طالبان نظام آموزشی را از هر چیزی «علیه اسلام» پاکسازی می‌کند

«مدارک روزافزونی وجود دارد که طالبان ۲۰۲۱ همان طالبان متعصب، وحشی و سرکوبگر سال ۲۰۰۱ است»

عبدالباقی حقانی، وزیر موقت آموزش عالی می‌گوید، این نظام آموزشی در پیروی از اصول مذهبی ناکام بوده است - NOORULLAH SHIRZADA / AFP

در حالی که کنشگران از بازگشت حکومتی خودکامه به افغانستان هشدار می‌دهند، به گفته یکی از مقام‌ها، طالبان بنا دارد نظام آموزشی افغانستان را از هرگونه عنصری «علیه اسلام» پاکسازی کند.

عبدالباقی حقانی، وزیر موقت آموزش عالی، در سخنرانی روز یکشنبه، ۲۹ اوت، از نظام آموزشی فعلی که منابع مالی آن از طرف جامعه بین‌امللی تامین شده است، انتقاد و ادعا کرد این نظام آموزشی در پیروی از اصول مذهبی ناکام بوده است.

آقای حقانی گفت: «جهان سعی کرده دین را از آموزش علمی خارج کند که باعث شده است مردم آسیب ببینند.»

او افزود: «هر چیزی علیه اسلام از نظام آموزشی حذف خواهد شد.»

این اظهارات آقای حقانی در حالی بیان شد که هم‌زمان با اقدام‌های طالبان برای تشکیل دولت جدید، خبرها از قتل یک خواننده‌ محلی افغان در یکی از استان‌های کوهستانی این کشور  بروز نگرانی‌هایی جدید درباره تهدیدها علیه حقوق بشر را در پی داشته است.

خانواده فواد اندرابی گفته‌اند که او با شلیک یکی از مجاهدان طالبان در دره اندرابی کشته شده است؛ دره‌ای که او نام خانوادگی‌اش را از آن گرفته و در ولایت بغلان در ۱۰۰ کیلومتری شمال کابل واقع است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پسر او گفت: «او بی‌گناه بود؛ فقط یک خواننده‌ بود که مردم را سرگرم می‌کرد. آن‌ها در مزرعه به سر او شلیک کردند.»

آقای اندرابی سازی شبیه عود که «قیچک» نامیده می‌شود، می‌نواخت و ترانه‌هایی درباره محل تولد خود، مردمانش و کل افغانستان می‌خواند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، به رویترز گفته است که این گروه شورشی درباره حادثه تحقیق خواهد کرد ولی درباره آن هیچ جزئیاتی ارائه نکرد.

اگنس کالامارد، دبیر کل سازمان عفو بین‌الملل، در واکنش به این قتل گفت: «مدارک روزافزونی وجود دارد که طالبان ۲۰۲۱ همان طالبان متعصب، وحشی و سرکوبگر سال ۲۰۰۱ است. حتی با گذر ۲۰ سال هیچ چیزی درباره آن‌ها تغییر نکرده است.»

گرچه طالبان ادعا کرده است که در افغانستان دولت میانه‌روتری تشکیل خواهد داد، بسیاری می‌ترسند زنان و اقلیت‌های دینی در حکومت این گروه دوباره با محدودیت‌های شدید و سرکوب مواجه شوند.

روز یکشنبه، ۲۹ اوت، مقام‌های سابق و استادان دانشگاه‌های افغانستان از این گروه شورشی خواستند به جای از بین بردن نظام آموزشی کشور آن را حفظ و تقویت کند.

عباس بصیر، وزیر سابق آموزش عالی، در نشستی درباره تحصیلات تکمیلی که طالبان آن را برگزار می‌کرد، گفت که از اول شروع کردن همه‌چیز تکرار همان اشتباهی است که دولت‌های قبلی مرتکب شدند.

آقای بصیر گفت:‌ «بیایید همه چیز را کنار نگذاریم و نظامی از نو نسازیم؛ باید روی چیزهایی که هم‌اینک داریم کار کنیم.»

آقای مجاهد گفته است که تمام اعضای کابینه دولت جدید طالبان در روزهای آینده معرفی خواهند شد و فرمانداران و روسای پلیس تمام ۳۴ استان کشور، به جز یکی، اینک منصوب شده‌اند.

این گروه شورشی از ایالات متحده و سایر ملل غربی خواست بعد از تکمیل خروج سربازان خارجی روابط دیپلماتیک خود را با آن‌ها حفظ کنند.

با وجود این، بریتانیا هشدار داده است روابط دیپلماتیک تنها در صورتی حفظ خواهد شد که دولت جدید به حقوق بشر احترام گزارد و به کسانی که می‌خواهند افغانستان را ترک کنند اجازه دهد به سلامت خارج شوند.

گزارش‌های تکمیلی از سایر بنگاه‌های خبری

© The Independent

بیشتر از جهان