با وجود مغایرت قانونی، وزیر کشور حکم علیرضا زاکانی را امضا کرد

وزارت کشور در زمان انتخاب قالیباف نیز قانون انتخاب شهرداران را دور زده بود

پیش‌‌تر گفته می‌شد انتخاب او به‌دلیل نداشتن سوابق تحصیلی و اجرایی مرتبط، خلاف قوانین است‌ـ عکس از شهروند آنلاین

علیرضا زاکانی با تایید و امضای وزیر کشور، شهردار تهران شد. احمد وحیدی، وزیر کشور دولت ابراهیم رئیسی، در حالی حکم علیرضا زاکانی را برای شهرداری تهران امضا کرد که پیش‌ از این گفته می‌شد انتخاب او به دلیل نداشتن سوابق تحصیلی و اجرایی مرتبط، خلاف قوانین انتخاب شهرداران است.

به گزارش پایگاه خبری انتخاب، مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، با اعلام این خبر که وزیر کشور حکم علیرضا زاکانی را امضا کرده است، گفت او از روز یکشنبه با حضور در صحن شورای شهر تهران، کار خود را به‌طور رسمی آغاز می‌کند.

زاکانی پیش از این نماینده مجلس شورای اسلامی و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس بود. او پس از اینکه در ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ به‌‌عنوان شهردار تهران انتخاب شد، از سمت نمایندگی در مجلس استعفا داد. این در حالی است که  بر اساس قانون، زاکانی باید قبل از انتخاب برای شهرداری، از سمت نمایندگی خود استعفا می‌داد.

علیرضا زاکانی در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ به‌عنوان نامزد پوششی حضور یافت و در مناظره‌ها و کارزارهای انتخاباتی، به‌نفع ابراهیم رئیسی صحبت کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از انتخاب زاکانی به سمت شهردار تهران، سازمان بازرسی کل کشور در نامه‌ای خطاب به مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، انتخاب زاکانی را «خلاف مقررات» انتخاب شهرداران دانست و از شورای شهر خواست از «تصمیم‌گیری بر اساس فشارهای سیاسی» اجتناب کند. اگرچه سازمان بازرسی کل کشور کمتر از ۴۸ ساعت بعد، ارسال چنین نامه‌ای را انکار کرد، منتقدان تاکید می‌کنند که در صورت اجرای درست قانون، علیرضا زاکانی نمی‌توانست تاییدیه وزارت کشور را دریافت کند؛ چرا که مدرک تحصیلی مرتبط و سابقه اجرایی لازم را نداشت.

انتقادها به انتخاب زاکانی وقتی بالا گرفت که پرویز سروری، یکی از اعضای شورای شهر تهران، در یک برنامه تلویزیونی مدعی شد که قانون انتخاب شهردار «اشتباه است» و باید اصلاح شود. گفته‌های او تردیدها درباره «سفارشی بودن» شهردار انتخابی را تقویت کرد و حتی برخی اصولگرایان را نیز به واکنش واداشت. یکی از این افراد حمید رسایی بود که با انتقاد از انتخاب زاکانی و نادیده گرفتن قانون، در توییتی نوشت: «اگر عضو یک سامانه و حلقه خاص باشی، قانون نادیده گرفته و حتی اصلاح می‌شود تا بی‌ربط ربط پیدا کند.»

گفت‌وگوی فاش‌شده مهدی چمران و نرجس سلیمانی در جریان انتخاب شهردار تهران نیز نشان می‌دهد که زاکانی با فشار و تهدید، به شهرداری تهران رسیده است. محمد مهاجری، روزنامه‌نگار اصولگرا، پس از انتخاب زاکانی به حداد عادل کنایه زد و گفت که «مهره‌چینی» او در شهرداری نتیجه داده است.

علیرضا زاکانی علاوه بر آنکه مدرک تحصیلی و سابقه اجرایی مرتبط ندارد، در زمان انتخاب به سمت شهردار تهران هنوز نماینده مجلس بود و بر اساس قانون، یک فرد نمی‌تواند در سازمان‌های دولتی هم‌زمان دو شغل داشته باشد اما با وجود اینکه پیش‌بینی می‌شد وزارت کشور با استناد به قانون، حکم شهرداری زاکانی را امضا نکند، رئیس شورای شهر روز پنجشنبه ۱۱ شهریور اعلام کرد که حکم او امضا شده است.

این نخستین بار نیست که وزارت کشور قانون انتخاب شهرداران را زیر پا می‌گذارد. در سال ۱۳۹۵ نیز رحمانی فضلی، وزیر کشور دولت حسن روحانی، در حالی حکم محمدباقر قالیباف برای شهرداری تهران را امضا کرد که بنا بر قانون انتخاب شهرداران، یک فرد نمی‌تواند بیش از دو دوره شهردار شود. اما قالیباف با امضای رحمانی فضلی، یک دوره چهارساله دیگر نیز در سمت شهردار تهران باقی ماند تا مدت تصدی او در این مقام به ۱۲ سال برسد.