باربی روکش ویلچر تولید می‌کند

باربی به منظور حمایت از افراد دارای ناتوانی‌ جسمی، نخستین عروسک دارای معلولیت خود را در سال ۱۹۹۷ روانه بازار کرد

STRINGER / AFP

کارخانه تولید عروسک‌های «باربی» روکش‌های زیبایی برای ویلچر کودکان و بزرگسالان عرضه می‌کند.

این مجموعه که در پائیز و زمستان ۲۰۱۹ به بازار می‌آید، شامل ویلچرهای کوچک برای عروسک‌هایی است که برای آنها ساخته شده‌اند. ویلچر عروسک‌ها با تخته‌هایی عرضه می‌شود که برای بالارفتن از پله استفاده می‌شود.

«باربی» برای این مجموعه با «ایزی ویلز» کارخانه ایرلندی همکاری کرده که ویلچرهای مرغوب با حفاظ ویژه برای چرخ‌های دو طرف صندلی تولید می‌کند.

«ایزی ویلز» توسط اَلویا و ایزی کین در سال ۲۰۱۵ و در ادامه یک پروژه دانشگاهی شروع به کار کرد.

ایده تولید این ویلچرها متعلق به «ایزی» است که با بیماری مادرزاد عدم رشد ستون فقرات، از کمر به پایین فلج و در تمام عمر روی صندلی چرخدار بوده است.

آلویا متوجه شد که نخستین چیزی که مردم در مورد خواهرش می‌بینند، صندلی چرخدار اوست، اما می‌دانست که ویلچر معرف شخصیت او نیست.

در نتیجه، آلویا شروع به طراحی یک سری روکش زیبای ویلچر کرد که کاراکتر و سلیقه صاحب آن را نشان دهد.

آلویا می‌گوید:«هدف ما از تولید «ایزی ویلز» چالش برخوردهای منفی است که درمورد ویلچر وجود دارد. می‌خواهیم استفاده کنندگان از ویلچر با ابراز سلیقه شخصی در انتخاب (طرح و رنگ) آن به‌عنوان منبع استقلال‌شان، به فردیت‌شان ارج بگذارند. می‌خواهیم به دنیا نشان بدهیم که ویلچر می‌تواند بسیار بیشتر از یک وسیله طبی، ابزاری هنرمندانه برای نشان دادن سلیقه شخصی باشد.»  

ایزی افزود رویه صندلی‌های شرکت او از ویلچر به جای یک ابزار صرفا عملی، یک وسیله «خودمانی» درست می‌کند.

ایزی در ادامه گفت: «یک روکش شیک حفاظتی برای ویلچر که به لباستان هم بیاید، بلافاصله نمایانگر علایق شما و بازشدن سر حرف با دیگران است».

«وقتی بچه بودم، داشتن یک عروسک باربی که او هم روی صندلی چرخدار باشد، برایم خیلی اهمیت داشت. خیلی مشتاقم که کودکان معلولی که روی ویلچر هستند بتوانند با یک عروسک باربی بازی کنند که نشان‌دهنده (وضعیت) آنهاست».

این دو خواهر برای تولید مجموعه محدود عروسک‌های (معلول) باربی‌شان، از کمک چهار طراح و هنرمند بریتانیایی از جمله شرکت طراحی مد «آرت اسکول» لندن، «ملیکا فاور» گرافیست، «هتی استوارت» و «آنو کیلپِلاینِن»  استفاده کرده‌اند.

هنرمند و نقاش «استوارت» می‌گوید با الهام از جواهرات بدلی «سوارُفسکی» و تبدیل ویلچر به زیورآلات، روکش‌های ویلچر او به هدف احساس قدرت دادن به دختران جوان طراحی شده است.

استوارت افزود: «طرح‌های من همه درباره قدرت بخشیدن به دختران است – مملو از (طرح‌های) شاد با کاراکترهایی که با هم در تماسند و نقش‌های جسورانه دارند. از طرح‌های نمادین باربی در سال های ۶۰، ۷۰ و ۸۰ الهام گرفته‌ام و شخصیت‌های متعدد باربی را در تمام جنبه‌های «قدرت به دختران» گنجانده‌ام».

امروزعروسک‌های باربی نماینده جنبه‌های گسترده‌تر جامعه برای نسل آتی کودکان، و شکل‌های مختلف اندام، رنگ و جنس مو، نماینده گونه‌گونی و نژادهای مختلف است.  

انواع «آ دبلیو ۱۹» آن، یک باربی روی صندلی چرخدار و ضمیمه‌ای برای بالا رفتن از پله، و باربی دیگری با پروتز است.

پس از عروسک محبوب «با هم لبخند بزنیم» بِکی دال در سال ۱۹۹۷، این نخستین عروسک باربی با معلولیت است.

عروسک‌های معلول باربی و ویلچرهای «ایزی ویل» از ۲۸ اوت ۲۰۱۹ به بهای ۱۲۴ پوند از سایت ایزی ویلز.کام قابل خریداری است.

همچنین، روکش چرخ ویلچرهای سایز باربی به بهای جفتی ۶ پوند به فروش می‌رسد.   

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent

بیشتر از زندگی