بلاتکلیفی پرونده املاک نجومی و تخلف‌های شهرداری در دوران قالیباف

برخی اعضای شورای شهر در دوره پنجم، دوره قبل از خود را دوره «شهر فروشی» نامیده‌اند

تخریب باغ‌های تهران، پرونده املاک نجومی و تخلف مالی معاون شهردار در دوران تصدی محمدباقر قالیباف در شهرداری تهران مطرح شدند‌ـ عکس از خبرگزاری رویداد۲۴ 

تخریب باغ‌های تهران، پرونده املاک نجومی و تخلف مالی معاون شهردار سه مسئله‌ مهمی‌اند که در دوران مسئولیت محمدباقر قالیباف در شهرداری تهران مطرح شدند ولی افکار عمومی تاکنون هیچ پاسخ روشنی درباره آن‌ها نگرفته‌اند. در حالی که برخی اعضای شورای شهر در دوره چهارم و نزدیکان قالیباف منکر پرونده املاک نجومی و تخریب باغ‌های تهران می‌شوند، برخی اعضای شورای شهر در دوره پنجم، دوره قبل از خود را دوره «شهر‌فروشی» نامیده‌اند.

این موضوع در روزهای تبلیغات انتخابا‌تی برای شورای شهر دوباره مطرح شده است. الهام فخاری، عضو شورای شهر در دوره پنجم، درباره شهرداری دوران قالیباف گفت: «شهرفروشی، باغ‌کُشی، واگذاری املاک شهر و جلسات غیرعلنی را رایج کرده بودند.» از طرف دیگر، مهدی چمران، از نزدیکان شهردار سابق تهران، مدعی شد: «پرونده املاک نجومی را مطرح کردند تا قالیباف را بزنند.»

پرونده ناتمام املاک نجومی

پرونده املاک نجومی نخستین بار در سایت معماری‌نیوز مطرح شد. سردبیر این سایت گزارشی منتشر کرد که منابع آن را از برخی اعضای شورای شهر در دوره چهارم به دست آورده بود. این گزارش نشان می‌داد تعداد زیادی از املاکی که در اختیار شهرداری تهران بود با تخفیف‌های بسیار زیاد به برخی از مدیران و نزدیکان شهردار واگذار شده بود، رقمی بالغ‌ بر ۲۰۰۰ میلیارد تومان که البته از نظر مهدی چمران، رییس دوره چهارم شورای شهر، این رقم «نجومی» نیست، «چرا که تعداد آن‌ها به‌اندازه‌ای نیست که آن‌ها را نجومی به حساب آورد».

مهدی چمران با بیان اینکه هدف از مطرح کردن این پرونده، تخریب قالیباف بوده است، به ایلنا گفت: «آقایان این دروغ بزرگ را مطرح کردند تا بتوانند مساله حقوق‌های نجومی را پوشش دهند.» اما افشین حبیب‌زاده، عضو کنونی شورای شهر، در اظهار‌نظری متفاوت، گفت بسیاری از املاک در اختیار شهرداری، در دوره مسئولیت قالیباف، «بدون مجوز شورای شهر به غیر واگذار شده بود و تغییر کاربری داده بود، به‌طوری که یک حسینیه را تبدیل به مبل‌فروشی کرده بودند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما شهردار سابق تهران و رئیس کنونی مجلس شورای اسلامی و نزدیکانش تخلف‌های شهرداری در پرونده املاک نجومی و از بین بردن باغ‌های تهران را تکذیب می‌کنند. مهدی چمران، که آن زمان در مقام رییس شورای شهر ارتباط نزدیکی با شهردار داشت، مدعی است هنگام طرح پرونده املاک نجومی، به درخواست او و قالیباف، قوه قضاییه مسئله را دقیق بررسی کرده بود، این در حالی است که طرح تحقیق و تفحص مجلس از شورای شهر به دلایل نامشخص با ممانعت روبه‌رو شد.

تخریب باغ‌های تهران

مهدی چمران علاوه بر انکار پرونده املاک نجومی، تخلف‌های شهرداری در تخریب باغ‌های تهران را نیز تکذیب کرده است. اما افشین حبیب‌زاده می‌گوید در دوره پیشین، «چهارپنجم باغات تهران از دست رفته بودند».

چمران در پاسخ به خبرگزاری ایلنا، در مورد نابودی ۱۲۱ هکتار از باغ‌های تهران در دوره قبل گفت: «این مقدار نابود شده، بله همین‌طور است، اما از دهه ۷۰ به قبل را دوستان و همفکران خودشان نابود کرده‌اند. در دورانی که ما آمدیم، میزان سرانه حدود ۸ مترمربع بوده است که بعد از آن به حدود ۱۶ مترمربع رسیده است.»

صدور مجوزهای غیر‌اصولی برای ساخت‌وساز و مصوبه برج‌ـ‌باغ‌ها از مهم‌ترین دلایل تخریب و نابودی باغ‌های تهران عنوان شده است، به‌طوری که به گفته مجید فراهانی، دیگر عضو دوره پنجم شورای شهر، «با مصوبه برج باغ‌ها، تنها در منطقه یک تهران، طی ۱۰ سال، بیش از ۵۶ هکتار باغ تخریب و به برج تبدیل شده است». پیش‌تر زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت و محیط‌ زیست شورای شهر تهران، نیز اعلام کرده بود: «در دوره تصدی ۱۲ ساله قالیباف در تهران، بیش از ۱۰۹ پلاک از اراضی باغات نابود و تبدیل به خانه و فضای تجاری شد.»

با وجود این‌که نمایندگان شورای شهر در دوره‌های چهارم و پنجم، که اغلب از دو طیف سیاسی مخالف‌اند، یکدیگر را به ناکارآمدی متهم می‌کنند، شواهد نشان می‌دهد که تخریب باغ‌های تهران، که در دوران قالیباف اوج گرفته بود، در دوران پس از او نیز ادامه یافت. خبرآنلاین در خرداد سال ۱۳۹۸ گزارشی منتشر کرد که نشان می‌داد مجوز ساخت‌و‌ساز در یک باغ ۵۰۰۰ متری در منطقه پنج تهران صادر شده است.

قائم‌مقام هزار میلیاردی

محمدباقر قالیباف به‌دلیل تخلف‌های مالی قائم‌مقام خود نیز بارها آماج سئوال و انتقاد قرار گرفته است. عیسی شریفی، که در دوره ۱۲ ساله مسئولیت قالیباف در شهرداری سمت معاون او را داشت و دو بار زمانی که محمدباقر قالیباف برای ریاست جمهوری نامزد شد، سرپرستی شهرداری تهران را بر عهده گرفت، به‌دلیل پرونده فساد مالی دستگیر و راهی زندان شد. گفته می‌شود مبلغ طرح‌شده در این پرونده هزاران میلیارد است اما مهدی چمران در گفت‌وگویی که به‌تازگی با خبرگزاری دانشجو داشت، درباره عیسی شریفی گفت: «از یکی از دوستان که در سپاه است سوال کردم آیا اتهاماتی که بیان می‌شود صحت دارد که جوابش منفی بود.»
این روزها، بازار تبلیغات انتخاباتی شورای شهر داغ است، اعضای شورای شهر در دوره‌های مختلف یکدیگر را به ناتوانی در مدیریت شهری متهم می‌کنند و مدعی‌اند که در دوره حضور خود در شورای شهر، منشا خدمات مفیدی شدند اما وضعیت و شواهد موجود در تهران حکایت از آن دارد که پایتخت ایران گرفتار مشکل نبودِ زیرساخت‌های اساسی، سیستم ناکارآمد حمل‌ونقل عمومی، آلودگی هوا، ضعف در خدمات عمومی، فرونشست زمین، فرسودگی و حاشیه‌نشینی است، در حالی که هیچ‌کدام از مسئولان حاضر به پذیرش نقش خود در وضعیت به‌وجود‌آمده نیستند.