«بیتل داعشی» به گروگان‌گیری و قتل اتباع بریتانیا، آمریکا و ژاپن اعتراف کرد

«جان جهادی» در حملات هوایی سال ۲۰۱۵ نیروهای ائتلاف در سوریه کشته شد

خانواده‌های قربانیان الکساندر کوتی، عضو «حلقه بیتل‌های داعش» روز پنجشنبه در دادگاه -  SAUL LOEB / AFP

یکی از اعضای بریتانیایی یکی از شاخه‌های داعش که با نام مستعار «بیتل‌ها» و اقدام‌های خشونت‌بار در آدم‌ربایی و گردن‌زدن گروگان‌هایش شناخته می‌شود، در یک دادگاه آمریکایی به گناه خود اعتراف کرده است.

الکساندا کوتی ۳۷ ساله اتهام‌های گروگان‌گیری منجر به مرگ، توطئه قتل شهروندان آمریکایی مقیم خارج و برنامه‌ریزی برای فراهم کردن ابزار موردنیاز تروریست‌ها را پذیرفته است.

بر اساس گزارش‌ها، بسیاری از اقوام قربانیان شاخه بریتانیایی جهادی‌های داعش موسوم به بیتل‌ها که در گروگانگیری‌های آنان کشته شدند، در دادگاه الکساندریا در ویرجینیای آمریکا حاضر شدند. این عنوان (بیتل‌ها) به دلیل لهجه انگلیسی اعضای این گروه به آن‌ها داده شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

راج پارِک، کفیل دادستانی ایالات متحده و یکی از دادستان‌های اصلی پرونده، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «الکساندا کوتی تمام اتهام‌های وارده علیه او در ایالات متحده و شرکت داشتن خود در طرح‌های وحشتناک آدم‌ربایی که به مرگ چهار شهروند آمریکایی منجر شد و نیز کشتن اتباع بریتانیایی و ژاپنی در سوریه را پذیرفته است. او می‌داند که باقی عمرش را در زندان سپری خواهد کرد.»

آقای پارِک افزود: «چهار قربانی آمریکایی این پرونده، جیمز رایت فالی، کایلا جین مولر، استیون جوئل سوتلُف و پیتر ادوارد کاسیگ، گزارشگر و مددکاران تامین کمک‌های بشردوستانه و از ستون‌های شجاعت و مهربانی در خط مقدم این درگیری خطرناک بودند. آن‌ها جان خود را به خطر انداختند تا به سیاه‌ترین گوشه‌های جهان نور بتابانند و به سوی کسانی که به بیشترین کمک‌ها محتاج بودند، دست یاری دراز کردند. ارزش‌هایی که این‌ها تا آخرین لحظات نماینده آن بودند، با مرام این سازمان تروریستی که آن‌ها را به قتل رساند، در تقابل است.» 

در دادرسی مقدماتی ماه اکتبر گذشته، کوتی و شفیع الشیخ، همدست او در شاخه بیتل‌ها، ابتدا اتهام‌های اقامه شده علیه خود را رد کردند، اما کوتی در حرکتی که نشان‌دهنده نوعی معامله حقوقی میان این افراط‌گرای بریتانیایی با دادستانی آمریکا است، اکنون در مقابل کلیه اتهام‌ها به گناه خود اقرار کرده است.

نشریه نیویورک تایمز گزارش داده است در حالی که اقوام قربانیان این گروه داعشی در دادگاه فدرال که اغلب موارد جاسوسی و ترور در آن مطرح می‌شود، در سکوت حضور داشتند، کوتی با خونسردی جزئیات جنایاتش را تشریح کرد.

او گفت که همواره می‌دانسته است که اگر دولت آمریکا در مقابل آزادی گروگان‌ها باج ندهد، آن‌ها کشته خواهند شد و این را با ایمیل به خانواده‌های قربانیان اطلاع داده بود که اگر آن‌ها (دولت آمریکا) تقاضاهای (گروه داعش) را رد کنند، این امر «در نهایت به اسارت دائمی اسرای خارجی یا اعدام آن‌ها خواهد انجامید». 

گزارش‌ها حاکی از آن است که کوتی، به عنوان بخشی از توافق با دادستانی، باید در صورت تمایل خانواده‌های قربانیان، با آن‌ها ملاقات کند. بریتانیا اجازه دارد پس از گذشتن ۱۵ سال از دوره حبس‌ او در زندان‌های آمریکا، کوتی را محاکمه کند. 

بریتانیا شاخه بیتل‌ها را به دست داشتن در قتل چند گروگان از جمله آلن هنینگ، تاکسیرانی که (در سوریه) کمک‌رسانی می‌کرد و دیوید هینز، امدادگر اسکاتلندی و نیز دو شهروند ژاپنی متهم کرده است. 

بیانیه راج پارِک، کفیل دادستانی ایالات متحده در مورد اعتراف به گناه الکساندا کوتی

-دادستان ایالات متحده ای دی وی اُی (ای دی وی ای نیوز@) ۳ سپتامبر ۲۰۲۱ 

نشریه واشنگتن پست گزارش کرده است که الکساندا کوتی در مقابل اتهام‌های گروگان‌گیری منجر به قتل چهار شهروند آمریکایی و توطئه برای حمایت از تروریست‌هایی که گروگان‌های ژاپنی، بریتانیایی و آمریکایی را به قتل رسانده‌اند، به گناه خود اقرار کرده است.

دایان فالی، مادر جیمز، در بیانیه‌ای که پس از جلسه دادگاه منتشر کرد، گفت که کوتی در سالگرد قتل سوتلوف به گناه خود اعتراف کرده است. او گفت: «از کلیه کسانی که در دستگیری و تحقیق درباره جنایت‌های بی‌رحمانه کوتی و تشکیل پرونده در مورد مجرمیت او در قتل پسرم و نیز مولر، سوتلوف، کاسیگ «و تعداد بی‌شماری از بیگناهان» شرکت داشته‌اند، سپاسگزارم.» 

او افزود: «اگر کشور ما بخواهد با گروگان‌گیری مبارزه کند... این مسئولیت‌پذیری بسیاری لازم دارد. می‌خواهم با استفاده از این فرصت از دولت تقاضا کنم به بازگشت گروگان‌های آمریکایی یا کسانی که به اشتباه در خارج بازداشت شده‌اند اولویت دهد. حمله به گزارشگران به اوج خود رسیده و بحران گروگانگیری اتباع آمریکایی یک همه‌گیری خاموش است که تنها عده کمی از آن مطلع‌اند.»

کوتی و الشیخ را شبه‌نظامیان کرد در سال ۲۰۱۸ و در حین فرار به ترکیه در جریان رویارویی نیروهای غرب و کردها با داعش در سوریه  دستگیر کردند. در آن هنگام نیروهای ضدداعش در حال بازپس‌گیری اراضی تصرف شده داعش در سوریه و عراق بودند. داعش قصد داشت در آن منطقه یک خلافت اسلامی پایه‌گذاری کند.

یکی دیگر از اعضای شاخه بیتل‌ها به نام محمد اموازی که بیشتر با هویت «جان جهادی» شناخته می‌شود، در حملات هوایی سال ۲۰۱۵ در سوریه کشته شد.

عین دیویس، چهارمین عضو گروه هم در ترکیه به اتهام تروریسم بازداشت است.

© The Independent

بیشتر از جهان