دو ماه پیش به وزارت خارجه آمریکا در مورد سقوط دولت افغانستان هشدار داده شده بود

۲۴ نفر از مقام‌های سفارت آمریکا در کابل در پیامی انتقادی، در مورد قدرت‌گیری طالبان هشدار داده بودند

دستگاه اطلاعاتی آمریکا نیز هشدار داده بود که احتمال دارد طالبان دولت کابل را سرنگون کند‌ـ MOHAMMAD JAVADZADEH/AFP

به گزارش نشریه وال‌استریت ژورنال، در پیام‌های محرمانه وزارت خارجه آمریکا در ماه ژوییه هشدار داده بوده که احتمال دارد دولت افغانستان در پی خروج نیروهای ایالات متحده در ماه اوت به‌سرعت سقوط کند. 

بنا بر این گزارش، حدود ۲۴ نفر از مقام‌های سفارت آمریکا در کابل در پیامی در روز ۱۳ ژوییه از طریق «کانال مخالفت» وزارت‌ خارجه به دولت بایدن هشدار جدی داده بودند.   

این کانال دیپلمات‌های آمریکایی را تشویق می‌کند تا انتقادهای سازنده خود از سیاست‌های کاخ سفید را محرمانه مطرح کنند.

دو مقام وزارت خارجه به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفتند که دیپلمات‌ها احساس می‌کنند نگرانی آن‌ها [در مورد اوضاع افغانستان] نادیده گرفته شده و اغراق‌آمیز تلقی شده بود. این نگرانی سرانجام به ارسال پیام هشدار انجامید.

به گزارش این شبکه خبری، معمولا پیام‌های انتقادآمیز را شخص وزیر خارجه بررسی می‌کند.

دو مقام مذکور به وال‌استریت ژورنال گفتند که در این پیام محرمانه هشدار داده شده بود که بخش‌های قابل‌توجهی از افغانستان به تصرف جنگجویان طالبان درآمده است و نیروهای امنیتی کشور مقاومت نمی‌کنند. در این پیام همچنین توصیه شده بود که عملیات تخلیه نیروهای آمریکایی و متحدانشان تسریع شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این پیام از وزارت خارجه خواسته شده بود در توصیف اقدام‌های جنایت‌بار این گروه افراط‌گرا از ادبیات قاطع‌تری استفاده شود.

دیپلمات‌های آمریکایی در این پیام درخواست کردند که به احتمال سقوط دولت، پیش از آغاز عملیات تخلیه، برنامه نام‌نویسی بیومتریک برای روادید ویژه مهاجرت یا پناهجویی برای افغان‌های متقاضی آغاز شود. 

دستگاه اطلاعاتی آمریکا به کاخ سفید هشدار داده بود که احتمال دارد طالبان در نهایت دولت تحت‌ حمایت آمریکا در کابل را سرنگون کند، اما سرعت به قدرت رسیدن مجدد طالبان بسیاری را شگفت‌زده کرد. 

آقای بایدن صحنه‌های هرج‌و‌مرج در فرودگاه کابل را که هزاران افغان مستاصل در تلاش برای خروج از کشور به باند فرودگاه هجوم آوردند و از بدنه هواپیماها بالا رفتند، توجیه کرده است. 

او به شبکه ای‌بی‌اس گفت که راهی نبود تا آمریکا «بدون هرج‌و‌مرج» از این کشور خارج شود. 

مقام‌های وزارت دفاع آمریکا می‌گویند از روز شنبه، ۷۰۰۰ نفر، از جمله ۲۰۰۰ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، از کشور خارج شده‌اند.

تصور می‌شود حدود ۱۵۰۰۰ آمریکایی و نیز ده‌ها هزار افغان که در ۲۰ سال گذشته به ایالات متحده آمریکا کمک کرده‌اند، هنوز در افغانستان باقی مانده‌اند. 

© The Independent