سویه لامبدا در همسایگی ایران

یک اپیدمیولوژیست: اطلاعات شفاف در اختیار متخصصان قرار نمی‌گیرد

نگرانی‌ها درباره شیوع سویه لامبدا در ایران به این دلیل است که این سویه نسبت به انواع دیگر و حتی سویه دلتا مسری‌تر است - خبرگزاری فارس

علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا در تهران، از احتمال شیوع سویه لامبدای ویروس کرونا در کشور خبر داد و گفت که به‌تازگی در یکی از بیمارستان‌های تهران به موردی که سفر خارجی نیز داشته است، مشکوک شده‌اند. در همین حال، عاطفه عابدینی با تایید اینکه مواردی از این سویه در کشورهای همسایه مشاهده شده، گفته که هنوز مورد اثبات‌شده‌ای در داخل کشور شناسایی نشده است. برخی متخصصان همچون مسعود یونسیان، اپیدمیولوژیست، می‌گویند در صورت تاخیر در واکسیناسیون، آغاز موج ششم با سویه دلتا یا لامبدا دور از انتظار نیست.

سویه لامبدا نوعی از ویروس کرونا است که نخستین بار در سال ۲۰۲۰ در کشور پرو مشاهده شد و در مدت کوتاهی به عنوان سویه غالب به دیگر کشورهای آمریکای جنوبی انتقال یافت. این سویه هم‌اکنون به بیش از ۵۰ کشور دنیا سرایت کرده و حالا به کشورهای همسایه ایران هم رسیده است.

در هفته نخست شهریور ۱۴۰۰، علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تایید کرد که سویه لامبدا به کشورهای همسایه ایران از جمله ترکیه، پاکستان و قطر رسیده است. ناجی در گفت‌وگو با روزنامه ایران، احتمال ورود این سویه را به کشور زیاد دانست. هم‌زمان حمید سوری، رئیس کمیته کشوری همه‌گیری‌شناسی، با هشدار درباره مشاهده سویه لامبدا در کشورهای همسایه به خبرگزاری ایسنا گفت: «خطر بیخ گوش ما است و با توجه به اینکه بر ترددهای ما کنترل درستی صورت نمی‌گیرد، هرلحظه ممکن است وجود سویه لامبدا در کشور گزارش شود.»

خبرگزاری رویترز در گزارشی با اشاره به یافته‌های مطالعاتی محققان ژاپنی درباره سویه لامبدا، از مسری‌بودن بیشتر این ویروس نسبت به نسخه اصلی آن در ووهان چین، که در برابر واکسن‌ها نیز مقاومت بیشتری دارد، خبر داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نگرانی‌ها درباره شیوع سویه لامبدا در ایران به این دلیل است که این سویه نسبت به انواع دیگر و حتی سویه دلتا مسری‌تر است و روند واکسیناسیون عمومی هم در کشور به‌گونه‌ای است که درصد کمی از جامعه هدف تاکنون واکسینه شده‌اند و به همین دلیل احتمال می‌رود که موج ششم بیماری، با سویه لامبدا شروع شود. آن هم در حالی که هنوز موج پنجم به پایان نرسیده است. با وجود این، خبرها حکایت از آن دارد که این سویه هم به زودی به کشور وارد می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، علیرضا زالی در جلسه ستاد مقابله با کرونا در تهران، از مشاهده مورد مشکوک به سویه لامبدا در تهران خبر داده و ضمن هشدار به کادر درمان گفته است: «اخیرا با توجه به سفر خارجی، به موردی در یکی از بیمارستان‌های تهران مشکوک شدیم.»

زالی پیش‌تر نیز گفته بود که قدرت سرایت سویه لامبدا از سویه دلتا بیشتر است و این جهش، کودکان و نوجوانان بیشتری را درگیر می‌کند.

عاطفه عابدینی، دبیر کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، نیز شناسایی موارد ابتلا به سویه لامبدا در کشورهای همسایه ایران را تایید کرده است. به گزارش خبرگزاری ایسنا، عابدینی احتمال وجود سویه لامبدا در ایران را رد نکرده ولی گفته است: «هنوز سکانس و شناسایی ثابت شده از این ویروس در کشور نداریم.»

با وجود اینکه هنوز موارد ابتلا به سویه لامبدا در کشور شناسایی نشده است، متخصصان درباره آغاز زودهنگام موج ششم با سویه لامبدا هشدار داده‌اند. یکی از این متخصصان مسعود یونسیان، اپیدمیولوژیست، است که در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا تنها «کار مهم» برای جلوگیری از شیوع این سویه را انجام سریع و گسترده واکسیناسیون دانسته است. یونسیان با انتقاد از اینکه اطلاعات شفاف در اختیار متخصصان قرار نمی‌گیرد تا بتوانند اظهارنظر کنند، گفت: «اطلاعات در دست یک عده است اما از عده‌ای دیگری خواسته می‌شود پیش‌بینی کنند.»

او با بیان اینکه افرادی که توالی‌یابی انجام می‌دهند باید نتایج را در اختیار کارشناسان قرار دهند، گفت: «در این مورد، داده خاصی نداریم و نمی‌دانیم چند مورد توالی‌یابی ژنتیکی از ویروس در کل کشور انجام می‌شود، نتیجه آن‌ها چیست و صرفا باید حدس و گمان زد.»

یونسیان در عین حال تاکید کرد: «اگر به اندازه کافی واکسیناسیون انجام نشود، اینکه موج ششم با همین واریانت دلتا یا با واریانت جدیدی مانند لامبدا رخ دهد دور از انتظار نیست.»