از بحرین تا کاستاریکا: همکاران آمریکا در تخلیه افغانستان و اسکان افغان‌‌ها

هزاران نفر از شهروندان افغانستان در انتظار دریافت روادید آمریکا در کشورهای سوم سکنی می‌گزینند

روز جمعه شاهد نخستین پروازهای تخلیه ارتشی آمریکا از افغانستان بودیم که از کابل به پایگاه هوایی رامشتاین در آلمان رفتند - Mariscal /AFP

ند پرایس، سخنگوی وزارت آمریکا، فهرست کشورهایی را که در روزهای گذشته در همکاری با آمریکا به تخلیه شهروندان این کشور و شهروندان افغانستان یاری رسانده‌اند، اعلام کرد.

آقای پرایس در نشستی خبری گفت: «در چند روز گذشته ما از طریق مجاری دیپلماتیک تلاشی جهانی برای تخلیه شهروندان آمریکا، خدمه سایر کشورها و البته شهروندان افغان در خطر، از کابل انجام داده‌ایم.»

پرایس سپس از کشورهایی که به این عملیات یاری رسانده‌اند «تشکر ویژه» کرد و از آن‌ها نام برد: بحرین، دانمارک، آلمان، ایتالیا، قزاقستان، کویت، قطر، تاجیکستان، ترکیه، امارات متحده عربی، بریتانیا و ازبکستان. او گفت این کشورها به انتقال شهروندان آمریکا و سایر کشورها کمک کرده‌اند.

پرایس سپس به کشورهایی اشاره کرد که «پیشنهادهایی سخاوتمندانه» در زمینه اسکان شهروندان افغان در خطر ارائه داده‌اند. او به آلبانی، کانادا، کلمبیا، کاستاریکا، شیلی، کوزوو، مقدونیه شمالی، مکزیک، لهستان، قطر، روآندا، اوکراین و اوگاندا اشاره کرد. این سخنگو در این فهرست دومی اشاره‌ای به امارات نکرد با اینکه این کشور پیش از این در پاسخ به درخواست آمریکا اعلام کرده بود اسکان موقت پنج هزار شهروند افغانستان به مدت ۱۰ روز را پذیرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آمریکا از این کشورها می‌خواهد شهروندان افغان را که برای روادید ویژه آمریکا اقدام می‌کنند اسکان موقت دهد تا کار پردازش روادیدشان انجام شود.

روز جمعه شاهد نخستین پروازهای تخلیه ارتشی آمریکا از افغانستان بودیم که از کابل به پایگاه هوایی رامشتاین در آلمان رفتند. رامشتاین از مهم‌ترین مقرهای نیروی هوایی آمریکا در خاک اروپا است. یکی از مقام‌های ارتش آمریکا روز جمعه گفت حدود ۳۵۰ مسافر با این پروازها از افغانستان گریخته‌اند. این افراد از شهروندان کشورهای مختلف از جمله افغانستانند.  

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، نیز روز جمعه اعلام کرد اولویت برلین نجات افرادی است که در ۲۰ سال گذشته برای آلمان کار کرده‌اند. او تاکید کرد: «شهروندان افغانستان باید جایی امن و امان برای ماندن در آلمان داشته باشند و ما هرچه در توان داریم انجام می‌دهیم تا در چند روز آینده بیشترین تعداد ممکن از این افراد را به آلمان بیاوریم.»

وزارت دفاع آلمان گفت که تاکنون بیش از ۱۷۰۰ شهروند «در خطر» را از افغانستان با پروازهای نظامی خود تخلیه کرده است.

کنترل کابل به دست طالبان باعث شده کار تخلیه با مشکلاتی مواجه شود، گرچه آمریکا و ناتو همچنان کنترل بخش نظامی فرودگاه کابل را در اختیار دارند.

به گفته برخی منابع در گفت‌وگو با وب‌سایت «پولیتیکو»، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، روز جمعه در جلسه‌ تلفنی خصوصی که با نمایندگان مجلس داشت گفته است نیروهای آمریکا در پایتخت افغانستان از طالبان شکست خورده‌اند. با این حال طالبان عموما به شهروندان آمریکایی اجازه رفتن به فرودگاه را می‌دهد.

بیشتر از جهان