خبرگزاری‌های روسیه تحت فشار کرملین

کرملین محدودیت‌های سختی برای دو خبرگزاری‌ از جمله محبوب‌ترین شبکه تلویزیونی ضدحکومتی وضع کرد

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در مصاحبه تلویزیونی - Maksim BLINOV / SPUTNIK / AFP

روز جمعه ۲۹ مرداد در ادامه سرکوب‌های‌ پیشاانتخاباتی رسانه‌ها در روسیه، کرملین محدودیت‌های سختی برای دو خبرگزاری‌ از جمله محبوب‌ترین شبکه تلویزیونی ضدحکومتی وضع کرد.

از این پس شبکه‌های تلویزیونی تی‌وی رِین و آی‌استوریز با عنوان «عامل خارجی» فعالیت خواهند کرد و این موضوع برای منابع کاری، شرکت‌های همکار و تبلیغات این شبکه خطرناک است. شش خبرنگار تحقیقی بسیار خبره شبکه آی‌استوریز نیز گرفتار تحریم‌ و ممنوعیت‌هایی شخصی شده‌اند.

این اقدام‌ها که در بستر سیاست‌‌های سرکوب‌ اطلاعاتی فزاینده صورت گرفته ضربه سنگینی بر پیکر نیمه‌جان خبرنگاری مستقل در این کشور وارد می‌کند.

تی‌وی رِین در سال ۲۰۱۰ و هنگامی کار خود را آغاز کرد که کرملین بر تلویزیون تسلط کامل پیدا کرده بود و از آن زمان تاکنون فعالیت این رسانه همواره در معرض خطر تعطیلی بوده است.

در سال ۲۰۱۴ این «شبکه خوش‌بین» مستقل از شبکه‌های کابلی کشور حذف شد و گرفتن تبلیغات برایش ناممکن شد و مجبور به روی آوردن به پخش اینترنتی شد. با پشتیبانی اعتراض‌ها و پخش مستقیم در یوتیوب این شبکه توانست دوباره به سودآوری برسد و به نظر می‌رسد همین امر موجب مقاومت بیشتر حکومت در برابر این رسانه خبری مستقل شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ماه ژوئن، کرملین به طور رسمی از نامزدی آنتون زلنوف از نویسندگان باسابقه تی‌وی رین در انتخابات ریاست‌جمهوری جلوگیری کرد.

ورا کرشفسکایا، مدیر و تهیه‌کننده‌ای که ۱۱ سال پیش به گشایش این شبکه تلویزیونی کمک کرد، در مصاحبه با ایندیپندنت گفت که تی‌وی رین همواره توانسته «با چنگ و دندان زنده بماند».

وی در فیلم تازه‌اش با عنوان گویای «گور پدر این شغل» لحظات غمبار تاریخچه پر ظلم و ستم این شبکه را در قالب داستان زندگی موسس آن، ناتالیا سینده‌یه‌وا، به تصویر می‌کشد. قرار است سال آینده بی‌بی‌سی استوری‌ویل این فیلم را در بریتانیا روی پرده ببرد.

خانم کرشفسکایا گفت شک ندارد خبرنگاران «متعهد» این شبکه راهی برای برون‌رفت از این وضعیت پیدا خواهند کرد. وی گفت «هیچ‌کس نمی‌تواند با این سنگ‌اندازی‌ها روحیه ناتالیا یا گروهش را در هم بشکند. محتوای فیلمی که ساخته‌ام حول این موضوع است.»

آی‌استوریز رسانه‌ غیرانتفاعی و رسواکننده فاسدان در لتونی ثبت شده است و از آغاز توجه مقام‌های کشور را به خود جلب کرده است. بسیاری از خبرنگاران این شبکه جزو گروه روزنامه‌های پاناما بوده‌اند.

در ماه آوریل، همسرِ یار بسیار قدرتمند پوتین ایگور سچین از سردبیر ۳۴ ساله این شبکه رومن آنین شکایت کرد و در پی آن پلیس به دفترهای تحریریه این شبکه و خانه آنین حمله کرد. این شکایت مربوط به مطلبی است که آقای آنین (که آن زمان برای روزنامه نووایا گازتا کار می‌کرد) در سال ۲۰۱۶ نوشته بود و در آن مدعی شده بود خانم سچین تعطیلات خود را در یک کشتی ۷۰ میلیون پوندی گذرانده است.

آی‌استوریز در پیامی که برای مخاطبانش در رسانه‌های اجتماعی فرستاد اعلام کرد این شبکه در خارج از روسیه ثبت شده و هرگز این موضوع را پنهان نکرده‌اند.

در این پیام آمده: «حالا نام بسیاری از افراد و خبرگزاری‌های معتبر در فهرست عوامل خارجی آمده است که آبرویشان می‌رفت اگر نامشان در آن نمی‌آمد.»

انتخابات روسیه در نیمه ماه سپتامبر برگزار خواهد شد.

© The Independent