ملا متقی در پی ایجاد نفاق میان مقاومت ملی است 

نوار‌های صوتی امیر خان متقی نشان می‌دهد که او اراده جنگ دارد  

امیرخان متقی کینه فراوانی نسبت به مردم شمال افغانستان دارد-KARIM JAAFAR / AFP

پیام صوتی امیر خان متقی، یکی از اعضای کلیدی رهبری طالبان، که خطاب به مردم پنجشیر منتشر شده، تیتر اول رسانه‌های داخلی و خارجی شده است. در این پیام که به زبان فارسی نشر شده ، امیر خان متقی به مردم و متنفذین پنجشیر می‌گوید افرادی را که مخالف مذاکره و گفت و گو با طالبان هستند، از خود دور کنند. او می‌گوید، گفت‌و‌گو با رهبری مقاومت ملی به نتیجه نرسیده است و طالبان در چهارسوی پنجشیر آماده عملیات هستند. 

اما پیام صوتی دیگری که به ایندیپندنت فارسی رسیده است، نشان می‌دهد که طالبان هیچ گونه سر سازشی با نیرو‌های مقاومت ملی ندارند. امیر خان متقی علاوه بر پیامی که به مردم پنجشیر فرستاده است، پیامی نیز به زبان پشتو، احتمالا به همقطارانش، فرستاده است. او در این پیام می‌گوید که پنجشیری‌ها به دو بخش تقسیم شده‌اند؛ شماری از آنان در فکر وعده‌های حکومت هستند، و بخش دیگر به فکر پول و سرمایه خود در کابل. او می‌گوید تمام کابل از آنِ پنجشیری‌ها است و با پول امریکایی‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند. متقی همچنین می‌گوید که تنها ۱۰درصد عمارت‌های بلند، زمین‌ها، و امکانات دیگر متعلق به مردم است و ۹۰ درصد دیگر از پنجشیری‌ها است. متقی می‌گوید پنجشیری‌ها همه پول‌های امریکایی‌ها را به جیب زده‌اند و با آن بناها و اماکن کابل را ساخته‌اند. به همین دلیل، به فکر سرمایه‌ها و اموال خود در کابل هستند. او می‌افزاید که در سراسر افغانستان ۱۸۰۰ ژنرال نظامی حضور دارند، اما ۱۴۰۰ ژنرال پنجشیری‌ هستند و ۴۰۰ ژنرال دیگر از بقیه نقاط افغانستان، و حقوق‌های نجومی می‌گرفته‌اند. امیر خان متقی بدون نام بردن از شخص خاصی، می‌گوید تنها پنج تن از پنجشیری‌ها در مقابل طالبان قرار گرفته‌اند و می‌خواهند در افغانستان «فساد‌های بزرگ» به‌راه اندازند. 

امیر خان متقی در پایان این پیام خود می‌گوید که طالبان هم در این رابطه سیاست خود را دارد و مطابق با آن پیش خواهد رفت. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این پیام که به نظر می‌رسد خطاب آن به رهبری طالبان باشد، به روشنی نشان می‌دهد که در صورت مذاکره برای حل بن‌بست میان نیرو‌های مقاومت مردمی و طالبان‌، این گروه دشمنی خود را با مردم پنجشیر عملی خواهند کرد. از محتوای پیام آقای متقی مشخص می‌شود که امثال او کینه قدیمی نسبت به مردم شمال افغانستان را هنوز از یاد نبرده‌اند. پاره کردن عکس احمد شاه مسعود که به صورت رسمی به عنوان قهرمان ملی افغانستان شناخته می‌شود در فرودگاه کابل، در حالی که عکس اشرف غنی در فاصله ده متری آن دست نخورده باقی مانده است، نشان می‌دهد که این گروه هیچ باوری به مشارکت ملی ندارند و اشاره‌شان به «دولت فراگیر» نیز  چیزی جز بازی با کلمات نیست. 

خود امیرخان متقی نیز کینه فراوانی نسبت به مردم شمال افغانستان دارد. زمانی که در سال ۱۹۹۷ شهر مزارشریف به دست طالبان افتاد، امیرخان متقی رهبری جنگ در شمال را بر عهده داشت. شکست دوباره طالبان و کشته شدن تعداد زیادی از آنان ، باعث شد که اعتبار ملا متقی در نزد رهبری طالبان کاهش یابد. در تصرف دوم مزارشریف در سال ۱۹۹۸، طالبان به انتقام شکست سال قبل خود بیش از ۲۰ هزار نفر را در آن شهر به قتل رساندند. سازمان عفو بین‌الملل، از قتل‌عام مزار شریف به عنوان بی‌سابقه‌ترین مورد نقض حقوق بشر و کشتار دیوانه‌وار مردم یاد کرده است. 

به نظر می‌رسد که به‌رغم حل مشکل میان مقاومت ملی و طالبان، این گروه در نظر دارد که بار دیگر با مردم شمال تسویه‌حساب کند؛ زیرا به گفته ملا متقی، گویا همه «پول امریکایی‌ها» نزد مردم پنجشیر است و این گروه آن را دوباره خواهد گرفت.