کارتن‌خواب‌ها سهمیه واکسن ندارند

وزارت بهداشت حتی سهمیه ماسک و دستکش را هم از معتادان و کارتن‌خواب‌ها دریغ کرد

وزرات بهداشت برای واکسیناسیون افراد در معرض خطر و کارتن‌خواب‌ها هیچ اقدامی انجام نمی‌دهد - shoaresal.ir

رئیس سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری تهران گفت است که وزرات بهداشت برای واکسیناسیون افراد در معرض خطر و کارتن‌خواب‌ها هیچ اقدامی انجام نمی‌دهد. به گفته سید مالک حسینی، گروه‌های آسیب‌پذیر همچون معتادان، بی‌خانمان‌ها و مهاجران غیرقانونی نه تنها در اولویت واکسیناسیون قرار ندارند بلکه حتی اگر براساس گروه سنی نوبت واکسن آنان نیز فرا برسد، به دلیل نداشتن اوراق هویتی نمی‌توانند واکسن دریافت کنند.

با توجه به ضعیف قدرت دفاعی بدن افراد معتاد و کارتن‌خواب، این افراد بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌اند و در صورت سرایت ویروس هم احتمال دارد بیماری در آنان شدیدتر باشد. از سوی دیگر، ازآنجا که این افراد در مناطق شهری تردد می‌کنند، ممکن است در چرخه انتقال بیماری قرار بگیرند. با این حال وزارت بهداشت تاکنون اقدام مناسبی برای واکسیناسیون این گروه آسیب‌پذیر انجام نداده است.

سید مالک حسینی، رئیس سازمان رفاه و خدمات اجتماعی شهرداری، در گفت‌وگو با روزنامه ایران، چالش‌های واکسیناسیون گروه‌های آسیب‌پذیر از جمله معتادان کارتن‌خواب را تشریح کرده است. او به مسئله نداشتن اوراق هویتی اشاره کرده و گفته است که این افراد حتی اگر بر اساس نوبت سنی هم مراجعه کنند، نمی‌توانند واکسن بزنند؛ چون شماره ملی ندارند.

حسینی با اشاره به اینکه سازمان خدمات اجتماعی شهرداری و شورای شهر تاکنون چند بار با وزارت بهداشت درباره واکسیناسیون گروه‌های پرخطر مکاتبه کرده است، گفت: «وزارت بهداشت تقریبا هیچ کاری برای این گروه‌های در معرض خطر انجام نداده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چالش نداشتن اوراق هویتی و شماره ملی این روزها نه تنها واکسیناسیون افراد کارتن‌خواب که بسیاری از ساکنان مناطق محروم و حاشیه‌ای کشور را نیز با تهدید روبه‌رو کرده است. علاوه بر این افراد، تعداد زیادی از مهاجران غیرقانونی هم در کشور حضور دارند و در صورتی که نتوانند واکسن دریافت کنند، هم جان خودشان در خطر خواهد بود و هم در چرخه انتقال بیماری قرار می‌گیرند.

واکسیناسیون معتادان و افراد کارتن‌خواب نیز از آن جهت اهمیت دارد که این افراد سیستم ایمنی ضعیفی دارند و احتمال شدت بیماری در آنان بیشتر است. از سوی دیگر به قول مالک حسینی، این افراد در سطح شهر پراکنده‌اند و مکان ثابتی ندارند. به گفته حسینی، گروه‌های آسیب‌پذیر کارتن‌خواب‌ها و مددجویان مددسراها یا همان گرمخانه‌ها را شامل می‌شود و باید زودتر برایشان فکری کرد.

او پیش‌تر نیز به باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود که حدود ۹۰ درصد مراجعه‌کنندگان به گرمخانه‌ها اسناد هویتی ندارند و بدون ارائه مدارک هویتی نیز امکان دریافت واکسن وجود ندارد.

مالک حسینی تعداد افراد کارتن‌خواب در تهران را حدود یک هزار و ۷۰۰ نفر عنوان کرد و گفت: «از آنجا که واکسیناسیون با کد ملی انجام می‌شود، باید تدبیری اندیشیده شود تا بحث مدارک هویتی این افراد حل شود. چون این افراد ممکن است مستمرا در گرمخانه‌ها نباشند و برای تزریق دوز دوم هم با مشکلاتی مواجه شویم. چون به ندرت در تاریخ مشخص مراجعه می‌کنند.»

حسینی با تاکید بر اینکه در صورت واکسینه نشدن کارتن‌خواب‌ها چرخه واکسیناسیون ناقص جلو می‌رود، گفت: «اگر وزارت بهداشت دو هزار سهمیه به ما اختصاص دهد که قطعا زیاد نیست، ما می‌توانیم افراد بی‌خانمان را که در مراکز حاضر می‌شوند، تحت پوشش قرار دهیم.»

وزارت بهداشت تاکنون نه تنها برای واکسیناسیون معتادان و کارتن‌خواب‌ها اقدام مناسبی انجام نداده است، بلکه به گفته سپیده علیزاده، مددکار اجتماعی، در روزهای اوج کرونا هم هیچ سهمیه‌ای برای اهدای ماسک و دستکش به کارتن‌خواب‌ها در نظر نگرفته است.

ندا لطفی، کارشناس آسیب‌های اجتماعی، نیز پیش‌تر به باشگاه خبرنگاران جوان تصریح کرده بود که دولت‌ها در حفظ امنیت و سلامت و رفاه شهروندان مسئول‌اند و فرقی نمی‌کند که این شهروند در چه طبقه‌ای دسته‌بندی شود. تحریم‌ها، فشارهای بین‌المللی و کمبود واکسن نباید باعث شوند تا قشری از مردم مانند معتادان به حال خود رها شوند و در تنهایی با این بیماری نفس‌گیر مبارزه کنند.