اتحادیه بین‌المللی علمای اسلامی: جنگ علیه پنجشیر حرام است

«تنها راهکار شرعی برای حل مشکل موجود، فقط گفت‌وگو و تفاهم صلح‌آمیز است»

اتحادیه بین‌المللی علمای اسلامی راه‌اندازی جنگ داخلی در افغانستان را حرام اعلام کرد- عکس از فیسبوک اتحادیه

اتحادیه بین‌المللی علمای اسلامی، با انتشار بیانیه‌ای جنگ در پنجشیر افغانستان را حرام اعلام کرد و گفت: «دست‌بردن به سلاح و راه‌اندازی جنگ داخلی میان برادران افغانی، حرام است و به هیچ صورت مُجاز نیست.»

در این بیانیه که از سوی دکتر علی القره داغی، دبیر و دکتر احمد الریسونی، رئیس اتحادیه بین‌المللی علمای اسلامی امضا شده، تاکید شده است: «تنها راهکار شرعی برای عبور از این بن‌بست و حل مشکل موجود، فقط گفت‌وگو و تفاهم صلح‌آمیز داخلی و در صورت نیاز، مددجستن از برادران خیرخواه و بی‌طرف در داخل و خارج است.»

در حالی که خبرها حکایت از گسترش جنگ بین نیروهای مهاجم طالبان و نیروهای مقاومت ملی مستقر در پنجشیر دارد، اتحادیه بین‌المللی علمای اسلامی در بیانیه خود هر دو طرف را به خویشتنداری و تلاش برای حل و فصل اختلافات از طریق گفتگو فراخوانده است.

در این بیانیه افزوده شده: «برادران ما از جمع فرماندهان طالبان و فرماندهان پنجشیر هنوز وقت کافی دارند تا مشکلات باقی‌مانده را بدون نیاز به سلاح و خون‌ریزی، مشکلات میان خود را حل کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

احمد مسعود که از او به عنوان رهبر مقاومت ملی یاد می‌شود، پیشتر گفته بود که به دنبال جنگ نیست، اما اگر طالبان تشکیل یک دولت فراگیر را نپذیرد و به روش‌های همیشگی خود ادامه دهد، جنگ اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

از سوی دیگر، امیر خان متقی، از فرماندهان طالبان، رهبران پنجشیری و فرماندهان مقاومت را به تسلیم فراخوانده و گفته است ناتو نتوانست در مقابل طالبان مقاومت کند، پنجشیر چگونه خواهد توانست؟

اتحادیه بین‌المللی علمای اسلامی با اشاره به وضعیت بحرانی در پنجشیر در بیانیه خود تاکید کرده است: «هردو طرف را فرا می‌خوانیم تا در حق مردم خویش از خدا بترسند و مصالح عامه را در نظر گیرند و به عواقب کارها بیندیشند. خداوند می‌فرماید: «إنما المؤمنون إخوة، فأصلحوا بین أخوَیکم، واتقوا الله لعلکم تُرحمون» یعنی مسلمانان باهم برادرند، پس شما در میان آن‌ها به صلح تلاش کنید و از خدا بترسید تا مورد ترحم قرار گیرید.»

در این بیانیه همچنین گروه طالبان به صبر و خویشتنداری فراخوانده شده و خطاب به آنان گفته شده است: « اتحادیه همچنین استقبال و حمایت خود را از بخشش و تحمل جنبش طالبان، و تلاش بی وقفه خود برای تقویت وحدت، هماهنگی و همکاری بین همه اجزای مردم افغانستان تجدید می‌کند و از پاسخ و انسجامی که این جنبش از آن گرفته است، استقبال می کند. سایر اجزای سیاسی ، جهادی و اجتماعی ... را نیز به ادامه این رویکرد خردمندانه و این روحیه برادرانه فرا می‌خواند.»

بیشتر از جهان