تریاک و هروئین؛ طالبان از اصلی‌ترین منابع درآمد خود دست می‌کشند؟

طالبان دست‌کم ۴۰۰ میلیون دلار در سال از تولید و قاچاق مواد مخدر درآمد دارند

رئیس دفتر مواد مخدر و جرم سازمان ملل به رویترز گفت: طالبان بر تجارت تریاک افغانستان به عنوان یکی از منابع اصلی درآمد خود حساب کرده‌اند-Farshad USYAN / AFP

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در کنفرانس خبری روز سه‌شنبه ادعا کرد «افغانستان تحت حکمرانی طالبان تولیدکننده مواد مخدر نخواهد بود». وعده‌ای که ۲۰ سال قبل در زمان به قدرت رسیدن طالبان داده شده بود. این تعهد تنها برای مدت کوتاهی اجرا شد اما دوباره کشت خشخاش در افغانستان از سر گرفته شد و به یکی از اصلی‌ترین منابع درآمد طلبان تبدیل شد.

 افغانستان هم اکنون بیشترین کشت خشخاش را انجام می‌دهد و بزرگترین تولید کننده تریاک در جهان به‌شمار می‌رود. از سوی دیگر قاچاق مواد مخدر به ویژه تریاک و هروئین یکی از اصلی‌ترین منابع درآمد شورشیان طالبان محسوب می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی طالبان در این نشست خبری ادعا کرد از مشاهده جوانان معتاد به تریاک ناراحت شد و در حکومت طالبان تولید یا قاچاق مواد مخدر انجام نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سازمان ملل می‌گوید طالبان در سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹، بیش از ۴۰۰ میلیون دلار از تجارت غیرقانونی مواد مخدر درآمد داشته است. بی‌بی‌سی نیز در گزارشی برآورد کرده که طالبان از سال ۲۰۱۱ به این سو سالیانه دست‌کم ۴۰۰ میلیون دلار از قاچاق مواد مخدر درآمد داشته و در سال‌های اخیر این درآمد افزایش یافته و به یک و نیم میلیارد دلار رسیده است.

در این سال‌ها و قبل از پیشروی دوباره طالبان و تصرف افغانستان، عمده کشت خشخاش و تولید مواد مخدر در مناطق تحت کنترل طالبان انجام شده است.

رویترز در گزارش دیگری می‌گوید آمریکا بیش از ۸ میلیارد دلار د ۱۵ سال گذشته خرج کرده تا درآمد طالبان از طریق کشت خشخاش و تولید تریاک و هروئین را متوقف کند. بمباران هوایی آزمایشگاه‌های تولید مواد مخدر و مزارع کشت خشخاش برخی از این روش‌ها بوده است.

با توجه به حجم درآمد طالبان از قاچاق مواد مخدر، تردید‌هایی درباره عملی شدن وعده سخنگوی طالبان وجود دارد. سزار گودس، رئیس دفتر مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد (UNODC) در کابل به رویترز گفت: طالبان بر تجارت تریاک افغانستان به عنوان یکی از منابع اصلی درآمد خود حساب کرده‌اند.

طالبان پس از پیشروی سریع و گسترده در افغانستان اکنون تقریبا همه مناطق این کشور جز پنجشیر را تصرف کرده‌اند. آنها می‌خواهند حکومت اسلامی بر مبنای شریعت تشکیل دهند.