انجمن ترویج حقوق شهروندی از مسئولان وزارت بهداشت شکایت می‌کند

ادامه واکنش‌ها به دستگیری وکلا و فعالان مدنی و سیاسی که قصد داشتند از علی خامنه‌ای شکایت کنند

طبق آمار رسمی روزانه بیش از ۵۰۰ نفر جان خود را  بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ از دست می‌دهند-IRNA

انجمن ترویج حقوق شهروندی در بیانیه‌ای، با حمایت از افرادی که دستگیر شده‌اند، اعلام کرد به‌زودی از مقام‌ها و نهادهای مسئول به‌دلیل «تعلل» و «اهمال» در واکسیناسیون عمومی شکایت خواهد کرد.

نهادهای امنیتی مهدی محمودیان، مصطفی نیلی، آرش کیخسروی، محمدرضا فقیهی و مریم افرافراز، پنج عضو این انجمن، را همراه لیلا حیدری روز شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ بازداشت کردند. وکلا و فعالان بازداشت‌شده در حال بررسی طرح شکایت از رهبر جمهوری اسلامی ایران به‌دلیل دستور منع واردات واکسن بودند. تاکنون، مریم افرافراز، محمدرضا فقیهی و لیلا حیدری به قید وثیقه آزاد شده‌اند اما سه عضو دیگر انجمن ترویج حقوق شهروندی همچنان در بازداشت به سر می‌برند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این انجمن پنجشنبه ۱۱ شهریور، در نامه‌ای خطاب به مردم ایران، با تاکید بر اینکه به‌عنوان یک سازمان مردم‌نهاد قانونی در راستای وظایفش فعالیت می‌کند، درباره بازداشت اعضایش نوشت: «چنانچه بازداشت این افراد تنها به‌دلیل پرورش نیت ذهنی و بدون اقدام عملی برای شکایت از مسئولان باشد، یکی از زشت‌ترین موارد نقض قانون اساسی، قانون عادی و اعلامیه جهانی حقوق بشر رخ داده است.»

انجمن ترویج حقوق شهروندی در این بیانیه، با استناد به اصل‌های ۹، ۳۲، ۳۴ و ۳۷ قانون اساسی، دستگیری اعضای خود را غیرقانونی خواند و اعلام کرد نه تنها از قصد اعضایش برای طرح شکایت حمایت می‌کند، بلکه «عنقریب» و طبق ماده ۶۶ قانون آیین دادرسی کیفری، از مقام‌ها و نهادهای مسئول در وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا، به اتهام «تعلل» و «اهمال» در انجام وظایف قانونی و «گزارش نادرست» به مردم و مقام‌های حکومتی شکایت خواهد کرد. این انجمن در بخش پایانی بیانیه‌اش، از مقام‌های قضایی خواست ضمن برخورد قانونی با «عاملان» و «آمران اقدام‌های غیرقانونی»، افراد بازداشتی را آزاد کنند.

دستگیری وکلا و فعالان مدنی و سیاسی که قصد داشتند از مقام‌های جمهوری اسلامی و در راس آنان، علی خامنه‌ای به‌دلیل منع واردات واکسن شکایت کنند، تاکنون واکنش‌های زیادی را در پی داشته است. به‌تازگی ۵۷۵ کنشگر مدنی، سیاسی، دانشجویی و صنفی نیز در بیانیه‌ای، خواستار برخورد با عاملان مرگ بیش از ۱۰۰ هزار نفر شدند.

امضاکنندگان این بیانیه فرمان علی خامنه‌ای درباره ممنوعیت واردات واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی را «آشکارا نادرست، غیرکارشناسی، غیرعلمی و سیاسی» دانستند.

در این بیانیه نیز «نبود واکسیناسیون همگانی و به‌موقع در کشور» و «ادعای ناصحیح» درباره توان تولید واکسن‌ داخلی از مهم‌ترین دلایل افزایش قابل‌ملاحظه شمار مبتلایان و فوت‌شدگان خوانده شده است.

درحالی‌که بسیاری از کشورها بیش از ۷۰ درصد از جمعیت هدف را واکسینه کرده‌اند، در ایران آمار افرادی که کامل واکسینه شده‌اند از ۱۰ درصد فراتر نمی‌رود. فرمان علی خامنه‌ای در زمستان سال ۱۳۹۹ درباره ممنوعیت واردات واکسن‌های معتبر و ادعای ستاد اجرایی فرمان امام در تولید انبوه واکسن داخلی، به مرگ بیش از ۱۰۸ هزار نفر از شهروندان ایران در اثر ابتلا به کرونا منجر شد.

این در حالی است که به گفته مسئولان وزارت بهداشت، آمار واقعی قربانیان دو تا سه برابر آمار رسمی است. در روزهای گذشته، سعید خال، رئیس سازمان بهشت‌زهرا، اعلام کرد از آغاز همه‌گیری کرونا، بیش از ۴۱ هزار نفر از فوت‌شدگان کرونا در بهشت‌زهرا دفن شده‌اند. وضعیت در برخی استان‌ها همچون خوزستان و خراسان رضوی همچنان وخیم است. روزانه بیش از ۵۰۰ نفر جان خود را از دست می‌دهند، با این حال، بهرام‌ عین‌اللهی، وزیر بهداشت دولت سیزدهم، پنجشنبه ۱۱ شهریور در مراسمی، از سعید نمکی، وزیر بهداشت دولت دوازدهم، تقدیر کرد و او را «شهید زنده» نامید.

محمدجواد ظریف، علی لاریجانی، محمد صفارهرندی، مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران، و محمدحسن قوسیان‌ مقدم، سخنگوی جمعیت هلال‌احمر، از کسانی بودند که در گفته‌های اخیر خود تایید کرده‌اند وزارت بهداشت مانع واردات واکسن به کشور شد.