دست‌کم ۷ نفر در هرج و مرج فرودگاه بین‌المللی کابل جان باخته‌اند

هجوم شمار زیادی که بیشترشان مدارک سفر ندارند باعث ایجاد هرج مرج در فرودگاه کابل شده است

تا اکنون ۱۸ هزار نفر از افغانستان به بیرون انتقال داده شده‌اند - Wakil Kohsar / AFP

به نقل از خبرگزاری رویترز، وزارت دفاع بریتانیا امروز یکشنبه، ۲۲ اوت، اعلام کرده است که دست‌کم هفت نفر در اثر ازدحام و هرج و مرج در نزدیک فرودگاه بین‌الملی کابل جان باخته‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، جان‌باختگان افرادی‌اند که از ترس برقراری نظام طالبانی راه فرار از کشور را برگزیده بودند.

هرچند وزارت دفاع بریتانیا تاریخ مرگ این افراد را روشن بیان نکرده است، اما گزارش شده است که تنها در روز شنبه چهار نفر جان باخته‌اند.

هجوم مردم که اکثرشان فاقد گذرنامه و دیگر اسناد و مدارک سفر هستند، به ایجاد هرج مرج در باند فرودگاه کابل شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از همین رو کاخ سفید به شهروندانش مکررا توصیه کرده است که به دلیل تهدیدات بالای امنیتی به فرودگاه نروند.  خبرگزاری رویترز روز گذشته اعلام کرد که تا اکنون ۱۸ هزار نفر از افغانستان به بیرون انتقال داده شده‌اند.

در همین حال، روز گذشته ملا محمد نعیم، سخنگوی طالبان، در مصاحبه زنده با تلویزیون افق از آمریکا انتقاد کرد و گفت آن کشور سبب ایجاد هرج و مرج در فرودگاه کابل شده است.

طالبان در بیرون از فرودگاه کابل نیز می‌کوشند تا نظم را برقرار کنند، اما شدت وحشت مردم از آنان باعث شده است که با مدرک و بی‌مدرک به فرودگاه هجوم آورند و به توصیه‌های امنیتی بی‌توجه باشند.

روز گذشته آمریکا نگرانی خود را از احتمال حمله داعش به اطراف فرودگاه کابل نیز ابراز کرد.

بسیاری از شهروندان افغانستان مدیریت آمریکا را در انتقال افراد آسیب‌پذیر ناکام می‌خوانند و می‌گویند آمریکا برای تخلیه کارمندانش خیلی دیر اقدام کرد و باعث مسدود شدن پروازهای غیرنظامی به روی شهروندان افغانستان شد که می‌خواهند با هزینه و مدارک خود، از کشور بیرون روند.

در حال حاضر تمامی پروازهای غیرنظامی برای شهروندان عادی در افغانستان لغو است و تنها بخش فعال،هواپیماهای نظامی آمریکا و متحدانش هستند که به انتقال شهروندان خارجی مشغولند.