پنج نکته‌ برای آگاهی مردم از زبان درمانگران مسائل جنسی

برای داشتن زندگی جنسی سالم و رضایت‌بخش باید بتوانیم در مورد توقعاتمان از شریک جنسی‌ خود با او صحبت کنیم

مردان ۸۵ درصد مواقع به اوج لذت می‌رسند- Pexels

نسل جدید شاید کمتر سر قرارهای عاشقانه بروند اما این بدان معنی نیست که کمتر در پی رابطه جنسی‌اند؛ در واقع رابطه جنسی بخش مهم و اغلب جدانشدنی رابطه در هر سن و برای هر فرد با جنسیت‌ و گرایش‌های جنسی مختلف است.

چه خود را فردی خبره در امور جنسی بدانید و چه در حال کشف این رابطه برای اولین بار باشید، نکاتی وجود دارد که به اعتقاد درمانگران مسائل جنسی، هرکس باید در این مورد بداند.

درمانگری جنسی نوعی گفت‌وگودرمانی است که به زوج‌ها در حل انواع مشکلات جنسی کمک می‌کند؛ از موانع روانی و معیارهای شخصی گرفته تا مشکلات پزشکی.

دکتر استفن سیندر، مجری پادکست «پزشک رابطه» در شبکه کیودی‌تی و نویسنده کتاب «عشق ارزنده»، در مصاحبه با ایندیپندنت می‌گوید اولین چیزی که هرکس هنگام برقراری رابطه جنسی باید بداند این است که این رابطه «فراتر از همخوابگی است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته دکتر سیندر، اغلب زوج‌هایی که فقط وقتی تحریک می‌شوند که «رابطه جنسی در منوی پذیرایی باشد»، با مشکل مواجه می‌شوند.

در مقایسه، به گفته دکتر اسنایدر، خوشبخت‌ترین زوج‌ها در واقع کسانی‌اند که با چیزی به نام «همجوشی» درگیرند.

دکتر سیندر می‌گوید: «شادترین زوج‌ها از احساس هیجان در کنار یکدیگر لذت می برند، حتی اگر قرار نباشد به برقراری رابطه جنسی ختم شود. ما در درمانگری جنسی به این حالت هم‌جوشی می‌گوییم.»

دکتر سیندر به ما گفت: هم‌جوشی به معنای معاشقه طولانی‌تر و به روش‌های متنوع‌تر است؛ «مانند رفتاری که بیشتر نوجوانان در فاصله بین کلاس‌های درس دارند. لباس به تن دارند ولی قطعا رفتارشان تحریک‌آمیز است. هم‌جوشی باعث غلیان احساسات جنسی می‌شود و بدین ترتیب وقتی دو نفر واقعا رابطه جنسی برقرار می‌کنند، دیگر گرم شده‌اند.»

این به معنای بوسیدن یا لمس تن دیگری است؛ بدون آنکه قصد برقراری رابطه جنسی داشته باشند.

معاشقه مخصوصا به این دلیل اهمیت دارد که بدن را چه از لحاظ جسمی و چه از نظر روانی برای برقراری رابطه جنسی آماده می‌کند.

نکته بعدی که دکتر سیندر می‌خواهد همه بدانند این است که «به اوج لذت رسیدن در همه و همیشه یکسان نیست» و هدف زوج‌ها باید لذت بردن از رابطه جنسی باشد بدون آنکه صرفا به رسیدن به نقطه اوج لذت تمرکز کنند.

او می‌گوید: «بهترین حالت این است که به اوج لذت رسیدن را مثل دسر غذا ببینیم. یعنی می‌تواند پایان خوبی بر یک وعده غذای دلچسب باشد،‌ اما به ندرت ممکن است کسی صرفا برای آن به رستوران برود.»

البته سیری کوپر، درمانگر مسائل جنسی و مدیر مرکز عشق‌ و رابطه جنسی، در مورد به اوج لذت رسیدن زنان می‌گوید: «لذت جنسی و به اوج لذت رسیدن آنان و شریک زندگی‌شان به یک اندازه مهم است.»

بر اساس پژوهشی که در سال ۲۰۱۷ در نشریه درمانگری جنسی و زناشویی منتشر شد، ۳۷ درصد زنان آمریکایی برای رسیدن به اوج لذت جنسی به تحریک نقطه جی نیاز دارند، حال آن که فقط ۱۸ درصد گفته‌اند دخول واژنی برایشان کافی است.

طبق یک پژوهش دیگر، در مقایسه با زنان، مردان ۸۵ درصد مواقع به اوج لذت می‌رسند.

در این مصاحبه کوپر همچنین گفت که زنان باید بدانند که برقراری رابطه جنسی باید بدون درد باشد. دلایل زیادی برای درد کشیدن زنان حین برقراری رابطه جنسی وجود دارد که خشکی واژن شایع‌ترین آن‌ها است اما این دلیلی بر طبیعی بودن درد نیست و هرکس درد دارد باید به متخصص مراجعه کند.

نکته آخر کوپر این است که مردم باید به قول او «سکس‌آگاه» باشند. این واژه‌ اختراعی او است؛ به معنی «آگاه بودن فرد و پذیرش تمایلاتش و نیز داشتن مهارت‌های لازم برای ابراز این‌ تمایلات به شریک جنسی خود».

برای داشتن زندگی جنسی سالم و رضایت‌بخش باید بتوانیم در مورد توقعاتمان از شریک جنسی‌ خود با او صحبت کنیم. اما پیش از آن، باید بدن، لذت جنسی و تمایلات خود را بشناسیم.

این مقاله ابتدا در ژوییه ۲۰۲۰ منتشر شده است.

© The Independent