بایدن: احتمال حمله به فرودگاه کابل در ساعات آینده زیاد است

رئیس جمهوری آمریکا گفت، هر اقدامی لازم باشد برای حفاظت از فرودگاه کابل انجام می‌دهیم

رئیس جمهور ایالات متحده گفت هر کسی را که در حمله به فرودگاه کابل دست داشته به کیفر عمل خود خواهیم رساند-Joshua Roberts/Getty Images/AFP

جو بایدن بعدازظهر روز شنبه به وقت واشنگتن گفت که احتمال حمله به فرودگاه کابل در ۲۴ تا ۳۶ ساعت آینده زیاد است.

رئیس جمهوری ایالات متحده روز شنبه در بیانیه‌ای گفت: «این آخرین حمله [آمریکا علیه داعش] نبود. ما هر کسی را که در این حمله هولناک دست داشت تعقیب خواهیم کرد و آنها را به کیفر خواهیم رساند.»

اشاره او به حمله هوایی نیروهایی آمریکا به تلافی بمب گذاری  انتحاری مرگبار «داعش خراسان» بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بایدن افزود: «فرماندهان ما به من اطلاع داده‌‌اند که حمله‌ای در  ۲۴ تا ۳۶ ساعت آینده بسیار محتمل است و من به آنها دستور داده‌ام هر اقدام لازمی برای اولویت بخشیدن به حفاظت [از فرودگاه کابل] را انجام دهند.»

ساعاتی پیش از صدور اطلاعیه بایدن، ژنرال ویلیام تیلور، معاون وزارت دفاع آمریکا، روز شنبه در یک نشست خبری در واشنگتن گفت: «نیروهای نظامی ایالات متحده عملیاتی ضدتروریستی و فرای افق علیه یک طراح و عامل داعش خراسان انجام دادند. می‌توانم تایید کنم که دو [عضو] مهم داعش کشته شدند، یک نفر زخمی شد، و طبق اطلاع ما هیچ تلفات غیرنظامی به بار نیامد.»

جان کربی، سخنگوی پنتاگون، در همان نشست گفت که همه هدف‌ها در یک حمله واحد نابود شدند.

از سویی، یک سخنگوی طالبان روز شنبه حمله هوایی آمریکا در شرق افغانستان را محکوم کرد.

پیش‌تر، یک مقام دفاعی ایالات متحده به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت که به نظر می‌رسد یکی از اعضای کشته شده داعش خراسان «مرتبط با [طرح‌ریزی] حملات بالقوه به فرودگاه کابل در آینده» بود.

ژنرال تیلور در نشست خبری روز شنبه خود همچنین گفت: «ما به تخلیه شهروندان آمریکایی و افغانستانی‌های آسیب‌پذیر از کابل ادامه می‌دهیم.»

«امروز [شنبه] حدود ۱۴۰۰ نفر در فرودگاه کابل احراز هویت شدند و در فهرست پرواز قرار گرفتند.»