وزیر خارجه عراق: گفت‌وگوهای ایران و عربستان ادامه می‌یابد

«همین که کشورهای منطقه دور یک میز بنشینند، دستاوردی کافی است»

SABAH ARAR / AFP

وزیر خارجه عراق می‌گوید ایران و عربستان به گفت‌وگوهای خود با میانجی‌گری بغداد ادامه می‌دهند.

به گزارش رویترز، فواد حسین روز شنبه در نشستی خبری در حاشیه نشست بغداد گفت که گفتگوهای میان تهران و ریاض که ماه آوریل در عراق شروع شد، ادامه دارد و امید می‌رود «نتایج مثبتی» داشته باشد.

او جزئیات بیشتری در این زمینه ارائه نکرد.

یک مقام دیگر عراقی گفت که انتظار نمی‌رود نشست بغداد تحول دیپلماتیکی به بار آورد، اما «همین که کشورها[ی منطقه] دور یک میز بنشینند، دستاوردی «کافی» است.»

از سویی نیز وزیر امور خارجه عربستان سعودی از نقش دولت عراق در خلع سلاح شبه‌نظامیان آن کشور تقدیر کرد.

شاهزاده فیصل بن فرحان، روز شنبه در نشست بغداد گفت: «عربستان سعودی به هماهنگی با عراق در مواجهه با تهدید افراطگرایی ادامه‌ می‌دهد، و کشور پادشاهی [عربستان] همچنان در کنار عراق ایستاده است.»

به گزارش العربیه، او افزود: «رهبری عربستان سعودی از هیچ کوششی در حمایت از عراق در تمامی سطوح دریغ ندارد.»

بنا به این گزارش، شاهزاده فیصل همچنین گفت که اساس رویکرد کشورش در پیوند با اختلاف‌های بین‌المللی یا منطقه‌ای، گفت‌وگو است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، در افتتاحیه کنفرانس بغداد گفت که مخالف استفاده از عراق به عنوان عرصه‌ای برای حل و فصل منازعات کشورها است و تأکید کرد که نمی‌خواهد کشورش درگیر روابط متشنج دیگران و جنگ‌های پوچ‌شان شود.

عراق از زمان حمله آمریکا به این کشور و سقوط صدام حسین، عرصه جنگ نیابتی ایران و آمریکا بوده است. بیشترین حملات مستقیم و غیرمستقیم دو کشور به یکدیگر در خاک عراق انجام شده است. در بحرانی‌ترین رویداد، در بامداد روز ۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۸، هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی، قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس را در نزدیکی فرودگاه بغداد ترور کردند.

پیش از این اقدام، گروه‌های نیابتی وابسته به ایران با حمله راکتی به پایگاه نظامی کی‌وان، یک پیمانکار نظامی آمریکایی را ترور کرده بودند.

ایران در واکنش به ترور سلیمانی، چند روز بعد به پایگاه عین‌الاسد که محل استقرار نیروهای ائتلاف ضدداعش بود، حمله موشکی کرد. عراق آن حمله و ترور قاسم سلیمانی را نقض حاکمیت خود اعلام کرد، ولی نتوانست مانع دو کشور برای حمله به مواضع یکدیگر شود.

شاید به همین دلیل، کاظمی امروز از استقلال کشورش و پرهیز از جنگ‌های نیابتی در خاک عراق سخن گفت. او تاکید کرد که عراق به عنوان محلی برای تجاوز و دخالت نظامی علیه همسایگانش نخواهد بود، و امیدوار است که نقش کشورش میانجی‌گری برای مناقشات باشد؛ نه زمین جنگ.

وی به مبارزه با داعش هم اشاره کرد و گفت: «مردم عراق قوی‌ترین سازمان تروریستی جهان، یعنی داعش را شکست دادند. این پیروزی با کمک برادران، همسایگان و جامعه بین‌المللی به دست آمد، بنابراین از همه تشکر می‌کنم.»

او ادامه داد: «عراقی‌ها به نمایندگی از جهانیان با تروریسم مبارزه کردند. از بین بردن داعش یک پیروزی برای مردم منطقه و بشریت بود.»

در پیوند با بازسازی عراق نیز کاظمی گفت که کشورش آرزو دارد «همه طرف‌ها و همسایگان در برنامه بازسازی عراق مشارکت داشته باشند»، و خاطرنشان کرد که گام‌های بزرگی در این زمینه برداشته شده است.

کاظمی همچنین در مورد انتخابات پارلمانی عراق در ماه اکتبر  گفت: «عراق در صدد برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی است و ما از جامعه بین‌المللی خواسته‌ایم که بر روند این انتخابات نظارت کنند.»

او افزود: «مردم عراق برای تعیین نمایندگان خود از راه و روش دموکراتیک استفاده می‌کنند. ما به گذشته بازنمی‌گردیم، به مسیرهای غیردموکراتیک و روابط پرتنش و جنگ‌های بیهوده با همسایگان و دوستان هم بازنمی‌گردیم.»

روز شنبه عراق میزبان کنفرانس «همکاری و مشارکت بغداد» با حضور ۹ کشور بزرگ منطقه‌ای و بین‌المللی است.

امارات متحده عربی، مصر، عربستان سعودی، کویت، فرانسه، ترکیه، قطر، اردن، و ایران در این اجلاس حضور دارند.

نخست‌وزیر امارات روز شنبه در حاشیه نشست بغداد با حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران دیدار کرد.

محمد بن راشد آل مکتوم پس از این دیدار ابراز امیدواری کرد که روابط ایران با کشورهای همسایه بهبود یابد.

نخست وزیر امارات همچنین با انتشار توئیتی برای امیر عبداللهیان در پست جدیدش آرزوی موفقیت کرد و نوشت که امیدوار است توسعه و تحکیم روابط مثبت با همسایه‌های ایران بر پایه «حکمت و منافع ملت‌ها» باشد.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، عبدالله دوم، پادشاه اردن، عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر، و صباح خالد الحمد الصباح، نخست‌وزیر کویت، از دیگر حاضران در این نشست هستند. کشورهای ایران و عربستان سعودی نیز در سطح وزرای خارجه در آن شرکت کرده‌اند.

مکرون در سخنانش در ابتدای کنفرانس گفت که برگزاری این نشست،  حاکی از عزم عراق برای برپایی صلح در منطقه خاورمیانه است. 

او گفت که عراقی‌ها از جنگ‌های طولانی خسته‌اند و این کشور باید به سمت ثبات و توسعه رهنمون شود. مکرون افزود که فرانسه حاضر به همکاری با عراق در این زمینه است و کشورش به تقویت حاکمیت و استقلال عراق متعهد است. 

مکرون همچنین از اعزام نمایندگانی از اتحادیه اروپا برای نظارت بر انتخابات پارلمانی عراق خبر داد و گفت که کشورش پروژه‌های توسعه‌ گسترده‌ای در عراق در دست اقدام دارد.

رئیس‌جمهوری فرانسه تاکید کرد که او و کشورش متعهد به حمایت از کشورهایی هستند که در نوک پیکان مبارزه با تروریسم جهانی قرار داشته‌اند.