مرتضی مهرزاد؛ ستاره والیبال نشسته ایران در پاراالمپیک توکیو

«به دلیل نقص بدنی، بسیار افسرده بودم. احساس می‌کردم در زندان هستم»

پسر جوان شمالی که به خاطر تمسخر همکلاسی‌هایش ترک تحصیل کرده بود اکنون یکی از ستاره‌های پاراالمپیک توکیو است.

مرتضی مهرزاد، فردا همراه با تیم والیبال نشسته ایران در دیدار نیمه‌نهایی المپیک مقابل تیم بوسنی و هرزگوین حاضر خواهد بود.

این قهرمان پارالمپیک در سال ۱۳۸۸ در برنامه «ماه عسل» جنگ مناسبی ماه رمضان در ایران شرکت کرد. از این برنامه با اجرای احسان علیخانی بارها به دلیل جلب ترحم برای شرکت‌کنندگانش انتقاد شده است. علیخانی او را به تلویزیون برد و مهرزاد که به بیماری آکرومگالی (رشد غیرمعمول اندام‌ها) دچار بود از مشکلات و آرزوهایش صحبت کرد که یکی از آن‌ها که زود هم برآورده شد دیدار با قهرمان فوتبال ایران، علی کریمی بود. سال‌ها پس‌ازآن دیدار اکنون مهرزاد خودش به قهرمانی تبدیل شده که هوادارانش برای عکس گرفتن با او صف می‌کشند.

 در میان هشت میلیارد نفر که روی کره زمین زندگی می‌کنند مرتضی مهرزاد ۳۳ ساله  ۲ متر۴۶ سانتیمتری دومین قد بلند دنیاست. مرتضی در مسابقات پارالمپیک ۲۰۱۶ برزیل به همراه تیم ملی توانست به‌عنوان تیم اول به مدال طلا برسد و عنوان پدیده والیبال نشسته در جهان را از آن خود کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زندگی او می‌توانست مانند اغلب افرادی با ناتوانی جسمی در ایران به افسردگی و خانه‌نشینی منتهی شود؛ اما ورزش، زندگی او را که ترک تحصیل‌ کرده بود، زیر و رو کرد. مهرزاد والیبال نشسته را چراغی می‌داند که زندگی او را نجات داد.

 یکی از کسانی که برنامه ماه عسل را دیدند هادی رضایی سرمربی تیم ملی والیبال نشسته ایران بود. او دست مهرزاد را گرفت و باعث‌وبانی ورود او به این ورزش بود. رضایی مهرزاد را متقاعد کرد که والیبال نشسته، یک ورزش پارالمپیک برای افرادی که دارای اختلالات جسمی هستند را شروع کند.

رضایی این هفته در توکیو گفت: «وظیفه من به‌عنوان یک مربی است که بازیکنان را کشف کنم و به آن‌ها آموزش دهم.» او می‌خواهد فشار روانی و تبلیغانی تیم روی مهرزاد نباشد و معتقد است او به‌عنوان عضو تیم نیازمند آموزش و تمرین است.

مهرزاد درباره روزهای قبل از شروع ورزش می‌گوید: «به دلیل نقص بدنی، بسیار افسرده بودم. احساس می‌کردم در زندان هستم و به دلیل ظاهرم از بیرون رفتن می‌ترسیدم. هرگز نمی‌توانستم چنین آینده‌ای را برای خودم تصور کنم.»

بازی ایران - بوسنی و هرزگوین در چهارچوب رقابت‌های پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو، فردا ۱۱ شهریور (دوم سپتامبر) برگزار خواهد شد.

بیشتر از ورزش