رئیس سازمان استخبارات پاکستان به کابل رفت

پس از رسیدن طالبان به قدرت این نخستین بار است که یکی از مقامات نظامی پاکستان به کابل می‌رود

این اولین سفر یک مقام ارشد نظامی و استخباراتی پاکستان پس از به قدرت رسیدن طالبان در کابل است - حساب توییتری کامران خان، روزنامه‌نگار پاکستانی

ژنرال فیض حمید، رئیس استخبارات پاکستان در راس یک هیئت بلندپایه این کشور امروز به کابل رفت.

کامران خان، خبرنگار پاکستانی در مورد سفر رئیس استخبارات پاکستان به کابل در صفحه توییترش نوشته است: «جنرال فیض حمید، رئیس استخباراتی پاکستان در راس یک هیئت بلندرتبه‌ پاکستانی به کابل سفر کرده است.»

این خبرنگار پاکستانی در ادامه نوشته است: «فیض حمید بلندپایه‌ترین مقام خارجی است که به دعوت رسمی شورای طالبان به کابل رفته است.»

او هدف این سفر رئیس استخبارات پاکستان به کابل را گفت‌وگو بر مسایل فوری در روابط امنیتی و مبادلات اقتصادی پاکستان و طالبان خواند و گفت که آقای حمید با شورای طالبان در کابل در باره موارد یادشده گفت‌وگوی مفصلی خواهد داشت.

گفتنی است که پس از فرار غنی و ساقط شدن نظام بیست ساله افغانستان با تمام دستاوردهایش به دست طالبان، این نخستین بار است که یکی از بلندپایه‌ترین مقام‌های نظامی پاکستان به کابل می‌رود تا با رهبران طالبان دیدار کند و درباره مواردی که هنوز به روشنی مشخص نیست گفت‌وگو کند.

پاکستان بارها از سوی رهبران دولت‌های پیشین افغانستان و سیاسیون افغان متهم به حمایت مستقیم از طالبان و شعله‌ور نگه داشتن جنگ در افغانستان شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حامد کرزی، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان و اشرف غنی، رئیس‌جمهوری فراری این کشور هر یک در زمان زمامداری خود بارها از پاکستان انتقاد کردند و از حکومت این کشور خواستند دست از حمایت از طالبان بردارد و برای رسیدن به اهدافش در افغانستان این گروه را وسیله نسازد، اتهام‌هایی که بارها از سوی دولت‌مردان پاکستان به شدت رد شده است. آنها برعکس تاکید کرده‌اند که طالبان هیچ ارتباطی به آنان ندارد و جنگ افغانستان جنگ داخلی خود افغان‌ها است که باید باهم به تفاهم برسند.

اشرف غنی تا آخرین روزهای پیش از فرارش نیز طالبان را آلت دست پاکستان و پاکستان را حامی طالبان می‌دانست و تاکید داشت که پاکستان دست از حمایت طالبان بردارد و اجازه دهد که طالبان خواسته‌های خود را به طور مستقیم با دولت افغانستان مطرح کند، خواسته‌هایی که هیچگاه پذیرفته نشد تا سرانجام غنی رفت و نظام را به طالبان سپرد.

شماری از آگاهان سیاسی افغان، رفتن رئیس استخبارات پاکستان را به کابل آن‌هم در نبود یک نظام رسمی سیاسی خلاف عرف دیپلماتیک و حاکمیت ملی افغانستان می‌دانند و تاکید دارند که پاکستان روشن‌تر بیان کرد که افغانستان جزو پاکستان شده است و هر گاه دلش خواست می.

نجیب بارور، نویسنده و کارشناس سیاسی افغان در این زمینه نوشت: «سفر رئیس سازمان استخبارات پاکستان به افغانستان در فقدان تشکیل یک حکومت و مشروعیت سیاسی، نقض حاکمیت ملی است. این را شاید طالبان بی‌سواد و بی‌فرهنگ نداند، اما کسانی‌ که مناسبات دیپلماتیک را می‌دانند به روشنی درمی‌یابند که طالبان همانگونه که در گذشته غلامی کرد امروز هم می‌کند.» 

بیشتر از جهان