تیرانداز کرایست چرچ الگویی برای تروریست‌های همتایش در سراسر جهان

راست های افراطی روی اینترنت و شبکه های اجتماعی یکدیگر را تشویق می کنند

AFP

«برنتون تارانت کسی بود که برای من نقشی تسریع کننده را ایفا کرد. او به من نشان داد که می‌توان این کار را کرد. و باید این کار را کرد».

اینها جملاتی بود که توسط جان تیموتی ارنست، کمی قبل از اینکه او وارد کنیسه‌ای در پووی کالیفرنیا شود و روی یهودیان گردآمده در آنجا آتش بگشاید، نوشته شده‌ بودند.

این تیراندازی اولین حمله مرگباری بود که به کشتار دو مسجد کرایست چرچ مرتبط بوده - ولی حملات به این مورد ختم نشد.

روز سوم آگوست فردی که خود را «حامی تیرانداز کرایست چرچ و مانیفست‌اش» معرفی می‌کند ۲۲ نفر را در ال پاسوی تگزاس به قتل رساند. هفته بعد از آن نیز مردی که تارانت را «قدیس» می‌خواند حمله‌ای ناموفق به یک مسجد در نروژ داشت.

چند مظنون به حملات این‌چنینی دیگر نیز در ایالات متحده و نیوزلند بازداشت شده‌اند. در همین حال نیز یک روز پس از فاجعه کشتار کرایست چرچ یک مرد در حمله‌ای ظاهرا تروریستی در بریتانیا با چاقو زخمی شد.

وینسنت فولر پنجاه ساله پیش از اینکه با چاقو و چوب بیس‌بال به مردم حمله کند برنامه زنده تارانت و پوشش خبری از حمله او را نگاه کرده‌ بود.

دوست دختر فولر به پلیس گفت «وینسنت کمی از اخبار نیوزلند عصابی شد و گفت همیشه آنها، مسلمان‌ها، هستند که ازشان پشتیبانی می‌شود و مورد توجه قرار می‌گیرند».

روز بعد او خشمگین به خیابان استن ول رفت و با فریاد «مسلمانان را بکشید» و «برتری سفیدپوستان» به خودروهایی که رانندگانی غیرسفید داشتند حمله کرد.

چند دقیقه قبل از شروع حمله فولر در پستی در فیس‌بوک‌اش نوشت: «من انگلیسی هستم. مهم نیست حکومت چه بگوید. همه غیرانگلیسی‌ها را بکشید و از انگلستان بیرون بیندازیدشان».

کمی بعد او در پستی دیگر نوشت: «من با کاری که آن مرد نیوزلندی کرد موافقم، ما شستشوی مغزی نخواهیم شد».

راست های افراطی روی اینترنت و شبکه های اجتماعی یکدیگر را تشویق می کنند که دنباله روی راه تارانت باشند و به مسلمانان، یهودیان و غیرسفید‌ها در سراسر جهان حمله کنند.

مانیفست ۱۷ هزار کلمه‌ای تارانت از خوانندگانش خواسته که با آنچه او «جایگزین شدن» سفیدپوستان با غیر سفیدپوستان در ملت‌های غربی می‌خواند، مبارزه کنند. عنوان این مانیفست جایگزینی بزرگ است. این عنوان از یک نظریه که یک فرد فرانسوی مدافع برتری سفیدپوستان به نام رنو کامو آنها را معرفی کرده و توسط یک گروه افراطی پان اروپاییست با نام هویت نسل (Generation Identity) ترویج شده، اتخاذ شد.

تارانت با استفاده از عنوان این نظریه در مانیفست‌اش انگیزه‌ای جهانی در گوگل بوجود آورد که در آن هر کسی نوشته او را جستجو می‌کرد نهایتا به دنبال خود نظریه «جایگزینی بزرگ» هم می‌رفت.

تارانت و مانیفست مورد توجه افراد شناخته شده بسیاری، از سیاستمداران دست راستی تا گروه‌های تروریستی نئو‌نازی، در سرتاسر اروپا، ایالات متحده و استرالیا قرار گرفته است.

در یک سو می‌بینیم که پوپولیست‌ها می‌گویند تنها نگران تغییر در ترکیب جمعیتی و فرهنگ‌اند. اما در سوی دیگر نیز می‌بینیم طرفداران نظریه‌های توطئه مدعی می‌شوند که مسلمانان، یهودیان و گروه‌های دیگر قصد دارند «جایگزین» آنها شوند و به همین دلیل باید با خشونت با آنها مقابله کرد.

پاتریک کروسیوس، تیرانداز ال پاسو نیز روز چهارم آگوست با انتشار مانیفست خود و با اعلام اینکه جایگزینی بزرگ را خوانده، موج دیگری در جستجوهای اینترنتی بوجود آورد.

او اعلام کرد که هدفش مسلمانان نیست. حمله او پاسخی است به «اشغال تگزاس توسط اسپانیایی تبارها». با این وجود او هنوز با ایده «جایگزینی فرهنگی و نژادی» همسو و همدل است.

مهاجمان نه تنها از ایده‌های یکدیگر استفاده می‌کنند، بلکه برای جنایات‌شان یک چارچوب کلی هم طراحی کرده‌اند. همه‌شان در فضای مجازی مانیفست منتشر می‌کنند، از پخش زنده و میم‌هایی که در فرهنگ تاریک اینترنت رواج دارند استفاده می‌کنند.

در حلقه‌های مجازی راست‌های افراطی، افراطیون ارتباطی مشخص بین کرایست چرچ، پووی و ال پاسو برقرار کرده‌اند.

هر سه مهاجم مانیفست‌هایشان را در بورد تصاویر 8chan منتشر کرده‌اند، که این پلاتفرم از دسترسی خارج شده‌ است.

اما همچنان وبسایت‌های دیگر مهاجمان این حملات را گرامی می‌دارند. از جمله Endchan که جایگزین 8chan شده‌است. مهاجم به مساجد در نروژ آخرین پست‌اش را در این وبسایت گذاشته بود.

وی نوشته بود، «خوب بچه‌ها نوبت من است. دست آخر من منتخب قدیس تارانت هستم. ما نمی‌توانیم اجازه دهیم وضعیت به همین شکل ادامه یابد».

فیلیپ مانزهاوس همچنین یک میم را منتشر کرد که در آن تارانت به عنوان «قدیس» و ارنست و کروسیون به عنوان «حواریون»اش تصویر شده‌اند.

این تصویر همچنان در بود پیغام‌های «چان» و در گروه‌های تلگرامی دست به دست می‌شود. مدافعان حمله به کرایست چرچ در این گروه‌ها پیغام، میم، ویدئو لینک‌ رد و بدل می‌کنند و با حمایت از یکدیگر فراخوان به حملات بیشتر می‌دهند.

اکثر محتوای این وبسایت‌ها به انگلیسی است. ولی مانیفست تارانت تاکنون به یک دوجین زبان ترجمه شده و به شدت مورد توجه گروه‌های راست افراطی در سرتاسر اروپا قرار گرفته است.

بیش از هزار نفر عضو یک کانال تلگرامی‌اند که به افتخار تارانت نامگذاری شده است. به نظر می‌رسد مدیر این کانال یک مرد اوکراینی است که نسخه‌های چاپ شده مانیفست تارانت را توزیع کرده‌ است.

در این گروه عمومی تصاویری از مردان مسلح با لباس جنگی و در حال اجرای سلام نازی‌ها، تصاویر نازی‌ها، تئوری‌های توطئه ضد یهود و کاریکاتورهای توهین آمیز به مسلمانان به وفور یافت می‌شوند.

یکی از پست‌هایی که روز جمعه توسط یک فرد اوکراینی نوشته شده به این شرح است: «جنگ ما در اینترنت نیست. بیاموزید، مسلح شوید و آماده باشید».

این کانال اخبار حملاتی و نقشه‌هایی که با الهام از حمله به کرایست چرچ انجام شده‌اند را پخش می‌کند و به مخاطبان‌شان مشاوره می‌دهد و به آنها توصیه می‌کند که برنامه‌هایشان را در فضای مجازی مطرح نکنند.

در یکی از پست‌های اخیر می‌خوانیم، «شکوه از آن تارانت است! شکوهی ابدی در انتظار ماست که چشم‌هایمان را باز کرده‌ایم».

پاتریک هرمانسون، محقق درباره گروه‌های راست افراطی در موسسه امید نه نفرت (Hope not Hate) می‌گوید تارانت برای این افراد «مقدس شده‌است».

وی به ایندیپندنت گفت «حامیان از انجام اقدامی تارانتی صحبت می‌کنند. او به شخصیتی بسیار مرکزی و نمادی از خشونت علیه مسلمانان و به شکل نئونازی‌های دست راستی تبدیل شده‌ است».

«مانیفست او احتمالا به یک دوجین زبان ترجمه شده‌ است. افراطیون دست راستی بازی‌های تیراندازی درست کرده‌اند. در این بازی‌های مسجدهایی شبیه مسجد کرایست چرچ طراحی شده‌اند و شما نقش تارانت را بازی می‌کنید».

به گفته آقای هرمانسون دیلان روف تیرانداز کلیسای چارلزتون نیز «جایگاهی قهرمانانه» در میان همین گروه‌های آنلاین دارد، ولی تارانت با ارجاع دادن به گروه‌ها، نمادهای دیگر جریان‌های راست افراطی و جوک‌هایی که همراه با موسیقی در میم‌ها شنیده می‌شوند، توانسته فالوورها(هواداران) زیادی برای خود کسب کند.

وی افزود «با توجه به اینکه حملات دیگر در فاصله کمی پس از حمله او روی دادند به وضوح می‌توان اثر غیرمستقیم حمله تارانت را دید. اسلحه به دست گرفتن خیلی بیشتر از خواندن یک مانیفست انگیزه می‌خواهد و بسیار دشوار است که بگوییم چه چیزی محرک این افراد بوده‌است. با این وجود آنچه در فضای مجازی می‌بینیم بسیار نگران کننده است».

به اعتقاد او و کارشناسان دیگر حمله به کرایست چرچ تنها الهام بخش حملات دیگر نبوده بلکه محرکی بوده برای کسانی که در آن راستا از قبل گام برداشته بودند.

پروفسور متیو فلمند، مدیر مرکز تحلیل رادیکالیسم دست راستی می‌گوید: «در این دوران پر از بحران‌های سیاسی که مردم فکر می‌کنند، کشورهایشان در لبه پرتگاه قرار گرفته‌اند، با افرادی روبرو می‌شویم که با چنین ادبیاتی تحریک شده‌اند. عواقب این تحولات را در تحولات مربوط برگزیت در ماه اکتبر و در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا خواهیم دید».

به گفته پروفسور فلمند «مقلدان» مهاجم به کرایست چرچ بخش‌هایی از روش و ایدئولوژی تارانت را کپی کرده‌اند، ولی آن را با توجه به هدف خودشان تغییر و تطبیق داده‌اند.

وی گفت «ما به وضوح مقلدانی می‌بینیم که از او، بدون هیچ سازمان یا تشکیلاتی منسجم الگو گرفته‌اند. هیچ مکانیزم فرمان دادن و کنترلی وجود ندارد و این تفاوت اساسی بین راست افراطی و جهادیون است. به همین خاطر نمی‌توان پاسخ به اسلام گرایی جهادی را کپی و پیست کرد».

بریتانیا، ایالات متحده و بسیاری دیگر از کشورهای اروپایی پیش از این افراط گرایی دست راستی را تروریسم «داخلی» نامیده‌اند و تمرکز منابع‌شان را برای مقابله با تروریسم بین‌المللی گذاشته‌اند.

اما پس از حمله به کرایست چرچ جنبه‌های بین‌المللی راست افراطی هر روز بیشتر دیده می‌شود و به همین دلیل توجه بیشتری را جلب می‌کند.

در یک گزارش اف بی آی به کمیته امنیت داخلی مجلس نمایندگان در ماه مه هشدار داده بود «افرادی که تمایل به ایدئولوژی‌های افراطی خشونت طلب نژادی دارند مسئول اتفاقات مرگبار زیادی بوده‌اند».

به گفته مایکل مک‌گرینی معاون مدیر بخش ضد تروریسم «رادیکالیزه شدن و دست به خشونت زدن تروریست‌های داخلی به شکلی روز افزون در فضای مجازی روی می‌دهد. طبیعت جهانی شونده این خطر باعث شده که افراطیون خشن با همفکرانشان بدون نیاز به عضویت در سازمانی بتوانند همفکری و همکاری کنند.»

سرویس‌های امنیتی بریتانیا هنوز داعش را بزرگترین تهدید می‌دانند ولی برای اولین بار راست افراطی را در برآوردهای ترور ملی‌شان وارد کرده‌اند و دست ام آی فایو(MI5) را برای برخورد با آنها بازتر کرده‌اند.

از ماه مارس ۲۰۱۷ هفت طرح برای ترور توسط راستگرایان افراطی در بریتانیا خنثی شده‌است. از جمله آنها نقشه یک نئونازی برای کشتن نماینده محلی‌اش در پارلمان بوده است.

یکی از سخنگویان پلیس ضد تروریسم بریتانیا گفت: «ما متعهد به برخورد با هر ایدئولوژی افراط گرایی که پتانسیل تهدید امنیت و آرامش عمومی را داشته باشد، هستیم. خطر اصلی تهدید کننده بریتانیا همچنان گروه‌ها و افراد الهام گرفته از داعش هستند، ولی افزایش تعداد بازداشت و اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از اقدامات راست گرایان افراطی نشان می‌دهد که ما این خطر را بسیار جدی گرفته‌ایم و بی‌وقفه با شرکای‌مان برای مقابله با این خطرات همکاری می‌کنیم».

گفتگو بین شبکه‌های اجتماعی، شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت و سرویس‌های امنیتی برای مقابله‌ای جدید با پلاتفرم‌های راست افراطی در جریان است.

کارشناسان هشدار می‌دهند که بستن سایت‌هایی مانند 8chan می‌تواند باعث شود که افراطیون به سراغ پلاتفرم‌های مخفی‌تر و جدی‌تری بروند که نظارات و تعقیب‌شان نیز کار سخت‌تری است.

از سوی دیگر بسیاری هم معتقدند بستن چنین سایت‌هایی لازم است، تا افراد جدید از طریق جستجوی پروپاگاندای خشونت بار در گوگل و یا از طریق رسانه‌های اجتماعی به آنجا کشیده نشده و وارد مسیر رادیکالیزه شدن نشوند.

به گفته پروفسور فلمن اینترنت تبدیل به «فروشگاه تک ایستگاهی» برای تروریست‌ها شده - از رادیکالیزه شدن تا یافتن راه‌های تهیه اسلحه و طرز ساخت بمب».

او هشدار داد که فروم‌های دست راستی در سه سال گذشته با وضوح بیشتری به خشونت روی آورده‌اند. افراطیون از «اینکه به مردم چیزهایی را با شوخی بگویند به حالتی رسیده‌اند که به همه می‌گویند واقعا به این چیزها باور دارند».

به گفته آقای هرمانسون ادبیات پسا یازده سپتامبر درباره مسلمانان و مهاجرت آنها «شهامتی» در بین راست‌گرایان افراطی بوجود آورده است. حتی در شرایطی که ایمان به نظامی‌های سیاسی غربی در حال کاهش است.

به گفته او، «احساس افسردگی سیاسی و این‌که اقدامات عاری از خشونت کارا نیستند وجود دارد. افرادی که چنین حملاتی را انجام داده‌اند احتمالا پیش از این به آنها فکر می‌کردند، و بعد دیدند چطور تارانت تبدیل به موجودی خداگونه شد».

«آنها به دنبال معنی‌اند و این یکی از راه‌های رسیدن به معناست».

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/news

© The Independent

بیشتر از جهان