تنگناهای تراشه‌سازی قیمت آیفون ۱۳ را افزایش می‌دهد؟

انتظار می‌رود اپل در هفته‌های آینده از آیفون جدید رونمایی و در اواسط سپتامبر نیز همایش مجازی برگزار کند

به نظر می‌رسد طرح پایه گوشی جدید اپل با آیفون ۱۲ کنونی فرقی ندارد - Getty Images via AFP

بر اساس یک شایعه جدید، آیفون ۱۳ به دلیل تراشه‌ای که در آن به کار می‌رود از آیفون‌های قبلی گران‌تر درمی‌آید.

بنا به گزارش دیجی‌تایمز و بر اساس گزارش‌ها، شرکت نیم‌رساناسازی تایوان (تی‌اس‌ام‌سی) مجبور است هزینه بیشتری برای ساخت تراشه‌ها صرف کند و می‌خواهد اضافه هزینه را به دوش شرکت‌های استفاده‌کننده بیندازد.

اپل از جمله شرکت‌هایی است که ساخت تراشه‌های آیفون را به شرکت تی‌اس‌ام‌سی سپرده است.

بنا بر این گزارش، ممکن است قیمت‌ها از ژانویه ۲۰۲۲ تا ۲۰ درصد افزایش یابد. طبق ادعای همین مقاله، با توجه به نوع فرایندهای مورد استفاده اپل، افزایش هزینه حدود سه تا ۱۰ درصد خواهد بود و اپل سه تا پنج درصد جهش قیمت دارد.

احتمال دارد این افزایش هزینه در قالب افزایش قیمت آیفون جدید به مصرف‌کنندگان تحمیل شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این گزارش جدید به منابع درون زنجیره تامین متکی است و به هیچ وجه تایید نشده است اما اپل نخستین شرکتی نخواهد بود که از افزایش قیمت تراشه‌ها لطمه می‌بیند و سایر سازندگان نیز افزایش هزینه ساخت را به دوش مصرف‌کنندگان انداخته‌اند.

این شایعات در حالی انتشار یافته است که تراشه‌سازان و از جمله تی‌اس‌ام‌سی، همچنان با مشکل مواجه‌اند. کمبود گسترده پردازنده‌های مورداستفاده در محصولات مختلف از ساعت‌مچی‌های هوشمند گرفته تا خودرو،  گران‌تر شدن تمامی انواع تراشه‌ها را سبب شده و کمبودهایی پیش‌ آورده که گریبان‌ خریداران پلی‌استیشن‌ ۵ را هم گرفته است.

شرکت اپل پیش از این هم در مورد لطمه دیدن محصولاتش از این مشکلات زمزمه‌هایی سر داده و با اعلام تازه‌ترین آمار عایدات خود، از مشکلاتی خبر داده بود که ممکن است بر اثر کمبود تراشه‌ها برای آیفون و آی‌پد پیش بیاید.

انتظار می‌رود اپل در هفته‌های آینده از آیفون جدید رونمایی و احتمالا در اواسط سپتامبر همایشی مجازی برای این کار برگزار کند. فروش این گوشی‌های جدید هم حدود یک هفته و نیم بعد از آن آغاز خواهد شد.

بر اساس شایعات، به‌روزرسانی چشمگیر دوربین و کوچک شدن اندازه شکاف مخصوص عدسی در بالای نمایشگر از جمله ویژگی‌های جدید این گوشی جدیدند. گویا طرح پایه این گوشی با آیفون۱۲ کنونی فرقی ندارد.

همچنین بنا بر گزارش‌ها، اپل هم‌زمان در پی آماده شدن برای رونمایی ساعت‌های جدید مجموعه اپل‌واچ ۷ است و شاید نوع روزآمد آی‌پد را هم عرضه کند.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی