رکورد درآمد از فروش بازیکن ایرانی شکست؛ قائدی در شباب الاهلی

درآمد ۱.۸ میلیون دلاری از قرارداد پنج ساله ستاره استقلال

ٖ‍مهدی قائدی با لباس تیم الاهلی- عکس از تارنمای باشگاه شباب الاهلی

درآمد حدود ۱.۸ میلیون دلاری باشگاه استقلال از محل فروش مهدی قائدی به باشگاه شباب الاهلی، یک رکورد در فوتبال ایران محسوب می‌شود. تا امروز هیچ باشگاهی در ایران با فروش بازیکن به چنین درآمدی دست نیافته بود.

اگر قائدی تصمیم می‌گرفت به تیمی در اروپا برود، هرگز چنین رقمی به باشگاه استقلال نمی‌رسید. اما باشگاه شباب الاهلی امارات حاضر به پرداخت حدود ۱.۸ میلیون دلار به استقلال شد؛ البته با قراردادی پنج ساله که رقم دریافتی قائدی هنوز مشخص نشده است. باشگاه شباب الاهلی روی یک بازیکن مستعد و جوان در فوتبال آسیا سرمایه‌گذاری ۵ ساله کرده است و در آینده منتظر بازتاب این تصمیم خواهد بود. قائدی اما هنوز یک بازیکن ملی بزرگ با شمار بازی ملی قابل توجه نبود که در فوتبال اروپا مشتریان پرشمار داشته باشد. تنها خبر غیررسمی این بود که باشگاه آ.ا.ک آتن یونان خواستار قرارداد با قائدی است.

البته شاید یافتن بازار برای انتقال قائدی به اروپا با قراردادی که باشگاه استقلال را از قراردادهای بعدی او نیز بهره‌مند می‌کرد، می‌توانست درآمد بزرگی برای استقلال در آینده خلق کند، اما چنین قراردادی مشکلات امروز استقلال را به سرعت حل نمی‌کرد. باشگاه ایرانی چون گرفتار مشکلات روزمره مالی است، نمی‌تواند به درآمد بیشتر در آینده فکر کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بهترین تصمیم برای باشگاه استقلال این بود که مهدی قائدی را در همین پنجره نقل و انتقالات به فروش بگذارد. از قرارداد قائدی با استقلال فقط یک فصل دیگر باقی مانده بود و با پایان فصل پیش رو، قائدی بازیکن آزاد می‌شد و می‌توانست بدون ایجاد درآمد برای استقلال، از آن جدا شود. اگرچه در روزهای اخیر اخباری درباره منصرف شدن قائدی از جدایی و ادامه حضور در استقلال می‌رسید اما قابل پیش‌بینی بود که سرانجام، باشگاه استقلال و مهدی قائدی تصمیم می‌گیرند جدا شوند.

استقلال در اوج بحران‌های مالی در فصل نقل و انتقالات است و رقم حدود ۱.۸ میلیون دلار از محل فروش قائدی، می‌تواند برای این تیم نجات‌بخش باشد و بخشی از مشکلات مالی را حل کند. استقلال باید به زودی دستمزد آندره‌آ استراماچونی، مربی ایتالیایی دو فصل پیش خود را بپردازد که احتمالا حدود یک میلیون دلار خواهد بود که برای تامین آن، راهی جز فروش قائدی وجود نداشت.

مهدی قائدی در متنی که برای خداحافظی از استقلال منتشر کرد، به همین درآمدی اشاره دارد که می‌تواند بخشی از مشکلات استقلال را حل کند: «هواداران باشگاه بزرگ استقلال، ادای احترام من، مهدی قائدی، فرزند این تیم دو ستاره و پرافتخار را پذیرا باشید. چهار سال از بهترین روزهای زندگی من در باشگاهی رقم خورد که هر چه دارم از این تیم است. قسمت و ماجرای من با تیم آبی‌پوش در این ایام شاید تمام شود، اما من همیشه فرزند استقلالم و باز هم روزی این پیراهن باارزش را خواهم پوشید. خوشحالم (که) با ترانسفر من در این روزهای سخت باشگاه که مشکلات اقتصادی شدیدی را متحمل شده، بخشی از این سختی‌ها کاسته خواهد شد. قدردان همه شما هواداران هستم که از ۱۸سالگی با تشویق‌های شما به خودم بالیدم. تشکر ویژه از جناب آقای مددی و آقای فرهاد مجیدی عزیز. خدایا چنان کن سرانجام کار، تو خشنود باشی و ما رستگار.»

باشگاه‌های ایرانی اغلب قراردادهای کوتاه‌مدت با بازیکنان خود می‌بندند و بسیاری از بازیکنان بدون آن که درآمدی برای باشگاه خود خلق کنند، با باشگاه‌های خارجی قرارداد می‌بندند. در همین باشگاه استقلال، بسیاری از بازیکنان بدون ایجاد درآمد برای باشگاه، در سال‌های اخیر به قطر رفته‌اند، در حالی که سال‌ها در استقلال پرورش یافته‌ بودند و استقلال باید با عقد قراردادهای بلندمدت، از فروش آن‌ها درآمد کسب می‌کرد. در باشگاه‌های ایرانی هنوز کسب درآمد از محل فروش بازیکن، معامله‌ای ناشناخته است و مدیران، تبحری برای خلق درآمد با این روش ندارند.

بهترین بازیکنان ایرانی در اروپا، با انتقال‌های خود هیچ باشگاهی را در ایران به درآمد نرسانده‌اند. سردار آزمون در ۱۸ سالگی بازیکن آزاد بود و به روسیه رفت و باشگاه سپاهان که پیش‌تر با او قرارداد داشت، صاحب منافعی نشد. علیرضا جهانبخش که گران‌ترین قرارداد تاریخ یک بازیکن ایرانی را سال ۲۰۱۸ با برایتون بست، باشگاه ایرانی‌اش (داماش گیلان) منحل شده بود و حق این باشگاه از آن انتقال سرنوشتی نامعلوم داشت. بسیاری از بازیکنان مستعد ایرانی، مثل مهدی طارمی و دیگران، در اروپا بازی می‌کنند، اما نقل و انتقال آن‌ها درآمدی برای باشگاه‌های ایرانی نمی‌سازد. این امر، محصول قراردادهای غیرحرفه‌ای است که مدیران باشگاه‌های ایرانی با بازیکنان می‌بندند، چون تخصصی در مدیریت باشگاه ورزشی ندارند.

انتقال مهدی قائدی و درآمد ۱.۸ میلیون دلاری استقلال از آن، یک اتفاق نادر در فوتبال ایران است، نه جریانی همه‌گیر که بتواند چرخ اقتصاد باشگاه‌داری را در ایران بچرخاند.

در باشگاه شباب الاهلی که مقصد جدید این ستاره سابق استقلال، است، بازیکنان ایرانی دیگری نیز در گذشته بازی کرده‌اند. حسن روشن، ستاره دهه ۵۰ و ۶۰ ایران، در دو مقطع بازیکن این باشگاه بود. علی کریمی، فرهاد مجیدی، جواد کاظمیان، و میلاد میداودی نیز سال‌ها برای شباب الاهلی بازی کردند. شباب الاهلی در روزهای اخیر احمد نوراللهی، بازیکن تیم پرسپولیس، را نیز به خدمت گرفت و قائدی دومین ایرانی این باشگاه اماراتی در فصل جدید خواهد بود.

بیشتر از فوتبال