برگزاری هفته سوم دادگاه حمید نوری

وکیل نوری کوشید تا با استناد به کتاب خاطرات برخی شاهدان، نقش موکلش را در اعدام‌های ٦٧ انکار کند

هفته سوم دادگاه حمید نوری برگزار شد - عکس از صفحه توییتر ایرج مصداقی

نخستین جلسه محاکمه حمید نوری در هفته سوم دادگاه او در روز دوشنبه اول شهریور، با صحبت‌های وکیل او آغاز به کار کرد.

وکیل حمید نوری در این دادگاه کوشید تا با استناد به کتاب‌های منتشر شده از سوی مهدی اصلانی، حسین فارسی، محمود رؤیایی و ایرج مصداقی، تفاوت‌های آن‌ها را برجسته کند و به استفاده از آن، به ایجاد تشکیک بپردازد. او قصد دارد در نهایت این اختلاف‌ها را نوعی تناقض جلوه دهد و خاطرات زندانیان آزاد شده سال ۶۷ را بی‌اعتبار کند.

برای مثال وی با اشاره به روایت مجتبی اخگر که گفته است حمید نوری با نام مستعار عباس، مجری بیش از ۱۰۰ ضربه شلاق به او بوده است، آن را در تضاد با روایت ایرج مصداقی معرفی می‌کند و می‌گوید تاریخ این دو روایت با هم هماهنگ نیست.

در زمانی که وکیل حمید نوری به دفاع از او می‌پردازد، خود نوری که در سال ۶۷ با اسم مستعار حمید عباسی در زندان مشغول به کار بود، با حرکات سر توضیحات وکیلش را تأیید می‌کند.

وکیل نوری فهرست اسامی کشته‌شدگان اعدام‌های ۶۷ را که از سوی ایرج مصداقی، محمود رؤیایی، دلجو آبادی، عفو بین‌الملل، علی ذوالفقاری، حسین فارسی، سازمان مجاهدین خلق، ایران تریبونال و بنیاد عبدالرحمن برومند ارائه شده است، نمی‌پذیرد و می‌گوید مشخص نیست این اسامی از کجا تهیه شده است. بر همین اساس وکیل نوری ادعای مشارکت در اعدام را رد می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با پایان سخنان وکیل حمید نوری، شاهدان به جایگاه فرا خوانده می‌شوند. در ابتدا ایرج مصداقی به جایگاه می‌آید و وکیل او به تفسیر نحوه گردآوری کتاب خاطرات ایرج مصداقی می‌پردازد.
دادستان از مصداقی می‌خواهد دقیق توضیح دهد که چه چیزهایی را به چشم خود دیده و چه چیزهایی را نقل قول می‌کند.

مصداقی به شرح ماجرای دستگیری خود در سال ۶۱ و شکنجه‌های اعمال شده بر روی او و هم‌بندانش می‌پردازد. وی تاکید می‌کند «من وکیل نداشتم و نمی‌دانستم کیفرخواست چیست. خوش‌شانس بودم که دادگاهم ۲۰ دقیقه طول کشید. کسانی بودند که دادگاهشان سه چهار دقیقه طول کشید.»

در ادامه او به نحوه فرارش از ایران می‌پردازد و می‌گوید که تمامی افرادی که اسمشان را در فهرست اعدامی‌ها به دادگاه ارائه کرده است، می‌شناسد.

این دادگاه در دو نوبت صبح و بعد از ظهر برگزار شد. با پایان بخش اول دادگاه، قاضی تنفس اعلام کرد و پس از مدتی بخش دوم دادگاه آغاز شد.

او در بخش دوم دادگاه به شرح ماجرای شکنجه، ضرب و شتم و مسئولیت حمید نوری در تصمیم‌گیری برای میزان انفرادی زندانیان می‌پردازد و ادامه می‌دهد: «ناصریان (محمد مقیسه) ، عرب و حمید نوری مسئول بوده‌اند.»

شنبه ۹ نوامبر ۲۰۱۹ برابر با ۱۸ آبان ۱۳۹۸، حمید نوری پس از پرواز از تهران به سوئد در فرودگاه آرلاندای استکهلم با حکم دادسرای آن کشور  بازداشت موقت شد و پس از آن، این بازداشت‌های موقت تمدید شد تا سرانجام چند روز پیش در دهم اوت ۲۰۲۱، دادگاه او شروع شد.

بازداشت و محاکمه حمید نوری نخستین مورد از بازداشت و محاکمه یکی از اعضای «هیئت مرگ» در کشتارهای سال ۱۳۶۷ است. به مناسبت دهمین سال درگذشت آیت‌الله منتظری در آذر ۱۳۹۸، فرزند او احمد منتظری، با انتشار فایل صوتی صحبت‌های وی با «هیئت مرگ»، قتل‌عام گسترده سال ۱۳۶۷ توسط بخشی از حکومت در آن زمان را افشا کرد.

«بزرگ‌ترین جنایتی که در جمهوری اسلامی شده و در تاریخ ما را محکوم می‌کند، به دست شما انجام شده و شما را در آینده جزو جنایتکاران در تاریخ می‌نویسند.» این جملات را آیت‌الله منتظری خطاب به هیئت ۴ نفره‌ای گفت که اعدام‌های سال ۱۳۶۷ را به اجرا در آوردند و به هیئت مرگ معروف شدند. حسینعلی نیری (حاکم شرع وقت)، مصطفی پورمحمدی (نماینده وقت وزارت اطلاعات)، مرتضی اشراقی (دادستان وقت) و ابراهیم رئیسی (معاون وقت دادستان) اعضای این هیئت بودند و این جملات در مردادماه ۱۳۶۷ و در دیدار این هیئت با قائم‌مقام وقت رهبری در قم به آن‌ها گفته شد.