افغانستان: گروه ۷ تهدید تحریم‌های آینده علیه طالبان را حفظ می‌کند

دمکراسی‌های عمده آماده‌اند تا بر سر اتخاذ رویکرد مشترک درباره به رسمیت شناختن رژیم جدید در افغانستان توافق کنند

بریتانیا می‌گوید آماده است تا از تمام اهرم‌ها برای حفاظت از مردم افغانستان استفاده کند-MOD / AFP

نشست اضطراری کشورهای گروه هفت (جی۷) که به ریاست بوریس جانسون برگزار می‌شود قرار است روی موضعی متحد درباره استفاده از تحریم‌های افغانستان در آینده تصمیم بگیرد ولی در به کار بستن تمهیدات فوری علیه رژیم جدید طالبان که قدرت را در کابل به تصرف درآورده است، صبر خواهد کرد. 

دومنیک راب، وزیر امور خارجه بریتانیا امروز، ۲۴ اوت، گفت بریتانیا آماده استفاده از «تمام اهرم‌های فشار تحت اختیار» از جمله تحریم‌ است، تا از مردم افغانستان محافظت کرده و اجازه ندهد که این کشور دوباره به پایگاهی برای تروریسم مبدل شود.

هشدار او یک روز بعد از آن منتشر شد که دفتر نخست‌وزیری گزارش‌هایی را انکار کرد که می‌گفتند بریتانیا در حال فشار آوردن به رهبران جهان است تا اعمال تحریم‌ها را در نشست مجازی عصر امروز در نظر بگیرند.

به جای آن، کشورهای گروه هفت، یعنی ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، کانادا و ژاپن، قرار است درباره زمان به رسمیت شناختن رژیم طالبان، و این که اصلا باید آن را به رسمیت بشناسند یا نه، و همچنین درباره تمهیدات خود در آینده برای مواجهه با نقض تعهدات این رژيم در قبال حقوق بشر و تروریسم بر موضعی متحد توافق کنند.

یکی از منابع آگاه در دولت بریتانیا به ایندیپندنت گفت طالبان علی‌رغم تجربه دوران قبلی خود در قدرت پیش از سال ۲۰۰۱، اظهار داشته‌اند که می‌خواهند افغانستان روابط خود با دنیای خارج، از جمله روابط تجاری‌اش را حفظ کند. لندن می‌خواهد گروه هفت این پیغام را به حاکمان جدید کابل بفرستد که در ازای این روابط بین‌المللی باید تروریسم را نفی کرده و به حقوق بشر احترام گذارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از قرار معلوم در حال حاضر هیچ برنامه‌‌ای برای تحریم‌های مشخص وجود ندارد اما نظرات آقای راب به منظور ارسال پیغامی به کابل اظهار شد که به آنها بگوید ابزاری وجود دارد که بریتانیا در آینده برای استفاده از آن تردید و ابایی نخواهد داشت.

روسای کمیته امور خارجه مجلس کشورهای گروه هفت نیز بیانیه‌ای مشترک صادر کردند و از رهبران حاضر در نشست روز سه‌شنبه خواستند از قطعنامه سازمان ملل متحد حمایت کنند که تعهداتی الزام‌آور را برای طالبان تعیین کرده که پیش‌شرط جامعه بین‌المللی برای به رسمیت شناختن رژیم کابل است و در واکنش به نقض آنها با «تحریم‌هایی قوی» مواجه خواهد شد.

روسای این کمیته‌ها، از جمله تام توگندات، نماینده حزب محافظه‌کار و کهنه سرباز جنگ افغانستان، گفتند که این تعهدات شامل نفی هرگونه تروریسم فرامرزی، برابری حقوق زنان و دختران، محافظت از گروه‌های اقلیت، تعهد به انتخابات‌های دموکراتیک و پایان دادن به تمام فعالیت‌های مرتبط با مواد مخدر است. 

این بیانیه مشترک گفت: «از رفتار طالبان در گذشته و اکنون بعید به نظر می‌رسد که آنها به هیچ یک از این اصول متعهد بمانند، بنابراین کشورهای گروه هفت باید آماده باشند اگر موارد نقض تعهدات آنها به میزان مورد توافق رسید طالبان را منزوی کرده و تحریم‌هایی قوی علیه آنها وضع کنند.»

آقای راب در مقاله‌ای در دیلی‌تلگراف نوشت تمرکز بریتانیا بر این است که دستاوردهای به دست آمده در افغانستان در ۲۰ سال گذشته از بین نرود.

او گفت: «اولویت‌های ما روشن است. افغانستان هرگز نباید دیگر به پایگاهی برای حملات تروریستی مبدل شود. ما باید به بحران انسانی در حال ظهور در این کشور رسیدگی کنیم که ثبات منطقه را نیز تهدید می‌کند، و همچنین باید تلاش کنیم ایجاد دولتی جامع‌تر در افغانستان تضمین شود که بتواند ثبات کشور را حفظ کرده و از هرگونه نقض حقوق، به ویژه علیه زنان، که طالبان در گذشته مرتکب شدند جلوگیری کند.»

او ادامه داد: «ما از تمام اهرم‌های فشار تحت اختیار خود، از جمله تحریم‌ها، کمک‌ها و دسترسی به نظام مالی بین‌المللی استفاده خواهیم کرد و شرکای بین‌المللی خود را نیز پیرامون این اولویت‌ها متحد کرده‌ایم.» 

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده روز جمعه، ۲۰ اوت به خبرنگاران گفت او و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، با کشورهای دیگر همکاری خواهند کرد تا «شرایط سختی» را برای همکاری یا به رسمیت شناختن طالبان تعیین کنند که به نحوه رفتار آنها با زنان و دختران و به طور کلی بر سابقه حقوق بشری آنها مبتنی خواهد بود.

دیم کارن پیرس، سفیر بریتانیا در واشنگتن، گفت که آقای جانسون طی این نشست ویدیویی ۹۰ دقیقه‌ای بر رویکردی متحد تاکید خواهد کرد.

خانم پیرس گفت: «می‌خواهیم روند ایجاد برنامه‌ای مشخص را شروع کنیم  تا همه بتوانیم متحد و هماهنگ، با رژیم جدید افغانستان مواجه شویم. ما رژیم جدید را بر اساس رفتار و نه گفتار آنها قضاوت خواهیم کرد. با یکدیگر همکاری می‌کنیم تا این پیام بسیار مهم را برسانیم که نمی‌خواهیم افغانستان دوباره به عرصه پرورش تروریسم مبدل شود. نمی‌خواهیم دوباره به وضعیت پیش از ۱۱ سپتامبر برگردد.»

آقای بایدن روز یکشنبه به خبرنگاران گفت که ایالات متحده هم‌اکنون نیز با طالبان کار می‌کند تا روند خروج افراد را تسهیل کند اما این گروه اسلام‌گرا «به دنبال کسب مشروعیت» در طولانی مدت است.

این بدان معنی است که «در زمینه‌های اقتصادی، تجاری و امور دیگر به کمک‌های تکمیلی نیاز دارند» ولی واکنش بین‌المللی، از جمله اعمال تحریم‌ها، بستگی به رفتار آنان در آینده دارد.

© The Independent

بیشتر از جهان