای نخستین بار در مدت پانزده ماه شاهزاده هری و شاهزاده ویلیام را با یکدیگر رو‌به‌رو کرد. به‌رغم گزارش‌هایی مبنی بر اینکه شاهزاده ویلیام خواهان جایگاهی دور از شاهزاده هری در مراسم شده بوده، دو برادر در آن روز با یکدیگر صحبت کردند. بسیاری از ناظران آن را نشانه‌‌ای از آشتی میان این دو تعبیر کردند. 

در «یافتن آزادی» یک منبع نزدیک به هری می‌گوید مراسم تشییع جنازه برای هری «عجیب» و به گونه‌ای غیرواقعی بوده است. منبع دیگری با اشاره به روابط هری با خاندان سلطنتی از «تلاش همه طرفین» و «پیشرفت» گفته است. فرد دیگری می‌افزاید که تلاش بیشتری برای بهبود روابط باید صورت گیرد اما دیدار هری از بریتانیا برای مراسم خاکسپاری «یخ را شکست و سردی میان آن‌ها را از میان برد.»

یافتن آزادی: هری و مگان و ساختن یک خاندان سلطنتی مدرن، به قلم امید اسکوبی و کارولین دوراند روز ۳۱ اوت با جلد کاغذی منتشر شد (مبلغ ۹.۹۹ پوند)

(ایندیپندنت واکنش کاخ باکینگهام را جویا شده است.)

© The Independent

بیشتر از کتاب