اجرای طرح «محروم‌گردی» در تهران

معاون سابق قالیباف و عضو شورای شهر تهران می‌گوید اولویت شورای ششم مبارزه با فساد است

بر اساس این طرح، قرار است تمام امکانات شهر تهران برای محرومیت‌زدایی از ۱۰۰ محله کم‌برخوردار بسیج شود‌ـ  BEHROUZ MEHRI / AFP

یک عضو شورای شهر تهران از شناسایی ۱۰۰ محله محروم در تهران خبر داد و مدعی شد تمام امکانات شهر تهران برای محرومیت‌زدایی از محله‌های کم‌برخوردار بسیج می‌شود. ناصر امانی از اجرای طرحی عجیب با نام «محروم‌گردی» خبر داد و در حالی از رویکرد شورای شهر تهران برای رفع محرومیت در شهر تهران سخن گفت که او و چند تن دیگر از اعضای شورای شهر ششم پیش‌تر و در زمان تصدی قالیباف در شهرداری تهران، معاون او بودند و فرصت کافی برای محرومیت‌زدایی از شهر تهران را داشتند.

ناصر امانی در فاصله سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۲، هفت سال قائم‌مقام معاون مالی و اداری شهردار تهران بود و در سال ۱۳۹۲، محمدباقر قالیباف، شهردار سابق تهران، او را به سمت معاون توسعه منابع انسانی شهردار انتخاب کرد و به‌مدت یک سال در این سمت باقی ماند.

او با حمایت رئیس مجلس شورای اسلامی، به شورای شهر ششم راه یافت تا همراه دیگر یاران قالیباف ادامه‌دهنده رویکردهای او در مدیریت شهری تهران باشند. حتی تحلیل برخی منتقدان این است که قالیباف از طریق فرستادن یارانش به شورای شهر تهران، قصد دارد روی فسادهای مالی و تخلف‌های شهرداری در دوران مسئولیتش، سرپوش بگذارد.

ناصر امانی که در یکی از سلسله نشست‌های «توسعه و تحول محلات کم‌برخوردار» شرکت کرده بود، گفت مهم‌ترین اولویت شورای ششم توجه به مناطق محروم، عدالت اجتماعی و مبارزه با فساد است. به گفته او، بر اساس برآوردها، بین ۷۰ تا ۱۰۰ محله کم‌برخوردار و محروم در شهر تهران وجود دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ناصر امانی با بیان اینکه برخلاف تصور عمومی، تهران مرکز همه برخورداری‌ها نیست، از اجرای طرحی با عنوان «محروم‌گردی» در شورای شهر ششم خبر داد و گفت: «بنا داریم خودمان به‌عنوان اعضای شورای شهر در این صد محله حضور پیدا کرده، با مردم گفت‌وگو کنیم و مشکلاتشان که مربوط به حوزه اختیارات مدیریت شهری است را رصد و درصدد حل آن‌ها بربیاییم.»

طرحی که ناصر امانی از آن سخن می‌گوید در زمان مسئولیت قالیباف در شهرداری تهران نیز اجرا می‌شد؛ اما محرومیت‌زدایی از شهر تهران به بازدید مدیران شهری و در راس آنان شهردار تهران از مناطق محروم خلاصه می‌شد. این بازدیدها اگرچه نتیجه‌ای برای مردم مناطق محروم شهر تهران در پی نداشت، فیلم‌ها و تصاویری که از آن‌ها منتشر می‌شد برای مدیران شهری این دستاورد را داشت که خود را حامی مردم مناطق محروم معرفی کنند.

قالیباف و یارانش در مدت اقامت ۱۲ ساله‌شان در شهرداری تهران، مدعی بودند که با «مدیریت جهادی» برای رفع مشکلات تهران گام برداشته‌اند. یکی از ادعاهای آنان نیز مربوط به رفع محرومیت از مناطق محروم بود. به ادعای ناصر امانی، از سال ۱۳۴۰ تا دهه ۱۳۸۰، همه نگاه‌ها به سمت شمال تهران بوده است و جنوب شهر و کم‌برخوردارها فراموش شده بودند اما در مدت ۱۲ سال «مدیریت جهادی»، پرده از آنچه در زیر شهر می‌گذشت مثل محله شهید هرندی، شوش و خاک سفید برداشته شد و مردم فهمیدند چه اتفاقی در شهر افتاده بود و این محلات ۴۰ سال فراموش شده بودند.

آنچه ناصر امانی درباره رفع محرومیت از محله‌های پر‌آسیب مثل هرندی می‌گوید روی دیگری نیز دارد؛ در سال ۱۳۹۴، محمدباقر قالیباف طرحی به نام «ارتقای کیفیت زندگی در محله هرندی» را به اجرا گذاشت که به ادعای او، هدف آن بازگشت زندگی به منطقه ۱۲ تهران بود، اما اجرای این طرح نه تنها به زدودن اعتیاد و آسیب از محله‌هایی مثل شوش و هرندی منجر نشد، بلکه اقدام‌های ضربتی و بدون پشتوانه موجب سرایت آسیب به دیگر محله‌های پیرامون نیز شد.

مدیریت قالیباف و معاونانش در شهرداری تهران همواره با انتقادهای زیادی همراه بوده است، از نابودی باغ‌های تهران گرفته تا ساخت‌و‌ساز در منطقه ۲۲ و املاک نجومی که ابعاد زیادی از فساد در شهرداری تهران در دوره مدیریت قالیباف را افشا می‌کرد.

حتی راهیابی یاران قالیباف به شورای شهر ششم با حمایت او نیز از فساد سازمان‌یافته در شهرداری تهران، حکایت دارد، هرچند ناصر امانی، معاون سابق قالیباف و عضو شورای شهر، ادعا می‌کند اولویت شورای ششم مبارزه با فساد است.